Απάντηση δια της Επιτρόπου Μαρέιντ Μακ Γκίνες, αρμόδιας για τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες και την ένωση κεφαλαιαγορών, έδωσε η Κομισιόν σε ερώτηση που είχε καταθέσει ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Δημήτρης Παπαδημούλης, αναφορικά με την «καταχρηστική και αδιαφανή μέθοδο στην ετήσια αναπροσαρμογή των ασφαλίστρων σε μακροχρόνιες συμβάσεις υγείας».
Ειδικότερα
- Η Κομισιόν δεσμεύεται να αξιολογήσει τη συμβατότητα των ασφαλιστηρίων συμβολαίων υγείας με το δίκαιο της Ένωσης και αφού ζητήσει από την κυβέρνηση Μητσοτάκη περαιτέρω στοιχεία σχετικά με τις ενστάσεις πως η κυβερνητική ρύθμιση οδηγεί σε εκτόξευση των τιμών των ασφαλίστρων
- Επίτροπος Μακ Γκίνες: «Η Επιτροπή δεν διαθέτει επαρκή λεπτομερή στοιχεία σχετικά με τα εν λόγω ασφαλιστήρια συμβόλαια υγείας για να αξιολογήσει τη συμβατότητα με το δίκαιο της Ένωσης – Θα επικοινωνήσει με τις ελληνικές αρχές προκειμένου να λάβει όλες τις πληροφορίες που απαιτούνται»
Στην απάντησή της η Ευρωπαία Επίτροπος δεσμεύεται να αξιολογήσει τη συμβατότητα των ασφαλιστηρίων συμβολαίων υγείας με το δίκαιο της Ένωσης. Ελλείψει μάλιστα, όπως αναφέρει, επαρκών και λεπτομερών στοιχείων προς αξιολόγηση σχετικά με την ελληνική νομοθεσία και τα εν λόγω ασφαλιστήρια συμβόλαια υγείας, «η Επιτροπή θα επικοινωνήσει με τις ελληνικές αρχές προκειμένου να λάβει όλες τις πληροφορίες που απαιτούνται».
Ακολουθούν πλήρεις η απάντηση και η ερώτηση:
Απάντηση της κ. McGuinness
εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Το ενωσιακό νομικό πλαίσιο για τις ασφαλίσεις (οδηγία Φερεγγυότητα II1, οδηγία για τη διανομή ασφαλιστικών προϊόντων2) περιέχει διατάξεις που διέπουν τους όρους καθορισμού και προσαρμογής των ασφαλίστρων για την ιδιωτική ασφάλιση υγείας και την ενημέρωση των ασφαλισμένων σχετικά με το κόστος των ασφαλιστικών προϊόντων και τις προσαρμογές των ασφαλίστρων. Ωστόσο, με βάση τις πληροφορίες που παρασχέθηκαν από το Αξιότιμο Μέλος του Κοινοβουλίου, η Επιτροπή δεν διαθέτει επαρκή λεπτομερή στοιχεία σχετικά με την ελληνική νομοθεσία και τα εν λόγω ασφαλιστήρια συμβόλαια υγείας για να αξιολογήσει τη συμβατότητα με το δίκαιο της Ένωσης. Η Επιτροπή θα επικοινωνήσει με τις ελληνικές αρχές προκειμένου να λάβει όλες τις πληροφορίες που απαιτούνται για τον σκοπό αυτό και θα ενημερώσει σχετικά το Αξιότιμο Μέλος το συντομότερο δυνατόν.
Η οδηγία 93/13/ΕΟΚ3 απαιτεί όλοι οι όροι των συμβάσεων που συνάπτονται με καταναλωτές να είναι δίκαιοι και διαφανείς, συμπεριλαμβανομένων των όρων που αφορούν την προσαρμογή των ασφαλίστρων4. Από την άλλη πλευρά, η οδηγία δεν εφαρμόζεται σε συμβατικές ρήτρες που αντικατοπτρίζουν εθνικές νομοθετικές διατάξεις αναγκαστικού δικαίου, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που εφαρμόζουν το δίκαιο της Ένωσης, οι οποίες εφαρμόζονται ανεξάρτητα από την επιλογή των μερών ή είναι συμπληρωματικές και εφαρμόζονται ελλείψει άλλων ρυθμίσεων μεταξύ των μερών5. Με την επιφύλαξη των εξουσιών της Επιτροπής ως θεματοφύλακα των Συνθηκών, εναπόκειται στις εθνικές αρχές και τα εθνικά δικαστήρια να αξιολογούν κατά πόσον οι έμποροι συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις τους βάσει της οδηγίας, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις πραγματικές και νομικές περιστάσεις κάθε περίπτωσης.
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-000389/2023
προς την Επιτροπή
Άρθρο 138 του Κανονισμού
Δημήτριος Παπαδημούλης
Θέμα: Καταχρηστική και αδιαφανής μέθοδος για την ετήσια αναπροσαρμογή των ασφαλίστρων σε μακροχρόνιες συμβάσεις ασφάλισης υγείας
Με το άρθρο 268 του Ν. 4738/20206, η ελληνική κυβέρνηση θεσμοθέτησε πλαίσιο για την ετήσια αναπροσαρμογή των ασφαλίστρων σε μακροχρόνιες συμβάσεις ασφάλισης υγείας. Με το ΠΔ 13/20227, που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του ανωτέρω άρθρου, καθορίστηκε η έννοια του Ενιαίου Δείκτη Υγείας (ΕΔΥ), βάσει του οποίου δύνανται πλέον να αναπροσαρμόζονται ετησίως τα ασφάλιστρα, ενώ ο προσδιορισμός του ανατέθηκε στο Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).
Ήδη από το 20178, το ΙΟΒΕ αντιμάχεται την εφαρμογή του Δείκτη Τιμών Υγείας (ΔΤΥ) της ΕΛΣΤΑΤ για την αναπροσαρμογή των ασφαλίστρων, παρότι τα ελληνικά δικαστήρια τον έχουν προκρίνει ως συμβατό με τον Ν. 2251/19949, κηρύσσοντας άκυρες ως καταχρηστικές και αδιαφανείς ρήτρες που δεν βασίζονται σε αυτόν10.Το νέο πλαίσιο έχει επικριθεί από την ΕΚΠΟΙΖΩ11, την Ένωση Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ελλάδος12και λοιπούς13γιατί οδηγεί σε εκτόξευση των ασφαλίστρων και παραβιάζει την αρχή της διαφάνειας. Σημειώνεται ότι και η έκθεση της επιστημονικής υπηρεσίας της Βουλής14αμφισβητεί τη συμβατότητα του ΕΔΥ με την οδηγία 93/13/ΕΟΚ15.
Ερωτάται η Επιτροπή:
- Πληρούνται οι απαιτήσεις του ευρωπαϊκού πλαισίου16για την ενημέρωση του ασφαλιζόμενου με τρόπο απλό, κατανοητό και διαφανή, μεταξύ άλλων, και για το κόστος του ασφαλιστικού προϊόντος και τον μηχανισμό αναπροσαρμογής του;
- Συμμορφώνεται η χρήση του ΕΔΥ με τις απαιτήσεις της οδηγίας 93/13/ΕΟΚ;
www.ertnews.gr
Πηγή: ertnews.gr