Με το ζήτημα των Κορβετών να βρίσκεται στην τελική ευθεία και άλλα εξίσου σημαντικά εξοπλιστικά προγράμματα να ακολουθούν, η εγχώρια αμυντική βιομηχανία εκπέμπει σήμα κινδύνου ώστε να μη χαθεί μία ακόμη ευκαιρία για τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Πληροφορίες μάλιστα, αναφέρουν ότι στις προσφορές που έχουν καταθέσει οι δύο βασικοί διεκδικητές του προγράμματος Κορβετών, οι Γάλλοι της Group Naval και οι Ιταλοί της Fincantieri, ναι μεν προβλέπεται η κατασκευή σε ελληνικά ναυπηγεία αλλά μόνο το 4ο πλοίο, δηλαδή η option, θα «χτιστεί» εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι οι τρεις Κορβέτες που θα προβλέπει η αρχική σύμβαση θα συναρμολογηθούν στα ελληνικά ναυπηγεία με τμήματα που θα έρθουν ως επί το πλείστον από το εξωτερικό.
Σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων, οι fast track διαδικασίες που ακολουθήθηκαν ώστε να καλυφθούν το ταχύτερο δυνατό τα επιχειρησιακά κενά από τη δεκαετή κρίση και να θωρακιστεί η χώρα απέναντι στις εξωτερικές απειλές, όπως αυτές εκδηλώθηκαν στην ελληνοτουρκική κρίση του 2020, δεν άφησαν περιθώρια διαπραγματεύσεων για μεγαλύτερη συμμετοχή της αμυντικής βιομηχανίας στις συμβάσεις πρόσκτησης των μαχητικών αεροσκαφών Rafale και των Φρεγατών FDI Belharra.
«Πρέπει να είμαστε από τις λίγες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση που δεν έχουμε κάποια θεσμική πολιτική για να στηρίζουμε με τον σωστό τρόπο την αμυντική βιομηχανία» ανέφερε ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Εταιρειών Αεροδιαστημικής Ασφάλειας και Άμυνας (ΕΕΛΕΑΑ), Νικόλαος Παπάτσας, που συμμετείχε στο 33ο Greek Economic Summit που διοργάνωσε το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο.
Όπως επισήμανε ο κ. Παπάτσας, «χώρα εκτός Ευρώπης, μέλος του ΝΑΤΟ, έχει πάρει στην Ελλάδα πάνω από 4 δισεκατομμύρια δολάρια σε συμβάσεις μέσω διακρατικών συμφωνιών και μέσα σε 15-20 χρόνια, κατάφερε μέσω Προγραμμάτων Ασφάλειας Εφοδιασμού και «ΑΩ» να παραχθεί πλούτος μέσω εξαγωγών στην Ελλάδα που αγγίζει τα 2.2 δισ. δολάρια. Δηλαδή 55% επιστροφή».
Στον αντίποδα, όπως τόνισε ο Πρόεδρος της ΕΕΛΕΑΑ – η οποία εκπροσωπεί το 95% των εταιρειών της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας – στις ευρωπαϊκές συμβάσεις προβλέπονται μόνο ορισμένα κατακερματισμένα υποκατασκευαστικά έργα. «Δεν έχουμε δει κάποια αξιόλογη βιομηχανική συμφωνία. Πολλές υποσχέσεις, αμέτρητα μνημόνια κατανόησης για την ώρα. Ευελπιστούμε να αλλάξει αυτό άμεσα» είπε χαρακτηριστικά.
Με το βλέμμα στο F-35
Το μαχητικό 5ης γενιάς, για την απόκτηση του οποίου η Αθήνα έχει δηλώσει και επίσημα το ενδιαφέρον της ζητώντας από την αμερικανική κυβέρνηση προσφορά για 20 + 20 αεροσκάφη, θα μπορούσε να αποτελέσει κινητήριο δύναμη για την «αναγέννηση» της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς. «Έχει σχεδιαστεί για να είναι μια πλατφόρμα βιομηχανικής συνεργασίας με μια απέραντη εφοδιαστική αλυσίδα που συνδέει 15 κράτη και όλες οι χώρες που συμμετέχουν στην εφοδιαστική αλυσίδα έχουν εκ προοιμίου εκτεταμένο βιομηχανικό έργο» υπογραμμίζει ο κ. Παπάτσας.
Η ΕΕΛΕΑΑ έχει εισηγηθεί τη σύσταση μιας γενικής γραμματείας που θα ασχολείται αποκλειστικά με την έρευνα και ανάπτυξη ώστε η εγχώρια βιομηχανία να αποκτήσει μερίδιο σε προγράμματα του εσωτερικού και του εξωτερικού.
Πρωτοβουλία για τη συνεργασία των υπουργείων Ανάπτυξης και Άμυνας με αντικείμενο την έρευνα και ανάπτυξη και εποπτεύοντα φορά τη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων ώστε να ωφεληθεί η ελληνική αμυντική βιομηχανία επεξεργάζεται το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, όπως αποκάλυψε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, τονίζοντας ότι «η προσπάθεια για καλύτερες, πιο αξιόμαχες Ένοπλες Δυνάμεις, με καλύτερα συστήματα και στην υποστήριξη της αμυντικής βιομηχανίας, είναι μια προσπάθεια που είναι διαρκής αλλά οι συγκυρίες επιβάλλουν τώρα να ενταθεί».
Πηγή: cnn.gr