Επισπεύδει η κυβέρνηση τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις γύρω από την Πλάκα και το Εμπορικό Τρίγωνο στην Αθήνα. Σε πρώτη φάση θα αποκλειστεί επί τρίμηνο η κυκλοφορία οχημάτων σε κεντρικές οδούς της πόλης (από την Μητροπόλεως και την Ερμού μετά την Αθηνάς ως την Αγ. Ασωμάτων) ενώ αλλαγές επέρχονται μεταξύ άλλων και στην οδό Πανεπιστημίου.
Μάλιστα, προβλέπεται η δυνατότητα παράτασης για άλλους τρεις μήνες, κατόπιν εισήγησης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.
Αργά το βράδυ της Πέμπτης, υπέγραψαν την απόφαση (Αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 31688-21.5.2020) για την επιβολή προσωρινών κυκλοφοριακών μέτρων και ρυθμίσεων στην περιοχή του Κέντρου της Αθήνας οι υπουργοί Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης , ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας, ο υπουργός Εσωτερικών Παναγιώτης Θεοδωρικάκος και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Οι ρυθμίσεις εμφανίζονται ως αναγκαίες για την αντιμετώπιση σοβαρού κινδύνου δημόσιας υγείας που συνίστανται στη μείωση του κινδύνου διασποράς της λοίμωξης COVID-19, σύμφωνα με τις πρότυπες ρυθμίσεις κυκλοφορίας και στάθμευσης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Ωστόσο, η χρονική συγκυρία δεν είναι τυχαία αφού τα μέτρα συμπίπτουν με την εφαρμογή του μέτρου για την επέκταση των τραπεζοκαθισμάτων για τα καταστηματα εστίασης.
Ο περιορισμός κυκλοφορίας οχημάτων εφαρμόζεται στην Πλάκα, στην περιοχή που οριοθετείται από τις οδούς, Μητροπόλεως – Ερμού – Αθηνάς – Σταδίου – Μητροπόλεως και στο τμήμα της οδού Ερμού από την οδό Αθηνάς ως την οδό Αγ. Ασωμάτων. Η οδός Σταδίου παραμένει σε κυκλοφορία στο σύνολό της.
Από τα μέτρα αυτά εξαιρούνται:
- μετακινήσεις οχημάτων μονίμων κατοίκων αυτών των περιοχών,
- μετακινήσεις οχημάτων από και προς νομίμως λειτουργούντες χώρους στάθμευσης,
- μετακινήσεις επαγγελματικών οχημάτων (TAXI) μόνο για επιβίβαση ή αποβίβαση,
- τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Ρυθμίσεις αύξησης του χώρου για την εξυπηρέτηση των πεζών και των μετακινούμενων με ήπιες μορφές μετακίνησης, στην περιοχή του Κέντρου της Αθήνας και ειδικότερα επί των οδών Ελευθερίου Βενιζέλου (Πανεπιστημίου), Φιλελλήνων, Βασιλίσσης Όλγας, Ηρώδου Αττικού και Σταδίου (από την οδό Καραγιώργη Σερβίας έως την οδό Μητροπόλεως).
Ο περιορισμός κυκλοφορίας οχημάτων δεν καταλαμβάνει μέλη της Κυβέρνησης, Υφυπουργούς, Γενικούς Γραμματείς, Ειδικούς Γραμματείς και Υπηρεσιακούς Γραμματείς, Βουλευτές, Δημάρχους, Αντιδημάρχους, Περιφερειάρχες, Αντιπεριφερειάρχες και Συντονιστές Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, για μετακινήσεις που αφορούν στην άσκηση των καθηκόντων τους, όσους υπηρετούν στα σώματα ασφαλείας και τις ένοπλες δυνάμεις, καθώς και το ιατρικό, νοσηλευτικό και παραϊατρικό προσωπικό, το διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό του Υπουργείου Υγείας και των αρμόδιων φορέων προστασίας και παροχής υπηρεσιών υγείας και το εξουσιοδοτημένο προσωπικό της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας για την εκπλήρωση των καθηκόντων τους. Στις περιοχές αυτές επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση η τροφοδοσία (παράδοση – παραλαβή) με οχήματα. Για τις μετακινήσεις των μόνιμων κατοίκων και της μετάβασης σε χώρους στάθμευσης, ο πολίτης πρέπει να φέρει υποχρεωτικά μαζί του την αστυνομική του ταυτότητα ή διαβατήριο. Ο τρόπος ελέγχου καθορίζονται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων.
Στους οδηγούς των οχημάτων που παραβιάζουν τις διατάξεις της απόφασης επιβάλλεται, με απλή πράξη της Δημοτικής Αστυνομίας, διοικητικό πρόστιμο εκατόν πενήντα ευρώ για κάθε παράβαση, χωρίς να θίγονται οι τυχόν προβλεπόμενες ποινικές κυρώσεις.
Για τη φαστ τρακ διαδικασία είχαν κατηγορήσει τον δήμαρχο Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη οι δημοτικές παρατάξεις της αντιπολίτευσης στον δήμο, καθώς είχε συγκαλέσει εκτάκτως τη Δευτέρα 11 Μάη 2020, συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τις κυκλοφοριακές επεμβάσεις στο Κέντρο της Αθήνας. Η Ανοιχτή πόλη έθεσε προϋποθέσεις για να μπει στη συζήτηση αυτή. Την αντίθεσή του εξέφρασε η Λαϊκή Συσπείρωση που κατήγγειλε τον αποσπασματικό τρόπο των παρεμβάσεων, μακριά από τις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων. Επίσης η «Ανταρσία στις γειτονιές» είχε σημειώσει ότι η “ανάπλαση” του κέντρου της Αθήνας προωθείται «με κριτήριο τα συμφέροντα των βαρόνων της τουριστικής ανάπτυξης, με πλήρη υπονόμευση των δικαιωμάτων των εργαζόμενων και των φτωχών κατοίκων της πόλης».