Γράφει η Ηλέκτρα Χατζοπούλου
Στη συζήτηση μας με την Amelie την κοπέλα που έχει ιδρύσει τους Visual Learners σχολιάσαμε και το θέμα της κοινωνικής επιχειρηματικότητας. Πρόκειται άλλωστε για μια πραγματικότητα η οποία έχει απασχολήσει αρκετά τα τελευταία χρόνια.
Ποια είναι όμως τα χαρακτηριστικά μιας κοινωνικής επιχείρησης και γιατί πολλοί την ταυτίζουν με Μη Κερδοσκοπικές Οργανώσεις; Μετά από κάποια μικρή έρευνα νομίζω ο ορισμός ο οποίος επεξηγεί ακριβώς τον όρο κοινωνική επιχειρηματικότητα είναι αυτός του Gregory Dees.
Σύμφωνα με τον παραπάνω η κοινωνική επιχειρηματικότητα συνδυάζει το πάθος μιας κοινωνικής αποστολής και την εικόνα και τους στόχους μιας οργανωμένης πολυεθνικής. Καινοτομία, τεχνολογία, leaders συνδέονται αρμονικά με ένα κοινό στόχο, αυτόν της κοινωνικής αλλαγής. Μια επιχείρηση λοιπόν που σκοπός της είναι η επίλυση κοινωνικών προβλημάτων με οικονομικά βιώσιμο τρόπο, όπως υποστηρίζει και ο οικονομολόγος Mohammad Yunus. Και αυτή είναι και η ειδοποιός διαφορά τους από τις ΜΚΟ.
Τι γίνεται όμως με το timing; Κατά γενική ομολογία το timing είναι καλύτερο από ποτέ δεδομένου ότι αριθμός φιλανθρωπικών και κυβερνητικών προσπαθειών δεν προσέγγισε το θέμα της κοινωνικής αλλαγής με αποτελεσματικό τρόπο. Από την άλλη βέβαια και ο γνώμονας του κέρδους πάνω από όλα και με όποια θυσία αρχίζει να φθάνει στο τέλος του. Ειδικά μάλιστα όταν περιβαλλοντικά και κοινωνικής φύσεως προβλήματα είναι πλέον πιο επιτακτικά από ποτέ.
Τι γίνεται όμως με τη χώρα μας; Αν παραπάνω σχολιάσαμε ότι το timing είναι καλύτερο από ποτέ εδώ με σιγουριά μπορώ να πω ότι το μέρος είναι πιο πρόσφορο από ποτέ. Ένα αποτυχημένο κράτος πρόνοιας, ένα αμφίβολης αποτελεσματικότητας δίκτυο ΜΚΟ (φυσικά υπάρχουν πάντα και οι εξαιρέσεις) τους εκκλησιαστικούς φορείς δεν θα ήθελα να τους σχολιάσω. Από την άλλη πλευρά βέβαια έχουμε μια κοινότητα νέων κυρίως ατόμων τα οποία λειτουργούν ως αντίβαρο στη πραγματικότητα την οποία περιέγραψα παραπάνω.
Είναι άτομα με όραμα, άτομα τα οποία δημιουργούν εν μέσω κρίσης και δε γκρινιάζουν είναι αυτοί που θα φέρουν κατά τη γνώμη μου πάντα την πολυπόθητη κοινωνική αλλαγή.
Παρακάτω έφτιαξα μια λίστα με ορισμένες από αυτές τις εταιρείες με κοινό γνώμονα την καταπολέμηση της νεανικής ανεργίας.
Effect: Μέσω του προγράμματος Success Academy εκπαιδεύει τους νέους για δύο μήνες πάνω σε πρακτικές δεξιότητες που ζητούν οι εταιρείες και στη συνέχεια τους βρίσκει δουλειά.
Zeusius: Ηλεκτρονική πλατφόρμα πληροφόρησης για για θέσεις πρακτικής άσκησης σε φοιτητές και απόφοιτους ανά την Ελλάδα.
Εναλεία: Πρόκειται για την πρώτη σχολή για επαγγελματική αλιεία στην Ελλάδα. Θέλουν να ανανεώσουν την ελληνική αλιεία εκπαιδεύοντας την επόμενη γενιά αλιέων.