Σήμερα ολοκληρώνεται στη Βουλή η κύρωση της σύμβασης παραχωρήσης με την οποία παίρνει σάρκα και οστά η Νέα Αττική Οδός. Με την κίνηση αυτή ολοκληρώνεται το μέρος του Δημοσίου και άνευ απροόπτου αύριο θα γίνει και το οικονομικό κλείσιμο με την απόδοση των 3,27 δισ. ευρώ από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο ΤΑΙΠΕΔ.
Αυτό θα κλείσει οριστικά και την διαγωνιστική διαδικασία για την Αττική Οδό που ξεκίνησε πέρσι το καλοκαίρι και ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για τον αστικό αυτοκινητόδρομο της Αθήνας.
Τα δε χρήματα που θα λάβει το ΤΑΙΠΕΔ είναι ιστορικά τα περισσότερα στην σχεδόν 15ετή παρουσία του. Το ποσό που θα οδεύσει στο χρέος της χώρας είναι τόσο μεγάλο που θα μειώσει κατά 1,5 μονάδα του ΑΕΠ.
Σημαντικό ρόλο θα παίξει και η επάνδρωση της νέας εταιρείας παραχώρησης με το προσωπικό που λειτουργεί εδώ και χρόνια την Αττική Οδό. Οι εργαζόμενοι θα λάβουν την αποζημίωση τους από την εταιρεία και ο νέος παραχωρησιούχος έχει δηλώσει ότι όποιος επιθυμεί από το προσωπικό θα προσληφθεί με τις ίδιες οικονομικές συνθήκες.
Το υπουργείο ΥΠΟΜΕ με τον νέο παραχωρησιούχο θα υπογραφεί -όπως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις- πρωτόκολλο παράδοσης–παραλαβής ενώ θα συναφθούν συμβάσεις με τους δανειστές και υπηρεσίες εκτάκτου ανάγκης. Ανεξάρτητος Μηχανικός του έργου είναι η AECOM LTD η οποία έχει πολυετή παρουσία στη χώρα και στην ανάληψη ανάλογων έργων σε αυτοκινητόδρομους (Νέα Οδός, Κεντρική Οδός κ.α.).
Τα διόδια και η νέα σύμβαση
Από τα μεσάνυχτα της 6ης Οκτωβρίου οι οδηγοί θα μειώνουν πλέον μειωμένο αντίτιμο για την χρήση του δρόμου και συγκεκριμένα 2,50 ευρώ αντί για 2,80 που είναι σήμερα.
Σύμφωνα με τα όσα ορίζει η νέα σύμβαση παραχώρησης, η τιμή αυτή θα παραμείνει σταθερή για πέντε χρόνια και στη συνέχεια οι όποιες διαφοροποιήσεις στην τιμή θα καθορίζονται βάσει τιμαριθμικής αναπροσαρμογής.
Παράλληλα η Νέα Αττική Οδός θα μπορεί να εφαρμόσει αν το επιθυμεί κλιμακωτά διόδια για διαφορετικές χρονικές περιόδους (π.χ. ώρες αιχμής και ώρες εκτός αιχμής), διαφορετικούς τύπους ημερών (π.χ. καθημερινές, Σαββατοκύριακα και αργίες) ή και διαφορετικούς Σταθμούς Διοδίων υπό ορισμένες κυκλοφοριακές προϋποθέσεις.
Κάθε έτος ο νέος παραχωρησιούχος θα πρέπει να αποδίδει στο ΤΑΙΠΕΔ 7,5% από όποια έσοδα έχει (τα οποία επίσης θα πηγαίνουν στη μείωση του χρέους της χώρας). Στην 25η διάρκεια της σύμβασης επίσης θα έχει την υποχρέωσης επενδύσεων και αναβαθμίσεων του άξονα κόστους 380 εκατ. ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα θα αναλάβει μέσα σε τρία χρόνια να αλλάξει την κατακόρυφη σήμανση του δρόμου, να αντικαταστήσει όλα τα μεταλλικά στηθαία ώστε να πληρούν τις νέες προδιαγραφές ασφαλείας. Επίσης περιλαμβάνονται αντιπλημμυρικά έργα, για την απορροή ομβρίων. Επίσης εργασίες για τις αναστροφές στον κόμβο Λεονταρίου για τον περιορισμό του κυκλοφοριακού στην απόληξη ∆υτικής Περιφερειακής στη ∆ουκίσσης Πλακεντίας αλλά και η εξασφάλιση σύνδεσης του κλάδου Ραφήνας προς το αεροδρόμιο Σπάτων.
Αναφορικά με τους πομποδέκτες ή άλλες κάρτες αυτές μεταβιβάζονται κατά την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης δια του Δημοσίου και του ΤΑΙΠΕΔ στον Παραχωρησιούχο, χωρίς παράδοση του εν λόγω κινητού εξοπλισμού. Για τους συνδρομητές που διαθέτουν πομποδέκτες ή κάρτες δεν αλλάζει κάτι και θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τον εξοπλισμό τους για την διέλευση στην Αττική Οδό ή άλλους αυτοκινητόδρομους της χώρας. .
Περιλαμβάνονται επίσης διατάξεις για τη διασφάλιση της επαρκούς συντήρησης, της εύρυθμης λειτουργίας του οδικού άξονα και της προστασίας του δημοσίου συμφέροντος. Ο παραχωρησιούχος θα αξιολογείται κάθε δύο έτη, αλλά και μεμονωμένα, επί των βασικών δεικτών απόδοσης (KPIs). Σε περίπτωση αδυναμίας επίτευξης των στόχων προβλέπεται η επιβολή χρηματικών ποινών και άλλες κυρώσεις ανάλογα με την υστέρηση στην προβλεπόμενη επίδοση.
Του Νίκου Καραγιάννη από το ypodomes.com