Γράφει ο Γιάννης Κουτρουμπής
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που δεν έχει βρεθεί μία λύση περιορισμού του είναι το λαθρεμπόριο καυσίμων. Η Κυβέρνηση αναμένεται με το νέο έτος να εκδώσει μία νέα απόφαση με την οποία θα γίνεται πλήρη ηλεκτρονική καταγραφή του κυκλώματος διακίνησης και θα καθορίζονται οι προδιαγραφές για το ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου εισροών και εκροών και του συστήματος εντοπισμού GPS στα πλωτά μέσα μεταφοράς.
Αναλυτικότερα, η απόφαση, που αναμένεται να εκδοθεί μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου, θα ενισχύσει το οπλοστάσιο της κυβέρνησης για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στα υγρά καύσιμα, που οργιάζει και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις οι απώλειες εσόδων του Δημοσίου φθάνουν και τα 2 δισ. ευρώ.
Το νέο καθεστώς ελέγχου περιλαμβάνει τη διακίνηση των υγρών καυσίμων, την απογραφή όλων των δεξαμενών αποθήκευσης υγρών καυσίμων καθώς και λοιπών ενεργειακών προϊόντων, όπως υγραέριο, χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται ως συστατικά νοθείας (τουλουόλη κ.λπ.), τη μοριακή ιχνηθέτηση των καυσίμων, την τοποθέτηση συστημάτων GPS στα βυτιοφόρα οχήματα και τα πλωτά μέσα, την εγκατάσταση συστημάτων εισροών – εκροών στις δεξαμενές δημόσιων και ιδιωτικών πρατηρίων και τον έλεγχο στα τελωνεία με ακτίνες X-RAY των βυτιοφόρων οχημάτων που εξάγουν καύσιμα.
Ειδικότερα, έχει ήδη ενεργοποιηθεί η απόφαση που υποχρεώνει όλους τους ιδιοκτήτες δεξαμενών χωρητικότητας άνω των 4 κυβικών μέτρων να τις δηλώσουν σε μια ειδική φόρμα που θα αναρτηθεί στην ηλεκτρονική σελίδα του Taxisnet.
Τη δήλωση αυτή θα πρέπει να υποβάλουν όλα τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που διαθέτουν αποθηκευτικούς χώρους καυσίμων. Αν τελικά υιοθετηθεί το όριο των 4 κ. μ., τότε στη διαδικασία θα μπουν και οι ιδιοκτήτες και οι ένοικοι των πολυκατοικιών αλλά και των μονοκατοικιών. Για την υποβολή των στοιχείων παρέχεται ένα εύλογο χρονικό διάστημα και η διαδικασία θα είναι απλή και θα γίνεται online. Σε περίπτωση μη γνωστοποίησης των δεξαμενών, θα προβλέπονται κυρώσεις, οι οποίες θα κλιμακώνονται ανάλογα με το μέγεθος και τον αριθμό των δεξαμενών.
Με βάση τα δεδομένα αυτά, κλιμάκια αρμόδιων υπαλλήλων θα προχωρήσουν σε δειγματοληπτικούς ελέγχους για να διασταυρώσουν τα στοιχεία που δηλώθηκαν, ενώ οι έρευνες θα επικεντρωθούν και σε σημεία που θεωρούνται ύποπτα για μη συμμόρφωση με την υπουργική απόφαση.
Επισημαίνεται ότι μέχρι σήμερα δεν υπήρχε μητρώο των αποθηκευτικών χώρων καυσίμων με αποτέλεσμα κανένας αρμόδιος φορέας και καμία δημόσια Αρχή να μην έχει εικόνα τόσο για το πόσες δεξαμενές υπάρχουν στη χώρα, όσο και για τους αποθηκευτικούς χώρους των βενζινάδικων, των ιδιωτικών πρατηρίων σε επιχειρήσεις και δημόσιες υπηρεσίες, καθώς και στις κατοικίες.
Ένα ακόμη μέτρο που έχει τεθεί σε εφαρμογή προβλέπει τη μοριακή ιχνηθέτηση των καυσίμων, ρύθμιση που έχει ψηφιστεί από το 2012, αλλά έμενε στα χαρτιά λόγω μη έκδοσης της υπουργικής απόφασης για τη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζει ανοικτή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος σε εταιρείες που παράγουν μοριακούς ιχνηθέτες και παρέχουν όλες τις υπηρεσίες από την τοποθέτησή τους μέχρι και την παρακολούθηση των ποσοτήτων.
Ο μοριακός ιχνηθέτης είναι χημικό στοιχείο που τοποθετείται στις ποσότητες των υγρών καυσίμων και έτσι είναι δυνατή η παρακολούθηση της διακίνησής τους σε όλα τα στάδια.
Τα στοιχεία αυτά θα τοποθετούνται στα καύσιμα από τη στιγμή που εκφορτώνονται από τα διυλιστήρια στα βυτιοφόρα οχήματα και στα συγκεκριμένα σημεία θα υπάρχουν ειδικοί υπάλληλοι που με κατάλληλο ηλεκτρονικό εξοπλισμό θα ειδοποιούν την κεντρική Αρχή για την ιχνηθέτηση των ποσοτήτων, οι οποίες θα παρακολουθούνται από το διυλιστήριο μέχρι και την κατάληξή τους στις δεξαμενές καταναλωτών.
Εν κατακλείδι, το λαθρεμπόριο καυσίμων είναι πράγματι αυξημένο στην χώρα και έως τώρα δεν υπήρχαν τα μέτρα εκείνα που θα βοηθούσαν στην αποτελεσματική αντιμετώπιση του. Το μέτρο του ηλεκτρονικού ελέγχου στην διακίνηση καυσίμου βρίσκεται στην σωστή κατεύθυνση αρκεί βέβαια αν μπορεί να γίνει με διαφάνεια και χωρίς να αλλοιώνονται τα στοιχεία του συστήματος που θα δημιουργηθεί.