Η ισπανική βιομηχανία μόδας αναπτύσσεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, αλλά ενώ τα ισπανικά προϊόντα έχουν κατακτήσει τις παγκόσμιες αγορές, εκατοντάδες καταστήματα ένδυσης στη χώρα έβαλαν λουκέτο. Η τάση μεταφοράς εργοστασιακών μονάδων και μονάδων παραγωγής στην Ασία, κυρίως στην Κίνα, είναι ο βασικός λόγος.
Ωστόσο, αυτή η τάση των τελευταίων ετών φαίνεται να αλλάζει. Δύο δεκαετίες μετά την έκρηξη του outsourcing, όλο και περισσότερες φωνές μιλούν για τo ενδεχόμενο επαναπατρισμού μέρους της παραγωγής. Σύμφωνα με τον Angelo Asensio, πρόεδρο της Ισπανικής Ομοσπονδίας Ενδυμάτων (Fedecom), το 15% της παραγωγής του εξωτερικού, επέστρεψε στην Ισπανία και την Πορτογαλία.
Στις ΗΠΑ, που σήμερα το 97% των ενδυμάτων παράγεται στο εξωτερικό, φίρμες όπως η Abercrombie, η Levi’s, η Brooks Brothers μεταφέρουν την παραγωγή τους εντός των ΗΠΑ. Σύμφωνα με έρευνα του The Boston Consulting Group (BCG), ένα 48% των αμερικανικών εταιριών ένδυσης με τζίρο άνω των 10 εκατ. δολαρίων έχουν ανακοινώσει την πρόθεσή τους να μεταφέρουν την παραγωγή στην πατρίδα τους. Παρόμοιες κινήσεις γίνονται και από εταιρίες της Ευρώπης.
Ο λόγος είναι η Κίνα, η οποία δεν είναι πλέον τόσο ελκυστική ως πλατφόρμα παραγωγής για εξαγωγές. Η αύξηση των μισθών σε συνδυασμό με την ανατίμηση του νομίσματος, τα έξοδα μεταφοράς και οι διαφορές μεταξύ των δασμών αποτελούν πλέον αποτρεπτικούς παράγοντες. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι οι δυτικές φίρμες θα εγκαταλείψουν άμεσα την Κίνα, η οποία έχει μια αγορά 1,5 εκατομμυρίων ανθρώπων και παραμένει πιο ανταγωνιστική σε σχέση με την Ευρώπη ή τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Αυτό που παρατηρείται όμως είναι μια τάση προάσπισης της απασχόλησης στο εσωτερικό των χωρών. Μελέτη της ARG αποκαλύπτει ότι το 75% των Αμερικανών καταναλωτών είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα για τα προϊόντα που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ. Στην πραγματικότητα, οι μεγάλες εταιρείες δέχονται πιέσεις να σταματήσουν την καταστροφή της βιομηχανικής απασχόλησης και να επιστρέψουν την παραγωγή στην πατρίδα τους.