Ο δανικός ναυτιλιακός γίγαντας Maersk ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι θα επεκτείνει την εκτροπή πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα για το «άμεσο μέλλον» λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια εν μέσω μιας σειράς επιθέσεων από μαχητές Χούτι.
«Η κατάσταση εξελίσσεται διαρκώς και παραμένει εξαιρετικά ασταθής και όλες οι διαθέσιμες πληροφορίες επιβεβαιώνουν ότι ο κίνδυνος για την ασφάλεια εξακολουθεί να βρίσκεται σε σημαντικά αυξημένο επίπεδο», ανέφερε η Maersk στην ανακοίνωσή της.
Πρόσθεσε ότι ελπίζει να προσφέρει στους πελάτες «περισσότερη συνέπεια και προβλεψιμότητα», παρά τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις.
Η εκτροπή σημαίνει αποφυγή του πιο γρήγορου μονοπατιού μεταξύ Ευρώπης και Ασίας μέσω της διώρυγας του Σουέζ της Αιγύπτου και λήψη της μακρύτερης διαδρομής, αυτή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής.
Αρκετές ευρωπαϊκές εταιρείες, όπως η σουηδική Ikea, η βρετανική εταιρεία λιανικής Next και η εταιρεία ηλεκτρικών συσκευών Electrolux, έχουν προειδοποιήσει για καθυστερήσεις σε ορισμένα προϊόντα λόγω διακοπής της αλυσίδας εφοδιασμού.
Σημειώνεται ότι η Maersk είχε ξαναρχίσει τα ταξίδια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν μετά από μια παύση τον Δεκέμβριο, αλλά προχώρησε σε εκ νέου παύση την Τρίτη, αφού ένα από τα σκάφη της δέχθηκε επίθεση.
Αβεβαιότητα
Η αβεβαιότητα για τις εταιρείες δεν έχει αμβλυνθεί παρά την πρωτοβουλία των Ηνωμένων Πολιτειών για στρατιωτική επιχείρηση στην περιοχή με τη συμμετοχή πολλών συμμαχικών χωρών, η οποία στοχεύει στην παροχή «επίμονης αμυντικής παρουσίας στην Ερυθρά Θάλασσα». Ήδη έχουν σημειωθεί εμπλοκές και έχουν καταστραφεί σκάφη των Χούτι.
Το ταξίδι γύρω από την Αφρική μπορεί να προσθέσει δύο έως τέσσερις εβδομάδες στον χρόνο ταξιδιού ενός πλοίου μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, ανάλογα με την ταχύτητα που ταξιδεύει, δήλωσε στο CNBC ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk, Βίνσεντ Κλερκ.
Σχεδόν το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με Αμερικανούς αναλυτές που γενικά δεν βλέπουν την τρέχουσα διαταραχή να προκαλεί τόση αναστάτωση στις αλυσίδες εφοδιασμού όπως φάνηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού, κυρίως λόγω της αύξησης της ικανότητας εφοδιασμού από το 2021 και έπειτα.
Οι μετοχές της Maersk που είναι εισηγμένες στην Ευρώπη ήταν ασταθείς μετά την ανακοίνωση και ενώ κέρδιζαν περισσότερο από 16% αυτή την εβδομάδα. Οι επενδυτές πάντως βλέπουν την εταιρεία —μαζί με τις υπόλοιπες του κλάδου— να επωφελείται από τη μειωμένη χωρητικότητα στην αγορά, η οποία έχει ήδη αυξήσει τους ναύλους των θαλάσσιων μεταφορών.
Εκτροπή δρομολογίων και από την Hapag-Lloyd
Η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία Hapag-Lloyd δήλωσε επίσης ότι θα συνεχίσει να εκτρέπει τα πλοία μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα εν μέσω επιθέσεων των Χούτι.
«Αυτό που μπορούμε να πούμε προς το παρόν [είναι] ότι δεν βλέπουμε το πέρασμα από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ ως ασφαλές», είπε ο Νιλς Χάουπτ, επικεφαλής εταιρικής επικοινωνίας της Hapag-Lloyd, στο «Squawk Box Europe» του CNBC την Παρασκευή.
«Είχαμε μια επίθεση τον Δεκέμβριο, δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσο δύσκολο ήταν αυτό, όχι μόνο για εμάς ως εταιρεία αλλά ειδικά για το πλήρωμά μας. Υπήρξαν αρκετές επιθέσεις τις τελευταίες ημέρες και όσο δεν είναι ασφαλές το πέρασμα από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, δεν θα το χρησιμοποιούμε», πρόσθεσε.
ΠΗΓΗ: ot.gr