Η κυβέρνηση θέλει να ανακοινώσει έκτακτα μέτρα στήριξης πριν το Πάσχα. Το ερώτημα όλων όμως είναι «μπορεί»;
Ημερομηνία κλειδί για τις αποφάσεις θεωρείται η 22α Απριλίου -μόλις δύο εβδομάδες πριν το Πάσχα δηλαδή- καθώς τα πάντα θα κριθούν από τις ανακοινώσεις που αναμένονται εκείνη την ημέρα από την Eurostat, ώστε η κυβέρνηση να κάνει το τελικό «ταμείο» για τα έσοδα, τα έξοδα και την Ανάπτυξη.
Ο δρόμος τις επόμενες 60 μέρες, μόνο με ροδοπέταλα δεν είναι στρωμένος. Το 2024 αποτελεί έτος πολύ πιο δύσκολο σε σχέση με το 2023, καθώς τον Δεκέμβριο ο φετινός προϋπολογισμός πρέπει να κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα σχεδόν διπλάσιο από το περσινό, δηλαδή 2,1% του ΑΕΠ (έναντι 1,1% πέρυσι) ή περίπου 5 δισ. ευρώ.
Έκτακτες παροχές μπορούν να υπάρξουν μόνο αν φανεί ότι τα πράγματα πάνε τόσο καλά, ώστε ο ετήσιος στόχος ξεπεραστεί. Ο «κανόνας» που εφαρμόζει πάντα η κυβέρνηση είναι πως το όποιο «περίσσευμα» προκύπτει, πέραν και πάνω από το αναγκαίο όριο πλεονάσματος, «θα επιστρέφει στην Κοινωνία».
Εν όψει Πάσχα όμως, παρότι τα στοιχεία για την πορεία του προϋπολογισμού για τον πρώτο μήνα της χρονιάς ήταν πολύ ενθαρρυντικά θετικά (υπερπλεόνασμα σχεδόν 200 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο), τίποτα δεν μπορεί να διασφαλίσει πως όλα θα εξελιχθούν «κατ’ευχήν» και τους επόμενους μήνες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι «με το καλημέρα» του νέου έτους, οι έκτακτες δαπάνες ξεπερνούν ήδη τα 200 εκατ. ευρώ ενώ αύξηση δαπανών καταγράφεται και στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης (ΟΤΑ, Νοσοκομεία).
Η κυβέρνηση εξήγγειλε ήδη την αύξηση στο επίδομα γέννησης (400-1.500 ευρώ για κάθε παιδί και αναδρομικά από 1.1.2023), έκτακτες αυξήσεις στους γιατρούς για εφημερίες και υπερωρίες (έως 2.000 ευρώ το χρόνο παραπάνω μισθός), ενώ πιέζουν και οι αγρότες με νέα αιτήματα, οδηγώντας σε μέτρα όπως επιδότηση λογαριασμών ρεύματος και αναστολή ή πρόωρη επιστροφή του Ειδικού Φόρου στο αγροτικό πετρέλαιο.
Όλα τα παραπάνω προκύπτουν ήδη από το υπερπλεόνασμα, καθώς στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκτιμούν πως το 2023 το πρωτογενές πλεόνασμα ξεπέρασε το στόχο του 1,1% του ΑΕΠ (2,5 δισ. ευρώ) κατά 0,2% ή 0,3%.
Ωστόσο το τελικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα για το προηγούμενο έτος θα ανακοινωθεί «τελεσίδικα» μετά τον Φεβρουάριο καθώς σημαντικό μέρος των εσόδων που εισπράττονται τους δύο πρώτους μήνες του 2024, όπως ο φόρος εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, τα τέλη κυκλοφορίας, ενσωματώνονται στον περσινό προϋπολογισμό.
Τα οριστικά στοιχεία αναμένεται να επικυρωθούν από τη Eurostat στις 22 Απριλίου. Μέχρι τότε όλοι θα κρατούν «μικρό καλάθι» για το κατά πόσο θα υπάρχει δυνατότητα το όποιο υπερπλεόνασμα να μοιραστεί.
Πριν από αυτό μάλιστα, στο ΥΠΕΘΟ αναμένουν με κομμένη την ανάσα και την πρώτη ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ στις 7 Μαρτίου, για την ταχύτητα της Ανάπτυξης του ΑΕΠ το 2023. Αν η Στατιστική Αρχή ανακοινώσει πως ο ρυθμός μεγέθυνσης του ΑΕΠ το 2023 έφτασε ή ξεπέρασε την κυβερνητική πρόβλεψη για αύξηση 2,4%, θα αποτελεί στέρεη βάση για όλες τις προβλέψεις και παραδοχές του τρέχοντος προϋπολογισμού, αλλά και ένα ισχυρό σήμα ότι η δυναμική συνεχίζεται και το 2024.
Μια τέτοια εξέλιξη θα δίνει «αέρα» στο οικονομικό επιτελείο να σχεδιάσει και να ανακοινώσει νέα μέτρα στήριξης, στο βαθμό που η οικονομία ξεπερνά τις προβλέψεις και τους στόχους της χρονιάς.
Και όλα αυτά πάντως, υπόκεινται σε ενδεχόμενο αναθεώρησης («προς τα κάτω» των εκτιμήσεων αυτών από την ίδια την ΕΛΣΤΑΤ ως τον Οκτώβριο) ή, ακόμα χειρότερα, και σε άλλους αστάθμητους παράγοντες και κινδύνους που διαρκώς ανακύπτουν όλο και συχνότερα πλέον (εισαγόμενη ακρίβεια, πόλεμοι, ενεργειακή κρίση, προβλήματα στο διεθνές εμπόριο, φυσικές καταστροφές, κόστος πράσινης μετάβασης) για τους οποίους πρέπει το οικονομικό επιτελείο και ο προϋπολογισμός να είναι διαρκώς προετοιμασμένοι.
Πηγή newmoney.gr