Περίπου πριν μια πενταετία, ο συνεταιρισμός ελαιόλαδου της Σητείας στην Κρήτη είχε κάθε λόγο να είναι χαρούμενος. Κατάφερε να διεισδύσει στην αχανή αγορά της Κίνας με το-πραγματικά εξαιρετικό-ελαιόλαδο που παράγει. Οι προοπτικές διαγράφονταν λαμπρές.
Όμως πολύ γρήγορα η ευφορία, μετατράπηκε σε επιχειρηματικό εφιάλτη. Ο Κινέζος συνεργάτης, κατοχύρωσε στο όνομά του την επωνυμία Σητεία και με αυτήν διέθετε στην αγορά πυρηνέλαιο!! Η οικονομική ζημιά του συνεταιρισμού ξεπέρασε τα 2 εκατ. ευρώ, ενώ η ζημία στο brand σαφώς και δύσκολα μπορεί να υπολογιστεί…
Τούτο το φαινόμενο της κακόβουλης κατοχύρωσης εμπορικών σημάτων γνωστών εταιρειών στην Κίνα και το Χονγκ Κονγκ, αλλά και υποθέσεις εξαπάτησης Ελλήνων εξαγωγέων στα Βαλκάνια, την Αφρική, αλλά και κράτη-μέλη της ΕΕ, καθώς και «οικειοποιήσεις» παραδοσιακών ελληνικών προϊόντων, όπως η φέτα και το γιαούρτι σε Βρετανία και ΗΠΑ, έχουν αρχίσει σιγά σιγά και πολλαπλασιάζονται όσο τα ελληνικά προϊόντα διεισδύουν επιτυχώς στις διεθνείς αγορές.
Και δεν είναι μόνον αυτό. Ορισμένοι εκμεταλλεύονται την έλλειψη εξαγωγικής τεχνογνωσίας από πλευράς, κυρίως των μικρομεσαίων ελληνικών επιχειρήσεων της χώρας, και αποσπούν χρήματα ή ακόμα και προϊόντα με τη μορφή δειγμάτων, προκειμένου να “εξασφαλίσουν” την είσοδό τους σε κάποια ξένη αγορά.
Οι υποψήφιοι εξαγωγείς καλό είναι λοιπόν, να αναζητούν ενημέρωση και υποστήριξη από τους συνδέσμους εξαγωγέων, αλλά και τις αρμόδιες αρχές της Ελλάδας, πρεσβείες και γραφεία εμπορικών σχέσεων στις αγορές-στόχους, προτού προχωρήσουν σε κινήσεις που μπορούν να αποβούν ζημιογόνες.
Όπως εξάλλου σημειώνει με έμφαση η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων κ. Χριστίνα Σακελλαρίδη η διαφύλαξη της ελληνικότητας των παραδοσιακών προϊόντων της χώρας, όπως η φέτα, το γιαούρτι, η προστασία των εμπορικών σημάτων των ελληνικών εξωστρεφών επιχειρήσεων και η προβολή του brand name της χώρας, αποτελούν μέγιστες προτεραιότητες στην προσπάθεια όλων για μία πιο εξωστρεφή Ελλάδα.