Γράφει ο Γιάννης Νάκος
Με τις θετικές εξελίξεις στην Κυπριακή ΑΟΖ, φαίνεται πως ευχάριστα νέα θα υπάρξουν και για την περίπτωση της Ελλάδας, όπου σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες αρκετές πετρελαϊκές εταιρείες σκέφτονται πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο να ανοίξουν γραφεία στην Αθήνα.
Ήδη εδώ και αρκετό καιρό η ισπανική εταιρεία πετρελαιοειδών Repson έχει ανοίξει γραφεία στην Αθήνα, με σκοπό να διεκδικήσει και εκείνη μερίδιο από τις εξορύξεις υδρογονανθράκων στον ελληνικό θαλάσσιο χώρο.
Παράλληλα στο ίδιο μοτίβο αναμένεται να κινηθεί λίαν συντόμως και η γαλλική Total, η οποία αυτήν την στιγμή βρίσκεται στο στάδιο της αναζήτησης ακινήτου στην Αθήνα.
Επιπροσθέτως αξίζει να σημειωθεί πως και η αμερικανική πολυεθνική Exxon Mobil σκέφτεται πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο να ανοίξει και εκείνη με την σειρά της παράρτημα και γραφεία στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στην Αθήνα.
Επίσης αρκετοί είναι εκείνοι που κάνουν λόγο πως εάν κάτι τέτοιο λάβει χώρα τότε είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο πως θα υπάρξει έντονη διαμάχη και ανταγωνισμός της Exxon Mobil με την γαλλική Total, κυρίως στην διεκδίκηση των ενεργειακών συμβολαίων τόσο στον ελληνικό θαλάσσιο χώρο, όσο και στον κυπριακό.
Από την άλλη πλευρά υπάρχουν αρκετές πληροφορίες οι οποίες την δεδομένη χρονική στιγμή δεν έχουν επιβεβαιωθεί ακόμη, που κάνουν λόγο για θετικές προεργασίες και στοιχεία στο οικόπεδο 11 της Κύπρου, γεγονός που ίσως να έχει ‘’ανοίξει την όρεξη’’ στις μεγάλες πολυεθνικές προκειμένου να ασχοληθούν σοβαρά και με την περίπτωση της χώρας μας.
Όμως όλα αυτά είναι εικασίες και ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, που προς το παρόν χρησιμοποιούνται ως βάση για σενάρια κυρίως χάραξης ενεργειακής εξωτερικής πολιτικής, η οποία όμως απέχει έτη φωτός από τα υπόλοιπα οβαρά κράτη ανά τον κόσμο, για λόγους που δεν είναι επί της παρούσης να αναλυθούν.
Επιπροσθέτως μια ακόμη σκέψη πίσω από τις ενέργειες των μεγάλων πολυεθνικών πετρελαίου μπορεί να αναλυθεί και σε σενάρια που κάνουν λόγο για επιτάχυνση των διεργασιών εκ μέρους της Ευρώπης όσον αφορά τα ήδη δρομολογημένα ενεργειακά πρότζεκτ.
Κάτι τέτοιο θα μπορούσε αφενώς να σηματοδοτήσει το τέλος της καθυστέρησης όσον αφορά την χρηματοδότηση έργων όπως ο EastMed Pipeline , και αφετέρου την στροφή προς κατασκευαστικές εταιρείες όπου θα αναλάμβαναν να φέρουν εις πέρας την τεχνικά δύσκολη βιωσιμότητα παρόμοιων έργων και πολλώ δεν μάλλον του EastMed.
Τέλος σίγουρα το να μεταφέρεις ένα παράρτημα από την Αμερική ή και την Γαλλία σε μια χώρα όπως είναι η Ελλάδα αυτήν την στιγμή, φανερώνει δύο πράγματα. Είτε πως είσαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος με τα στοιχεία που έχεις στην κατοχή σου, είτε υπάρχει μέσα σου η επενδυτική αμφιβολία που θα πρέπει να μετρηθεί σε real time conditions.