Γράφει η Ζένια Πολυδώρου
Στο facebook το κουτσομπολιό ταξιδεύει ταχύτερα από το φως! Το συμπέρασμα προκύπτει από την ετήσια έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου – ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για τη συμπεριφορά των Ελλήνων χρηστών που τους θέλει σε ποσοστό 50% να εισέρχονται στο συγκεκριμένο πολιτιστικό περιβάλλον για κουτσομπολίστικους λόγους.
Μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα σημεία της έρευνας είναι ότι οι περισσότεροι αρκούνται στο να κάνουν “like” σε κάποια ανάρτηση, απλώς παρακολουθώντας τη ζωή των άλλων, ένα 8% ανεβάζει φωτογραφίες και βίντεο, ενώ το 46% αμφισβητεί την αξιοπιστία των ειδήσεων που λαμβάνει. Επίσης, το 1/3 των χρηστών το θεωρεί χάσιμο χρόνου και αιτία απομάκρυνσης από τους πραγματικούς φίλους, οι οποίοι κατά μέσο όρο σε σύγκριση με τους διαδικτυακούς ανέρχονται στο 60%.
Η έρευνα προσφέρεται φυσικά για κουτσομπολιό! Αν και γενικότερα το πολιτιστικό περιβάλλον, καθορίζει τη φύση των ατόμων, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να αναγάγουμε το φυσικό χαρακτηριστικό του κουτσομπολιού στην πολιτιστική του μήτρα. Έτσι, αυτό θα μπορούσε να οριστεί ως ένα έντονο ενδιαφέρον για τις ιδιωτικές υποθέσεις των άλλων και την τάση συζήτησης αυτών διανθισμένες με πληροφορίες ύφους προσωπικής αξιολόγησης.
Με την αποικιοποίηση της διαδικτυακής δημόσιας σφαίρας από στοιχεία της ιδιωτικής ζωής, η αχτίνα διάχυσης του κουτσομπολιού ξεπερνάει κατά πολύ τη φαντασία μας. Το πρώτο ερώτημα που θα πρέπει να κάνουμε είναι αν η ανάγκη γνώσης των πράξεων των διαδικτυακών φίλων -και όχι μόνο- είναι χαρακτηριστικό του ανθρώπου ως κοινωνικού όντος. Η απάντηση αναμένεται καταφατική, καθώς η αδιαφορία και η απάθεια συνδέεται συνήθως με αντικοινωνική έως και άρρωστη συμπεριφορά. Για έναν άντρα λοιπόν το κουτσομπολιό είναι πολιτική αρετή και όσο μεγαλύτερο το ενδιαφέρον του, τόσο περισσότερες οι ενδείξεις ότι είναι κοινωνικά δραστήριος και πολυπράγμων, με την εχεμύθεια σε θέματα ιδιωτικής φύσης να θεωρείται συνήθως αρετή. Το γυναικείο κουτσομπολιό προσδιορίζεται σε μεγάλο βαθμό από τις κοινωνικές δεξιότητες των γυναικών.
Έτσι, το κουτσομπολιό σε «στυλάκι Κατίνας της γειτονίας» συναντάται βέβαια κυρίως σε γυναικείες συζητήσεις και είναι ένδειξη ότι κάποια διαχειρίζεται στραβά τις ιδιωτικές της υποθέσεις. Αν και οι πολιτιστικές ανάγκες του κοινωνικού τους ρόλου τις έχουν χειραφετήσει, αυτό δεν συνεπάγεται ότι οι γυναίκες κάνουν και σωστή διαχείριση των δημοσίων σχέσεων στο διαδίκτυο.