Να καταστήσει την περιοχή γύρω από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης σε ένα ενεργειακό κέντρο με τέρμιναλ υγροποιημένου αερίου, δηλαδή σε LNG Hub, σκοπεύει η ΔΕΠΑ, όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλός της, Θεόδωρος Κιτσάκος, μιλώντας στο Thessaloniki Summit, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι η Αλεξανδρούπολη μπορεί να αναδειχθεί τα επόμενα χρόνια σε ένα πολύ σημαντικό ενεργειακό κόμβο με τη δημιουργία πλωτού τέρμιναλ LNG, αλλά και τη συνάντηση στην περιοχή των μεγάλων αγωγών φυσικού αερίου που ήδη υλοποιούνται.
Ο κ. Κιτσάκος εξήρε το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η Βόρεια Ελλάδα στο νέο ενεργειακό τοπίο που διαμορφώνεται με την περιοχή να συγκεντρώνει ποσοστό άνω του 90% των μεγάλων ενεργειακών έργων που γίνονται. Ο κ. Κιτσάκος αναφέρθηκε και σε άλλα έργα της χώρας όπως είναι αυτό στην Ρεβυθούσα, που θα είναι έτοιμο σε λιγότερο από ένα χρόνο και είναι χωρητικότητας περί τα 6 bcm,αλλά και το East Med, που αποτελεί μια επένδυση ύψους 6 δισ. δολαρίων, τρέχει με γοργό ρυθμό και η ολοκλήρωσή του θα δώσει άλλη ώθηση στην ελληνική οικονομία, ενώ ταυτόχρονα θα βοθήσει ώστε να να τροφοδοτηθεί με φυσικό αέριο η Κρήτη νωρίτερα από τον σχεδιασμό που υπάρχει σήμερα.
Αναφερόμενος στην προμήθεια της χώρας και την κατανάλωση φυσικού αερίου, ο κ. Κιτσάκος επισήμανε ότι εντός του Οκτωβρίου ξεκινούν τα έργα της ΔΕΔΑ, ύψους 300 εκατ. ευρώ και αφορούν τις περιοχές σε Ανατολική Μακεδονία – Θράκη, Κεντρική Μακεδονία και Στερεά Ελλάδα και Εύβοια και υπογράμμισε ότι με την υλοποίησή τους, στα επόμενα 12-15 χρόνια θα επιτευχθεί αύξηση 4 bcm. Πάντως, όπως ο ίδιος τόνισε, φέτος καταγράφηκε ρεκόρ κατανάλωσης με 5 bcm φυσικού αερίου, ενώ συμπλήρωσε ότι υπάρχουν 200 χλμ δικτύου χαμηλής πίεσης που περιμένουν να χρησιμοποιηθούν.
Σημείωσε, επίσης, ότι εντός της επόμενης εβδομάδας, ή το αργότερης της μεθεπόμενης, θα τροφοδοτηθεί με φυσικό άεριο η περιοχή των Σερρών. Επιπλέον, κατά τον ίδιο, ήδη ετοιμάζεται το επιχειρησιακό σχέδιο για τη Δυτική Μακεδονία που θα φτάσει ταυτόχρονα με τον ΤΑΡ και τόνισε ότι στο πλαίσιο του μνημονίου που έχει υπογραφεί με τη ΔΕΗ, ήδη οι αρμόδιοι δουλεύουν ώστε να εξασφαλιστεί η τροφοδοσία με φυσικό αέριο των Πάτρας, Κρήτης και άλλων νησιών.
Μεγάλης σημασίας η επαναλειτουργία του αγωγού Σκοπίων -Θεσσαλονίκης
Το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης, ενώ έχει ήδη μεγάλη σημασία για την εταιρεία, θα γίνει όμως η καρδιά των ΕΛΠΕ, εάν επιτευχθεί η επαναλειτουργία του αγωγού Σκοπίων-Θεσσαλονίκης, που παραμένει ανενεργός τα τελευταία πέντε χρόνια, επισήμανε από το βήμα του συνεδρίου ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Γρηγόρης Στεργιούλης.
Οπως υπογράμμισε, η επαναλειτουργία του αγωγού των ΕΛΠΕ θα σημάνει τη σημαντική αναβάθμιση των εξαγωγικών δραστηριοτήτων του ομίλου σε Βουλγαρία, Κοσσυφοπέδιο και Σερβία, ενώ συμπλήρωσε, ότι εάν οι τεχνικές προσαρμογές στις προδιαγραφές των ναυτιλιακών καυσίμων κάνουν επιλέξιμο το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης, τότε αυτό θα γίνει βιώσιμο για τα ΕΛΠΕ σε βάθος χρόνου.
Μεταξύ άλλων, ο κ. Στεργιούλης αναφέρθηκε στην θετική αλλαγή για την ελληνική οικονομία, λέγοντας χαρακτηριστικά «εμείς το βλέπουμε ήδη. Απολαμβάνουμε επιτόκια 3%, όταν προ ετών αναγκαζόμασταν σε 8%-8,5%, ενώ ο όμιλος δέχεται συνεχώς το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών». Τόνισε ότι η χώρα έχει ανάγκη από ένα νέο τύπου ανάπτυξη και χρηματοδοτικών εργαλείων και σημείωσε ότι οι μεταρρυθμίσεις θα πρέπει να προσαμορστούν στις πραγματικές συνθήκες της αγοράς.
Επιπλέον, αναφέρθηκε στο όραμα και στόχο του ομίλου των ΕΛΠΕ να μετατραπεί σε Διεθνή Ενέργεια και τονίζοντας ότι η ενεργειακή κρίση του Ιανουαρίου ανέδειξε τη χρησιμότητα ύπαρξης των άλλων προϊόντων ενέργειας, σημείωσε ότι η ΕΕ σε ό,τι αφορά την ενέργεια πρέπει να ακολουθήσει τους εξής τρεις δρόμους: αξιοποίηση των ορυκτών υδρογονανθράκων, εξοικονόμηση ενέργειας και δημιουργία χώρων αποθήκευσης ενέργειας.
Συμπλήρωσε δε ότι τον καταναλωτή δεν τον ενδιαφέρει το προϊόν ενέργειας που θα χρησιμοποιήσει, αλλά ενδιαφέρεται κυρίως για την τιμή.