Γράφει ο Κασσιανός Τζέλης
Ξεκινά μέσα στον Μάιο η μεγάλη “μάχη” για τους αυτοκινητόδρομους της χώρας με κύριο στόχο την μείωση των διοδίων. Η κυβέρνηση θα καλέσει τους εργολάβους και τις τράπεζες να συζητήσουν για την αναθεώρηση των συμβάσεων των υπό κατασκευή αξόνων ενώ στην διαπραγμάτευση θα συμπεριληφθούν η Αττική Οδός και η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου.
Την έναρξη της διαπραγμάτευσης ανακοίνωσε ο αρμόδιος για τις Υποδομές και τις Μεταφορές, υπουργός αναπληρωτής Χρήστος Σπίρτζης, με βασικό επιχείρημα ότι “τα έργα δεν βγαίνουν καθώς κινούνται σε έναν φαύλο κύκλο. Οι αυξήσεις των διοδίων οδηγούν σε μείωση της κυκλοφορίας η οποία με τη σειρά της οδηγεί σε νέες αυξήσεις στα διόδια, κ.ο.κ.”.
Αυτό εκτιμούν στην κυβέρνηση ότι θα κάνει τις εταιρείες να προσέλθουν οικειοθελώς στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Οι εργολήπτες πάντως, φαίνεται ότι δεν είναι και τόσο απρόθυμοι να διαπραγματευτούν τη μείωση των διοδίων, αλλά προς το παρόν τουλάχιστον, επισημαίνουν ότι αυτό μπορεί να γίνει με διάφορα εργαλεία, όπως η επέκταση των χρονικής διάρκειας των συμβάσεων.
Πάντως, κύκλοι του υπουργείου αναφέρουν ότι τον δικό τους ρόλο θα παίξουν και τα όχι και τόσο θετικά οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών καθώς και τα ευρήματα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς στον έλεγχο που κάνει στα οικονομικά των μεγάλων κατασκευαστικών της χώρας.
Για αυτούς τους λόγους, εκτιμάται ότι τελικώς η απειλή ότι θα σταματήσουν τα έργα, θα παραμείνει σε επικοινωνιακό επίπεδο και η διαπραγμάτευση θα εξελίσσεται παράλληλα με την υλοποίηση των εργασιών. Για το λόγο αυτό, ο Χρ. Σπίρτζης υποστήριξε ότι δεν πρόκειται να δοθεί λαβή στις εταιρείες που κατασκευάζουν και διαχειρίζονται τους οδικούς άξονες ώστε να διεκδικήσουν αποζημιώσεις καθώς το “δημόσιο θα σεβαστεί πλήρως τις υφιστάμενες συμβάσεις, διαπραγματευόμενο παράλληλα την αναθεώρηση τους”.
Η διαπραγμάτευση θα αφορά τις συμβάσεις της Αττικής Οδού, της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, της Ολυμπίας Οδού, της Ιονίας Οδού, του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, της Κεντρικής Οδού και του Άξονα Μορέα.