Γράφει ο Γιάννης Κουτρουμπής
Έχει γίνει πολύς λόγος για τον τρόπο με τον οποίο θα υπολογίζονται τα τέλη κυκλοφορίας. Μάλιστα ο αρμόδιος Υπουργός σε δημόσιες τοποθετήσεις έχει αναφέρει πολλές φορές πως δεν μπορούν όσοι έχουν καινούρια αυτοκίνητα μεγάλης αξίας να μην πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας και να πληρώνουν άλλοι με παλαιότερα αυτοκίνητα που έχουν μεγάλο κυβισμό.
Η Κυβέρνηση, λοιπόν, συνεχίζει την πολιτική των συνεχιζόμενων αλλαγών σε διάφορους φόρους και αλλάζει το καθεστώς των τελών κυκλοφορίας και πλέον και τα αυτοκίνητα που είναι υβριδικά και χωρίς ρύπους θα πληρώνουν τέλη. Ακόμη, αξίζει να σημειωθεί πως οι αλλαγές αυτές γίνονται ένα μήνα πριν την λήξη της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας.
Αναλυτικότερα, τα επιβατικά αυτοκίνητα χωρίζονται σε δύο κατηγορίες αναφορικά με τον τρόπο επιβολής τελών κυκλοφορίας, σύμφωνα πάντα με το νέο καθεστώς:
• Εκείνα που έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα έως την 31η/10/2010 (καθώς και οι δίκυκλες και τρίκυκλες μοτοσικλέτες ανεξαρτήτως της ημερομηνίας πρώτης ταξινόμησής τους) με βάση τον κυλινδρισμό του κινητήρα.
• Εκείνα που έχουν ταξινομηθεί από 1ης/11/2010 με βάση τις τιμές της εκπομπής του διοξειδίου του άνθρακα (CO2 g/Km), όπως αυτές αναγράφονται στην άδεια του οχήματος (αναφέρονται στις νέες άδειες κυκλοφορίας στον κωδικό V.7).
Από τη στιγμή που τα τέλη μπήκαν στο «καλάθι» των ισοδυνάμων, για την πρώτη κατηγορία οχημάτων σχεδιάζονται αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας των μεσαίου και μεγάλου κυβισμού ΙΧ από 50 έως 200 ευρώ, σε τέσσερις κλίμακες, όπως και αυξήσεις στους συντελεστές ρύπων για τη δεύτερη κατηγορία που εμπίπτει στο CO2.
Έτσι τα αυτοκίνητα που υπάγονται στο καθεστώς υπολογισμού βάσει κυβισμού κινητήρα τα τέλη, σύμφωνα με τα σενάρια, θα αυξηθούν στα 2λιτρα και άνω και θα κυμανθούν από 710 έως 1.520 ευρώ!
Στη δεύτερη κατηγορία, όπου ο υπολογισμός των τελών γίνεται με βάση τις εκπομπές CO2 εκεί οι αρμόδιες υπηρεσίες εξετάζουν σενάρια για τα αυτοκίνητα που η εμπορική τους αξία είναι πάνω από 30.000 ευρώ και τα οποία πληρώνουν χαμηλά τέλη κυκλοφορίας.
Για παράδειγμα, ένα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητο με κινητήρα 1.500 κ.εκ. βενζίνης ή 1.600 κ.εκ. πετρελαίου εκπέμπει CO2 κατά μέσο όρο περί τα 130 γραμ. χλμ. Οπότε τα τέλη που πληρώνει είναι τα 143 ευρώ. Εδώ σχεδιάζεται μια μεσοσταθμική αύξηση 200 ευρώ, που πιθανόν θα έρθει με το συνδυασμό της εμπορικής αξίας του αυτοκινήτου.
Να τονίσουμε ότι τα αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας επιβαρύνονται από ένα σημαντικό ποσό ως φόρο πολυτελείας (επιβάλλεται σε αυτοκίνητα με εργοστασιακή τιμή άνω των 20.000 ευρώ), ο οποίος έχει καταβληθεί από τους ιδιοκτήτες τους «κατά την αγορά», όπως και ένα σημαντικό ποσό για τις «πράσινες» τεχνολογίες που εξασφαλίζουν χαμηλά τέλη…
Επίσης, στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι η κατάργηση των μηδενικών τελών σε όσα αυτοκίνητα δηλαδή εκπέμπουν κάτω από 100 γραμμάρια CO2 και η επιβολή τελών αξίας 50-100 ευρώ. Είναι σαφές ότι το μάρμαρο θα πληρώσουν στην πρώτη κατηγορία οχημάτων (βάσει κυβισμού) τα οχήματα άνω των 2 λίτρων και στη δεύτερη (βάσει CO2) όσοι μέχρι σήμερα επιβαρύνονταν με 100-200 ευρώ τον χρόνο.
Πλέον ο κίνδυνος της μαζικής κατάθεσης πινακίδων είναι όχι απλώς ορατός αλλά και η έσχατη λύση για να αποφύγει κάποιος τα… ατελείωτα τέλη. Προκειμένου να αποτραπεί και να χαθούν έσοδα, πληροφορίες θέλουν το οικονομικό επιτελείο να σχεδιάζει ως αντικίνητρο ένα τέλος μεταξύ των 300 και των 450 ευρώ, ακινητοποίησης οχήματος.
Εν κατακλείδι, ο νέος τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας θα πρέπει να εξεταστεί όταν εφαρμοστεί προκειμένου να διαπιστωθεί αν ο φόρος αυτός έχει κάποια λογική και αν είναι δίκαιος ή αν απλά έχει την λογική της αύξησης των εσόδων του κράτους. Σε κάθε περίπτωση είναι λανθασμένη κίνηση να αλλάζει κανείς το τέλος κυκλοφορίας ένα μήνα πριν την καταβολή του.