Το καθολικό αίτημα των φορέων της Θεσσαλονίκης για τη δημιουργία στην πόλη ενός εξειδικευμένου παιδιατρικού νοσοκομείου, το οποίο ουδέποτε κατά το παρελθόν κατέστη δυνατό να ικανοποιηθεί, κυρίως για οικονομικούς λόγους, επαναφέρει στο προσκήνιο κατά τον πλέον επίσημο τρόπο ο κεντρικός δήμος διά του αντιδημάρχου Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας, Θανάση Παππά.
Ο δήμος Θεσσαλονίκης, κατόπιν επικοινωνίας που είχε για το θέμα αυτό με τον Ιατρικό Σύλλογο (ΙΣΘ), αλλά και με άλλους φορείς από το χώρο της Υγείας, υποδεικνύει ως καταλληλότερο χώρο για τη δημιουργία του νοσοκομείου παίδων τμήμα του πρώην στρατοπέδου Φαρμάκη, το οποίο βρίσκεται στο οικοδομικό τετράγωνο που περικλείεται από τη Βασιλίσσης Όλγας, τη Μητροπολίτου Κυδωνιών, τη Γεωργίου Παπανδρέου και την Πλούτωνος, πλησίον του κτιρίου όπου στεγάζεται η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ της ”Μακεδονίας”, από πλευράς δήμου Θεσσαλονίκης προωθείται, στο πλαίσιο της μελέτης για την αναθεώρηση του γενικού πολεοδομικού σχεδίου, η τροποποίηση της ισχύουσας ρυμοτομίας για τμήμα της έκτασης του πρώην στρατοπέδου Φαρμάκη, ώστε αυτό να χαρακτηριστεί ως χώρος για την νέγερση νοσοκομείου παίδων.
Η έκταση που προτείνεται να δεσμευτεί για αυτόν τον σκοπό αναπτύσσεται σε περίπου τριάντα ένα στρέμματα και μέχρι σήμερα είναι χαρακτηρισμένη ως “χώρος για διοίκηση επιπέδου πόλης και υπερτοπική” για τη χωροθέτηση υπηρεσιών του δήμου Θεσσαλονίκης, της τέως νομαρχίας και της τέως περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Δυναμικότητα ανάλογη με του “ΑΧΕΠΑ”
Σύμφωνα με την πρόταση που διατυπώνεται από πλευράς δήμου Θεσσαλονίκης, στην επίμαχη έκταση του πρώην στρατοπέδου Φαρμάκη θα υπάρχει η δυνατότητα της ανέγερσης νοσοκομειακών εγκαταστάσεων με δυναμικότητα ανάλογη με αυτήν του νοσοκομείου “ΑΧΕΠΑ”.
Ο χώρος του πρώην στρατοπέδου Φαρμάκη θεωρήθηκε κατάλληλος για τη χωροθέτηση του παιδιατρικού νοσοκομείου, που λείπει από την πόλη, για τον πρόσθετο λόγο ότι βρίσκεται εντός του πολεοδομικού ιστού και είναι εύκολα προσβάσιμος, καθώς εξυπηρετείται και από το δίκτυο των μέσων μαζικής μεταφοράς. Η περιοχή αυτή, εξάλλου, προβλέπεται ότι θα εξυπηρετείται μελλοντικά και από το μετρό, ενώ θα υπάρχει και η δυνατότητα της υπόγειας στάθμευσης.
Σύμφωνα με τις αρμόδιες υπηρεσίες της διεύθυνσης Αστικού Σχεδιασμού και Αρχιτεκτονικών Μελετών του δήμου Θεσσαλονίκης, το 60% της έκτασης θα παραμείνει αδόμητο, ώστε να αξιοποιηθεί για τη διαμόρφωση υπαίθριων χώρων και πρασίνου.
Οι ακριβείς θέσεις, αλλά και η μορφή των κτιρίων που θα χρησιμοποιηθούν για την κάλυψη των αναγκών του παιδιατρικού νοσοκομείου προβλέπεται να καθοριστούν μετά από τη διενέργεια διαγωνισμού μελετών ή αρχιτεκτονικού διαγωνισμού προσχεδίων.
Όπως αναφέρει η Μακεδονία, ζήτημα που αφορά στην τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου σε τμήμα του πρώην στρατοπέδου Φαρμάκη, για τον χαρακτηρισμό του ως χώρου για την ανέγερση νοσοκομείου παίδων, αναμένεται να συζητηθεί σε μία από τις προσεχείς συνεδριάσεις της οικονομικής επιτροπής του δήμου Θεσσαλονίκης, ώστε στη συνέχεια να κατατεθεί προς έγκριση και στο δημοτικό συμβούλιο.
Ένα “σπίτι” για τα παιδιά
Από την πλευρά τους, οι φορείς της Υγείας στη Βόρεια Ελλάδα επί χρόνια τονίζουν ότι η ανάγκη δημιουργίας παιδιατρικού νοσοκομείου στη Θεσσαλονίκη παραμένει επιτακτική, καθώς σήμερα τα άρρωστα παιδιά νοσηλεύονται δίπλα σε ενήλικες, αφού οι παιδιατρικές και νεογνολογικές κλινικές γειτνιάζουν με τις κλινικές των ενηλίκων. Επιπλέον, οι μικροί ασθενείς είναι αναγκασμένοι να αντιμετωπίζονται στις παιδιατρικές κλινικές, που είναι διάσπαρτες στα νοσοκομεία της πόλης. Την ίδια ώρα, υπάρχει μόνο μία Μονάδα Εντατικής Παίδων για περιστατικά από τη Μακεδονία και τη Θράκη στο Ιπποκράτειο νοσοκομείο. Κι όλα αυτά, ενώ στην Αθήνα λειτουργούν τρία αμιγώς παιδιατρικά νοσοκομεία.
Η λειτουργία παιδιατρικού νοσοκομείου αναμένεται να λύσει πολλά από τα σημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι παιδιατρικές κλινικές, θα συμβάλλει στην άμεση και έγκαιρη αντιμετώπιση των βαριών περιστατικών, χωρίς να χάνεται πολύτιμος χρόνος, ενώ θα σταματήσει και η διακομιδή επειγόντων περιστατικών στην Αθήνα, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους για την υγεία των ασθενών κι έχει και υψηλό κόστος.
“Είναι πάγιο αίτημα και μεγάλη ανάγκη για τη Θεσσαλονίκη να αποκτήσει επιτέλους ένα παιδιατρικό νοσοκομείο, στο οποίο θα συγκεντρωθούν όλες οι παιδιατρικές κλινικές που σήμερα είναι διασκορπισμένες. Η προηγούμενη προσπάθεια, επί υπουργίας Δημήτρη Αβραμόπουλου, απέτυχε, αφήνοντας πίσω της μια… ταφόπλακα σε ένα χωράφι. Συνεπώς, οι λύσεις που μπορούμε να εξετάσουμε σήμερα είναι δύο: είτε να μετατραπεί ένα από τα υπάρχοντα νοσοκομεία σε αμιγώς παιδιατρικό, είτε να χτιστεί ένα καινούργιο νοσοκομείο. Πιστεύουμε, ότι το νέο νοσοκομείο πρέπει να γίνει μέσα στον ιστό της πόλης, διότι διαφορετικά θα είναι δύσκολο να εξυπηρετηθούν οι μικροί ασθενείς και οι γονείς τους, αφού οι μετακινήσεις είναι έτσι κι αλλιώς δύσκολες”, δηλώνει στη “Μ” ο πρόεδρος Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης(ΙΣΘ), Αθανάσιος Εξαδάκτυλος.
Παράλληλα, επισημαίνει ότι σε επικοινωνία που είχε ο ΙΣΘ με το δήμο Θεσσαλονίκης, προτάθηκε η ανέγερση του παιδιατρικού νοσοκομείου στο πρώην στρατόπεδο Φαρμάκη (προέκταση Ανθέων), το οποίο είναι ιδανικό. Είναι μεγάλο, έχει εύκολη πρόσβαση, είναι κοντά σε μέσα μαζικής μεταφοράς. Συνεπώς, είναι απολύτως κατάλληλο και πληροί τις προϋποθέσεις.
“Φυσικά, απομένει να δούμε αν θα δοθεί η άδεια παραχώρησης από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας στο οποίο ανήκει το οικόπεδο, ενώ η χρηματοδότηση μπορεί να γίνει είτε από δημόσιους πόρους, είτε από ευρωπαϊκούς (υπάρχουν και αυτοτελή ευρωπαϊκά προγράμματα για συγκεκριμένα έργα που δίνονται απευθείας). Επίσης, να οριστεί ποιος θα είναι ο αρμόδιος φορέας υλοποίησης του έργου, που καλό θα είναι να είναι κρατικός”, τονίζει ο κ. Εξαδάκτυλος.
Όπως επεισημαίνεται στο ρεπορτάζ της ”Μακεδονίας”, πρόεδρος της Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Θεσσαλονίκης(ΕΝΙΘ), Στρατής Πλωμαρίτης επισημαίνει, ότι “η αναγκαιότητα της δημιουργίας ενός παιδιατρικού νοσοκομείου παραμένει. Ωστόσο, εξίσου σημαντικό είναι με ποιον τρόπο θα γίνει η ανέγερση αυτή, καθώς η ΕΝΙΘ τάσσεται κατά της σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) και να διασφαλιστεί ο δημόσιος χαρακτήρας του νέου νοσοκομείου και η δωρεάν πρόσβαση των πολιτών σ’ αυτό”.
Το ιστορικό
Η δημιουργία ενός παιδιατρικού νοσοκομείου στην Βόρεια Ελλάδα αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί αίτημα τουλάχιστον 30 ετών των φορέων Υγείας της περιοχής. Μάλιστα, παρά το γεγονός ότι ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2001 είχε κατατεθεί στον τότε υπουργό Υγείας ολοκληρωμένη πρόταση από τον πρώην πρόεδρο του τότε Β’ ΠεΣΥΠ Κεντρικής Μακεδονίας, Κωνσταντίνο Καλλέργη, δεν έγινε κανένα βήμα προς την κατεύθυνση αυτή.
Η πρόταση, που είχε καταθέσει με επιστολή του προς τον υπουργό Υγείας στις 25 Σεπτεμβρίου του 2001 ο κ. Καλλέργης, προέβλεπε τη δημιουργία ενός νοσοκομείου 450 κλινών, κόστους περίπου 73 εκατομμυρίων ευρώ, όπου θα στεγάζονταν όλες οι παιδιατρικές κλινικές της πόλης, ενώ θα διέθετε πλήρη εργαστήρια και χώρους εξυπηρέτησης των μικρών ασθενών. Τα προτεινόμενα οικόπεδα, όπου θα μπορούσε να χτιστεί το νοσοκομείο βρίσκονταν, το ένα στην περιοχή του Φιλύρου Θεσσαλονίκης, έκτασης 331.075 τ.μ. και ανήκε στο υπουργείο Υγείας, ενώ το άλλο στην ανατολική πλευρά της πόλης, στον Φοίνικα, έκτασης 107.210 τ.μ. και ανήκε στο ΙΚΑ. Μετά από περιπέτειες και αναβολές πολλών ετών κι αφού προστέθηκε και η επιτακτική ανάγκη ανέγερσης και νέου ογκολογικού νοσοκομείου, το “πράσινο φως” για την κατασκευή των δύο υπερσύγχρονων νοσοκομείων -του παιδιατρικού και του ογκολογικού- στη Θεσσαλονίκη δόθηκε στις 23 Ιουλίου 2006, μετά την υπογραφή του περίφημου μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του τότε υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Δημήτρη Αβραμόπουλου και του τότε δημάρχου Μίκρας, Θεόδωρου Γκουστίλη, παρουσία του τότε νομάρχη Θεσσαλονίκης, Παναγιώτη Ψωμιάδη.
Δύο χρόνια αργότερα, στις 3 Σεπτεμβρίου 2008, υπεγράφη προγραμματική σύμβαση για την κατασκευή των δύο υπερσύγχρονων νοσοκομείων, μεταξύ του δημάρχου Μίκρας, Θεόδωρου Γκουστίλη, του τότε προέδρου της Δ.ΕΠ.Α.ΝΟ.Μ. (Δημόσιας Επιχείρησης Ανέγερσης Νοσηλευτικών Μονάδων), Χάρη Λαμπρόπουλου και του διευθύνοντος συμβούλου της Δ.ΕΠ.Α.ΝΟ.Μ., Χρήστου Στάντζου.
Με τη σύμβαση καθοριζόταν το βασικό πλαίσιο συμφωνίας και προσδιορίζονταν τα μέσα, οι τρόποι και οι διαδικασίες υλοποίησής της. Άλλωστε, τόσο το παιδιατρικό, όσο και το ογκολογικό νοσοκομείο επρόκειτο να ανεγερθούν με τη μέθοδο των Σ.Δ.Ι.Τ. (Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα), σε έκταση 128.114,00 τ.μ. του δημοτικού διαμερίσματος Καρδίας, που παραχωρήθηκε για το σκοπό αυτό στο Ελληνικό Δημόσιο από το δήμο Μίκρας.
Φορέας υλοποίησης του έργου ήταν η Δημόσια Επιχείρηση Ανέγερσης Νοσηλευτικών Μονάδων. Η συνολική επένδυση για την ανέγερση και λειτουργία των δύο υπερσύγχρονων νοσοκομείων, τα οποία θα ήταν συνολικού εμβαδού 80.000 τ.μ., θα απασχολούσαν περίπου 6.000 εργαζομένους και θα είχαν δυναμικότητα 400 κλινών το καθένα, θα ξεπερνούσε τα 800 εκατομμύρια ευρώ.
Με την υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης, ο δήμος Μίκρας (σήμερα δήμος Θέρμης) θα έπαιρνε τα ανταποδοτικά οφέλη που προβλέπονταν στο μνημόνιο συνεργασίας με το υπουργείο Υγείας.
Ειδικότερα, το παιδιατρικό νοσοκομείο Θεσσαλονίκης θα είχε δυναμικότητα έως και 400 κλίνες και θα παρείχε σύγχρονη νοσοκομειακή περίθαλψη σε παιδιά ηλικίας έως 14 ετών. Το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό θα ήταν πλήρως ενταγμένο στο ΕΣΥ και θα παρέμενε στο Δημόσιο, όπως και η διοίκηση του νοσοκομείου. Το ενδεικτικό προϋπολογιζόμενο κόστος κατασκευής, εξοπλισμού και συντήρησής του ανερχόταν σε 324.000.000 ευρώ.
Άδοξο τέλος
Τον Δεκέμβριο του 2009, η ΔΕΠΑΝΟΜ ΑΕ ακόμη δεν είχε κινήσει τις διαδικασίες για να ζητήσει επισήμως το οικόπεδο, που είχε παραχωρήσει στο Δημόσιο ο δήμος Μίκρας. Αυτό σήμαινε ότι εάν οι διαδικασίες δεν προχωρούσαν έως τον Σεπτέμβριο του 2010, το οικόπεδο θα επιστρεφόταν στο δήμο.
Εξάλλου, παρά το γεγονός ότι είχε ολοκληρωθεί η α’ φάση του διαγωνισμού για το παιδιατρικό νοσοκομείο, με την κατάθεση φακέλων ενδιαφέροντος οκτώ ομίλων, η αξιολόγησή τους “πάγωσε” εξαιτίας των εκλογών και της επικείμενης αλλαγής προσώπων στο τιμόνι της ΔΕΠΑΝΟΜ ΑΕ. Συνεπώς, “πάγωσε” και η β’ φάση του διαγωνισμού, η οποία επρόκειτο να αρχίσει το αργότερο έως τον Ιούνιο του 2009, οπότε θα επιλέγονταν 5 από τα 8 σχήματα που θα είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον και τα οποία θα έπρεπε να καταθέσουν πιο λεπτομερείς αναφορές, που θα περιελάμβαναν κτιριακές μελέτες, αναλύσεις και φυσικά, το κόστος ανέγερσης του παιδιατρικού νοσοκομείου. Επομένως, το αρχικό χρονοδιάγραμμα, που προέβλεπε την ανάδειξη της αναδόχου εταιρείας τον Φεβρουάριο ή τον Μάρτιο του 2010, έμεινε στα χαρτιά.
Τελικά, το 2012 οι διαδικασίες πάγωσαν οριστικά εξαιτίας κυρίως της έλλειψης χρημάτων. Αυτή τουλάχιστον ήταν η επίσημη απάντηση της πολιτείας, που είπε ότι δεν υπάρχουν χρήματα.