Το πλοίο αυτό θα επιτρέψει στη Μόσχα να συνεχίσει να χαρτογραφεί τις θαλάσσιες διαδρομές της Αρκτικής, ένα ουσιαστικό στρατηγικό θέμα για τη Ρωσία, αν θέλει να συνεχίσει να εξάγει υδρογονάνθρακες εν μέσω δυτικών κυρώσεων.
Ο Βλαντίμιρ Πούτιν το βάφτισε “Λένινγκραντ”, το σοβιετικό όνομα της Αγίας Πετρούπολης, “έναν ακόμη φόρο τιμής” στο “θάρρος” των κατοίκων της πρώην αυτοκρατορικής πρωτεύουσας απέναντι στον ναζισμό. Την Παρασκευή 26 Ιανουαρίου, ο Ρώσος πρόεδρος έδωσε το πράσινο φως για την κατασκευή ενός νέου πυρηνικού παγοθραυστικού, του πέμπτου στο στόλο της Μόσχας, το οποίο είναι ζωτικής σημασίας για τις πολικές φιλοδοξίες της Ρωσίας, καθώς επιδιώκει να καταστήσει τα ύδατα της Αρκτικής μια ουσιαστική εμπορική οδό προς την Ασία. “Θα πρέπει να επιχειρεί στη Βόρεια Θαλάσσια Οδό, να συμμετέχει στα πιο σημαντικά προγράμματα εξερεύνησης και έρευνας στην Αρκτική και να εξασφαλίζει την παράδοση αγαθών”, δήλωσε ο Βλαντίμιρ Πούτιν σε ομιλία του στα ναυπηγεία της Βαλτικής στην Αγία Πετρούπολη.
Η μελλοντική ανάπτυξή του θα πρέπει να βοηθήσει τη Μόσχα να εξασφαλίσει την υπεροχή της στην Αρκτική, σε μια από τις σημαντικότερες γεωπολιτικές προκλήσεις που είναι πιθανό να αποτελέσει τα επόμενα χρόνια. Η Ρωσία βρίσκεται αντιμέτωπη στην περιοχή με τις βλέψεις άλλων δυνάμεων, κυρίως της Κίνας, αλλά και των δυτικών αντιπάλων της, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών. Αυτό το νέο πυρηνοκίνητο σκάφος, που κατασκευάστηκε από τον ατομικό γίγαντα Rosatom, έχει μήκος πάνω από 170 μέτρα και θα μπορεί να διαπερνά τον πάγο σε βάθος έως και τριών μέτρων.
Απαραίτητο για τις εξαγωγές υδρογονανθράκων
Από την έναρξη της εισβολής στην Ουκρανία το 2022, η Ρωσία αναγκάστηκε να ανακατευθύνει προς την Ασία τις προμήθειές της σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο, οι οποίες είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία της, που έχει πληγεί από τις δυτικές κυρώσεις, με την ευρωπαϊκή αγορά να είναι σχεδόν εντελώς κλειστή για αυτήν. Εξ ου και η επείγουσα ανάγκη να αυξήσει και να εκσυγχρονίσει τον στόλο των πυρηνοκίνητων παγοθραυστικών της, τα οποία χρησιμοποιούνται για να ανοίγουν το δρόμο για τα πετρελαιοφόρα και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που μεταφέρουν τους υδρογονάνθρακες οι οποίοι εξορύσσονται κυρίως στη Σιβηρία. Για την ανάπτυξη του εμπορίου μέσω των παγωμένων υδάτων της Αρκτικής, οι ρωσικές αρχές υπολογίζουν τελικά στη “Βόρεια Θαλάσσια Οδό”, μια διαδρομή που γίνεται ευκολότερα πλεύσιμη λόγω του λιωσίματος των πάγων που προκαλείται από την κλιματική αλλαγή. Ο επικεφαλής της Rosatom, Alexeï Likhatchiov, δήλωσε ότι 36 εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων έχουν διακινηθεί μέσω της εν λόγω θαλάσσιας οδού το 2023, “ένα ρεκόρ”. Η Ρωσία, η μόνη χώρα στον κόσμο με στόλο πυρηνικών παγοθραυστικών, εγκαινίασε τρία νέα πλοία τα τελευταία χρόνια, ενώ ένα γιγαντιαίο σκάφος, μήκους άνω των 200 μέτρων, πρόκειται να ναυπηγηθεί το 2027.
Πηγή : L’ Express