Νέα δεδομένα δημιουργεί στη λιμενική αγορά της Ελλάδας και της Μεσογείου η εκκίνηση του διαγωνισμού από το ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση του λιμανιού του Λαυρίου από επενδυτές.
Όπως όλα δείχνουν, ήδη έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας, προκειμένου να αναπτύξουν τη δυναμική του κλάδου σε λιμάνια της Μεσογείου.
Αυτή τη στιγμή πρωταγωνιστής στην αγορά κρουαζιέρας στην Ελλάδα παραμένει το λιμάνι του Πειραιά, με 760 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων το 2023 και 1.500.000 επιβάτες.
Το λιμάνι του Λαυρίου, με έσοδα 6,5 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι 6,3 εκατ. ευρώ το 2022, καθίσταται ιδιαίτερα ελκυστικό για πολλές εταιρείες, αφού βρίσκεται σε πολύ κοντινή απόσταση από το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», αλλά και σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς όπως οι Κυκλάδες.
Επίσης, η μελλοντική σύνδεση του λιμένα με τον προαστιακό σιδηρόδρομο δημιουργεί νέα δεδομένα στη μεταφορά επιβατών κρουαζιέρας αλλά και της ακτοπλοΐας.
Σημειώνεται ότι η επέκταση του προαστιακού στο Λαύριο εντασσόταν αρχικά στα έξι έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου της ΕΡΓΟΣΕ, που ωστόσο «πάγωσαν» μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών και την κακοκαιρία «Daniel» και αυτή τη στιγμή αναζητείται χρηματοδότηση.
Σύμφωνα με στοιχεία, η επιβατική κίνηση επιβατών και οχημάτων για τα πλοία της ακτοπλοΐας από το λιμάνι του Λαυρίου παρουσιάζει αυξητική τάση από το 2019 και μετά, με μικρή υποχώρηση το 2020 και το 2021, χρονιές που υπήρχαν τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας του κορωνοϊού.
Ειδικότερα, το 2019 αναχώρησαν από το συγκεκριμένο λιμάνι συνολικά 238.370 επιβάτες και 69.520 οχήματα για Κυκλάδες και Βόρειο Αιγαίο.
Το 2020 τα εν λόγω μεγέθη ανήλθαν σε 187.454 επιβάτες και 61.550 οχήματα, το 2021 σε 228.363 επιβάτες και 75.896 οχήματα, το 2022 σε 301.255 επιβάτες και 94.934 οχήματα και το 2023 σε 318.142 επιβάτες και 100.584 οχήματα.
Οι πρώτοι «μνηστήρες»
Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από το ΤΑΙΠΕΔ για την εκκίνηση του διαγωνισμού αφορά την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού (τουλάχιστον 50% συν μία μετοχή) από το μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου. Με τον τρόπο αυτόν εκτιμάται ότι θα αυξηθούν οι υπεραξίες και στη συνέχεια το Ταμείο θα προσφέρει προς πώληση και άλλο ποσοστό.
Το ΤΑΙΠΕΔ θα αξιολογήσει τις εκδηλώσεις ενδιαφέροντος που θα υποβληθούν έως τις 14 Μαΐου και εν συνεχεία οι ενδιαφερόμενοι που θα πληρούν τα κριτήρια προεπιλογής της πρόσκλησης θα κληθούν να συμμετάσχουν στη δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, για το συγκεκριμένο λιμάνι έχουν ήδη εκφράσει ενδιαφέρον οι εταιρείες κρουαζιέρας MSC Cruises αλλά και η Carnival, καθώς και μεγάλες εταιρείες που συνδέονται με τη δραστηριοποίηση των σκαφών αναψυχής.
Στελέχη της ΜSC, μάλιστα, έχουν ήδη πραγματοποιήσει ενημερωτικές συναντήσεις για το συγκεκριμένο λιμάνι με δραστηριοποίηση των κρουαζιερόπλοιών της για δέκα μήνες σε ετήσια βάση σε Αιγαίο και σε λιμάνια της Μεσογείου.
Η πορεία της κρουαζιέρας στο λιμάνι του Λαυρίου αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο το επόμενο διάστημα, δεδομένου ότι ήδη έχουν γίνει συμφωνίες για προσεγγίσεις πλοίων, τόσο τη φετινή χρονιά όσο και την επόμενη, με εταιρείες που δεν χρησιμοποιούσαν έως τώρα το λιμάνι του Λαυρίου.
Πρωτεργάτης ανάπτυξης της κρουαζιέρας στο συγκεκριμένο λιμάνι υπήρξε η Celestyal Cruises, η οποία δραστηριοποιείται και σήμερα. Μόνο από τη Celestyal Cruises διακινήθηκαν το 2023 στο λιμάνι του Λαυρίου 70.000 επιβάτες που είχαν φτάσει στην Αθήνα από μακρινούς προορισμούς.
Επίσης, στο συγκεκριμένο λιμάνι ελλιμενίστηκαν πέρυσι περισσότερα από 365 διερχόμενα σκάφη αναψυχής, έναντι 179 το 2022, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 104%.
Σημειώνεται ότι το 2022 ο Οργανισμός Λιμένα Λαυρίου ολοκλήρωσε όλες τις διαδικασίες για την προμήθεια και τοποθέτηση πλωτών προβλητών, ώστε να αυξηθεί ο αριθμός του δυναμικού των θέσεων ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής κατά 195 θέσεις. Για το θέμα αναμένεται η έγκριση από το υπουργείο Ναυτιλίας.
Πάρης Τσιριγώτης
Πηγή naftemporiki.gr