Από τη δεκαετία του 1970, που ουσιαστικά σηματοδοτεί το οριστικό πέρασμα από τα μπακάλικα στον αστερισμό των σούπερ μάρκετ, μέχρι και τις μέρες μας, η επιβίωση και η επικράτηση στον κλάδο αυτό, ήταν πάντα μια εξαιρετικά επίπονη και σκληρή διαδικασία. Ενδεχομένως λίγοι τομείς της ελληνικής επιχειρηματικής δραστηριότητας έχουν να «επιδείξουν» τόσα «πολεμικά κεφάλαια» στη διαδρομή τους. Οι σχέσεις μεταξύ των αλυσίδων, οι σχέσεις μεταξύ «ντόπιων» και «ξένων» αλυσίδων και οι σχέσεις όλων αυτών με τους προμηθευτές τους, έχουν γράψει ιστορία…
Σήμερα η επόμενη πίστα στο παιχνίδι του ανταγωνισμού, είναι ίσως η σκληρότερη όλων και λέγεται «τιμές».
Έχει αρχίσει και γίνεται πλέον αντιληπτό στον κλάδο, πως η μάχη των λιανικών τιμών θα καθορίσει σε σημαντικό βαθμό τον ανταγωνισμό, διαμορφώνοντας έτσι την αυριανή ομάδα των ισχυρών αλυσίδων, που όπως λέγεται θα μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού (κι αν…). Οι επενδύσεις στις τιμές κοστίζουν κι είναι ένα ζήτημα πόσοι και για πόσο θα συνεχίσουν τα δυνατά πονταρίσματα στην κατεύθυνση προσφοράς ολοένα και χαμηλότερων τιμών.
Ήδη τα επιτελεία των μεγάλων σούπερ μάρκετ σχεδιάζουν να κάνουν ποδαρικό στα ράφια με μπαράζ ποικίλων προσφορών, προκειμένου να δώσουν ώθηση στις πωλήσεις τους στο πρώτο τρίμηνο. Και το έργο θα έχει συνέχεια, καθώς σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς πρόκειται να ξοδευτούν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στην κατεύθυνση μείωσης των τιμών. Αρκεί να λάβει κανείς υπόψη του, πως μόνο η Carrefour Μαρινόπουλος προτίθεται να επενδύσει στις τιμές περισσότερα από 60 εκατ. ευρώ. Η Αλφα Βήτα Βασιλόπουλος, από την άλλη, που επί της ουσίας άνοιξε το χορό των μειώσεων, θα διαθέσει ένα σημαντικό μέρος από τα πλέον των 100 εκατ. ευρώ που σκοπεύει να επενδύσει φέτος… Οι υπόλοιπες αλυσίδες θα μείνουν αμέτοχες; Δεν έμειναν κι ούτε πρόκειται να μείνουν, αφού δεν έχουν επί της ουσίας άλλη επιλογή.
ΥΓ: Η χαμηλών τόνων και νοικοκυρεμένη αλυσίδα MyMarket, δε φαίνεται επί του παρόντος να υποκύπτει στο έντονο φλερτ που δέχεται από μεγάλο παίκτη του κλάδου, ο οποίος επιθυμεί να είναι ο μεγαλύτερος. Όπως λένε οι φήμες, δεν είναι θέμα χρημάτων αλλά νοοτροπίας, που δεν ταιριάζει με τίποτα.