Επενδύσεις που αγγίζουν το 1,5 δισ. ευρώ (στην πλήρη ανάπτυξή τους) φέρνουν στην Ελλάδα επιχειρηματικά πάρκα και εμπορευματικά κέντρα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με τα εμβληματικά projects που έχουν τεθεί σε τροχιά υλοποίησης να στοχεύουν να καταστήσουν την χώρα μας δίοδο μεταφοράς εμπορευμάτων από την Ευρώπη μέχρι και την Μέση Ανατολή.
Φυλή
To TAIΠΕΔ τρέχει ήδη τον διαγωνισμό, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, για την ανάπτυξη του Επιχειρηματικού Πάρκου στη θέση «Σπηλιές» του Δήμου Φυλής. Μάλιστα λόγω του ζωηρού ενδιαφέροντος που καταγράφεται δόθηκε παράταση, έως την 1η Ιουλίου (από 17 Ιουνίου) στον διαγωνισμό.
Ο διαγωνισμός διενεργείται για λογαριασμό του Δήμου Φυλής, που είναι ο τελικός δικαιούχος και κύριος του έργου. Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, την ανάπτυξη, την κατασκευή, τη λειτουργία, τη συντήρηση και τη μακροχρόνια εκμετάλλευση του Επιχειρηματικού Πάρκου του Δήμου Φυλής. Η συνολική έκταση που προορίζεται για παραχώρηση είναι περίπου 412.000 τ.μ.
Η διάρκεια της Σύμβασης Παραχώρησης θα αντιστοιχεί σε 35 έτη κατ’ ελάχιστο. Η ακριβής διάρκεια της παραχώρησης, καθώς και της παράτασης που δύναται να δοθεί, θα καθοριστούν με την ολοκλήρωση της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου και θα περιληφθούν στην Πρόσκληση Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών.
Η διαγωνιστική διαδικασία θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση αφορά την προεπιλογή υποψηφίων βάσει κριτηρίων τεχνικής και χρηματοοικονομικής ικανότητας και η δεύτερη φάση αφορά την ολοκλήρωση ανταγωνιστικού διαλόγου με τους προεπιλεγέντες υποψηφίους και την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών.
Ανάδοχος αναμένεται να προκύψει έως τις αρχές του 2025 και η σχετική σύμβαση να υπογραφεί εντός της ίδιας χρονιάς.
Το Επιχειρηματικό Πάρκο θα αποτελέσει ένα σύγχρονο, πράσινο και καινοτόμο εθνικό κέντρο μεταφορών και logistics, που θα υποστηρίζει συνολικά και αποτελεσματικά τις ανάγκες της εθνικής αγοράς εμπορευματικών μεταφορών, ενώ παράλληλα θα αναβαθμίσει ριζικά την περιοχή της Δυτικής Αττικής, θα ενισχύσει την τοπική ανάπτυξη και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας τόσο κατά την περίοδο κατασκευής, όσο και κατά την περίοδο λειτουργίας.
Το συνολικό ύψος της επένδυσης εκτιμάται πως θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ.
Γκόνου
Με «οδηγό» τον διαγωνισμό για την ανάπτυξη Επιχειρηματικού Πάρκου στην Φυλή ακολουθεί με βήμα ταχύ και η προκήρυξη του διαγωνισμού από το ΤΑΙΠΕΔ για την ανάπτυξη του πρώτου μεγάλου εμπορευματικού κέντρου στη Θεσσαλονίκη που θα «ενώσει» το λιμάνι της πόλης με τα Βαλκάνια και την ανατολική Ευρώπη.
Θα υλοποιηθεί σε έκταση 672 στρ. του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, που βρίσκεται σε προνομιακή θέση σε απόσταση 3 χλμ. από την Εγνατία και 500μ. από τη σιδηροδρομική γραμμή.
H έναρξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση του ακινήτου αναμένεται το β’ εξάμηνο του 2024. Το ύψος της επένδυσης ανάλογα με το μείγμα χρήσεων logistics και μεταποίησης που θα επιλεγεί εκτιμάται από 120 ως και 260 εκατ. ευρώ και φιλοδοξεί να θα αποτελέσει την πύλη για προϊόντα από τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τα οποία έχουν, ήδη εκφράσει, σε θεωρητικό βέβαια επίπεδο, ενδιαφέρον για μια τέτοια επένδυση στη Βόρεια Ελλάδα.
Βάσει των σεναρίων που έχουν εξετασθεί, η εσωτερική απόδοση των ιδίων κεφαλαίων εκτιμάται περί το 10% και το project IRR ανέρχεται σε 6-7%, ενώ αναμένονται οφέλη άνω των 325 εκατ. ευρώ σε όρους Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, με το 30% αυτών να είναι άμεσα.
Επίσης, υπάρχουν εκτιμήσεις για οφέλη άνω των 300 εκατ. ευρώ σε βάθος χρόνου σε επίπεδο Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, εκ των οποίων τα 30 εκατ. ευρώ θα είναι άμεσα (όταν γίνει η επένδυση).
Τα οφέλη
Η δημιουργία logistics center στην έκταση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, εφόσον προχωρήσει το μεγαλεπήβολο πλάνο, θα βάλει για τα καλά την Θεσσαλονίκη και ευρύτερα την Βόρεια Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη.
Αν γίνει πράξη το μεγαλεπήβολο εγχείρημα, πόσω μάλλον αν κουμπώσει με τα κέντρα logistics που βρίσκονται στα σκαριά από ΟΛΘ και Dimand η Θεσσαλονίκη και ευρύτερα η Βόρεια Ελλάδα θα μπουν για τα καλά στο παιχνίδι, με τους επενδυτικούς τους ορίζοντες να διευρύνονται και την περιοχή να «αποθηκεύει» επενδύσεις από διεθνούς εμβέλειας παίκτες.
Η Θεσσαλονίκη, αν κερδίσει το στοίχημα, θα είναι σε θέση να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στη νέα εποχή των διεθνών μεταφορών, όντας δίοδος μεταφοράς προϊόντων μεταξύ Ευρώπης – Αφρικής, στήνοντας μία «γέφυρα» ανάπτυξης με πολλαπλά οφέλη για την τοπική και όχι μόνο οικονομία.
Το έργο αναμφίβολα θα διευκολύνει το εξαγωγικό επιχειρείν και θα αποτελέσει κίνητρο εξαγωγικής δραστηριότητας για νέες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, συμβάλλοντας καθοριστικά στην οικονομική ανάπτυξη της πόλης. Αυτή τη φορά, το εγχείρημα φέρει την «σφραγίδα» του ΤΑΙΠΕΔ και της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) που περνούν από κόσκινο όλες τις λεπτομέρειες.
Οι συνέργειες και το διακύβευμα
Σε μία εποχή συνεχών γεωπολιτικών ανακατατάξεων η εξέλιξη και η επιτυχής ή όχι κατάληξη του διαγωνισμού για το πρώην στρατόπεδο θα εξαρτηθεί από την στρατηγική που θα επιδείξουν μεγάλες εταιρείες logistics, σε μία περίοδο μάλιστα που είναι κρίσιμο μία χώρα να είναι σε θέση να διαθέτει ένα σύγχρονο και αποδοτικό δίκτυο εφοδιαστικής αλυσίδας και εμπορευματικών ροών.
Εκτιμάται πάντως πως ο διαγωνισμός θα προσελκύσει μεγάλους παίκτες, ακόμα και με συνέργειες επενδυτικών σχημάτων, καθώς το διακύβευμα, λόγω της κομβικής θέσης του logistic center, είναι κρίσιμο.
Σε κάθε περίπτωση, επειδή και στο παρελθόν είχαν προηγηθεί απόπειρες αξιοποίησης του πρώην στρατοπέδου Γκόνου (αυτή τη φορά βέβαια φαίνεται πως προχωρούν ικανοποιητικά οι διαδικασίες) αλλά όλες στέφθηκαν από παταγώδη αποτυχία και με δεδομένη την κακή «φήμη» της Θεσσαλονίκης στην ταχύτητα υλοποίησης μεγάλων έργων, η καλλιέργεια υπέρμετρων προσδοκιών πρέπει να αποφεύγεται.
Πηγή ot.gr