Η προσμονή κορυφώνεται στην ιδιωτική αίθουσα με τα τάταμι στο Murasaki, ένα εστιατόριο στην Οσάκα. Στη μία άκρη κάθονται μια χούφτα Ιάπωνες δημοσιογράφοι- στην άλλη, στελέχη της μεγαλύτερης εταιρείας φαλαινοθηρίας της χώρας και αξιωματούχοι της ταξιδιωτικής βιομηχανίας.
Στη μέση, έξι επιλεγμένοι κοινωνικοί influencers από την Ταϊλάνδη, τη Γαλλία, τη Ρωσία και τη Νότια Κορέα παίρνουν τις θέσεις τους γύρω από ένα τραπέζι hori-zataku και περιμένουν το πρώτο από τα πολλά πιάτα που είναι αφιερωμένα στην πιο αμφιλεγόμενη κουζίνα της Ιαπωνίας: το κρέας φάλαινας.
Κατά τη διάρκεια των επόμενων δύο ωρών θα φάνε πιάτα – σιγοβρασμένα, ψητά, τηγανητά και ωμά ως σασίμι – φτιαγμένα από το σαγόνι, το στομάχι, τα πλευρά, την ουρά, το μάγουλο και την πλάτη του θηλαστικού αν και φαίνεται ότι τους έχει χαριστεί μια άλλη λιχουδιά του κήτους: το πέος του.
Στο τέλος του συμποσίου, οι οικοδεσπότες τους ελπίζουν ότι θα μεταφέρουν το μήνυμα της βιομηχανίας στους οπαδούς τους – ότι μετά από δεκαετίες που κρύβονταν στη γαστρονομική σκιά, το κρέας της φάλαινας είναι νόστιμο και η κατανάλωσή του ένα κοινωνικά αποδεκτό μέρος του τουριστικού προγράμματος.
Η βραδιά ξεκίνησε με μια εμψυχωτική ομιλία από τον Χιντέκι Τοκόρο, διευθύνοντα σύμβουλο της Kyodo Senpaku, της μεγαλύτερης εταιρείας φαλαινοθηρίας της Ιαπωνίας, ο οποίος υποστήριξε ότι το κυνήγι των φαλαινών, οι οποίες καταναλώνουν καθημερινά το ισοδύναμο του 4% του σωματικού τους βάρους, συμβάλλει στην προστασία της θαλάσσιας τροφικής αλυσίδας.
«Πρέπει να ελέγξουμε τον πληθυσμό των φαλαινών για να προστατεύσουμε το οικοσύστημα», δήλωσε ο Τοκόρο. «Το θέμα είναι να είμαστε υπεύθυνοι καταναλωτές».
Υπό την ηγεσία του Τοκόρο, η Kyodo Senpaku προσπαθεί να αλλάξει την αρνητική αφήγηση γύρω από το κρέας φάλαινας, συμπεριλαμβανομένης της συνεργασίας με εκείνους που κάποτε αντιμετώπιζε με καχυποψία.
«Οι καιροί έχουν αλλάξει και θέλουμε να είμαστε απολύτως διαφανείς. Αυτό περιλαμβάνει την ανοιχτή συζήτηση με τα διεθνή μέσα ενημέρωσης», δήλωσε στον Guardian ο εκπρόσωπος της εταιρείας, Κονόμου Κούμπο, ο οποίος απέρριψε τις προσφορές για φαγητό και ποτό στην εκδήλωση.
Η φαλαινοθηρική βιομηχανία της Ιαπωνίας δεν κατάφερε να πείσει τους εγχώριους καταναλωτές να κάνουν το κρέας φάλαινας τακτικό μέρος της διατροφής τους. Αν και αποτέλεσε βασική πηγή πρωτεϊνών κατά τη διάρκεια των ελλείψεων τροφίμων μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η κατανάλωσή του μειώθηκε από τη δεκαετία του 1970, καθώς το χοιρινό, το κοτόπουλο και το μοσχάρι έγιναν πιο προσιτά.
Σύμφωνα με το υπουργείο Γεωργίας, Δασών και Αλιείας, οι Ιάπωνες καταναλωτές κατανάλωσαν 233.000 τόνους κρέατος φάλαινας το 1962, ξεπερνώντας τους αριθμούς για το βόειο κρέας (157.000) και το κοτόπουλο (155.000).
Ο Μάσα, παρουσιαστής της εκδήλωσης, ζήτησε από τους συμμετέχοντες – μερικοί από τους οποίους έτρωγαν το πιάτο για πρώτη φορά – να «έχουν ανοιχτό μυαλό». Καθώς το προσωπικό έβγαζε πιάτα με τηγανητά kushiage με σάλτσα για βουτιά, μίλησε με ενθουσιασμό για τα διατροφικά οφέλη του κρέατος φάλαινας.
«Είναι χαμηλότερο σε θερμίδες και υψηλότερο σε πρωτεΐνες από το κοτόπουλο», είπε ο Μάσα, ενώ αναγνώρισε ότι υπάρχει μια αντίσταση στην κατανάλωση «ασυνήθιστων» τροφίμων σε χώρες όπου δεν αποτελούν μέρος της συνήθους διατροφής.
«Είναι μέρος της ιαπωνικής κουλτούρας, οπότε καταλαβαίνω γιατί τρώγεται εδώ, και προσωπικά το σέβομαι αυτό και θέλω να το δοκιμάσω. Όμως, είναι αμφιλεγόμενο στη Γαλλία. Δεν είναι όλοι ανοιχτόμυαλοι απέναντί του».
Ο Τοκόρο απέδωσε τη χαμηλή εγχώρια ζήτηση στη διαμάχη γύρω από τις εγκαταλελειμμένες πλέον αποστολές της Ιαπωνίας στην Ανταρκτική.
«Δεν βρίσκετε κρέας φάλαινας σε πολλά ιαπωνικά σούπερ μάρκετ επειδή δέχθηκαν μεγάλη πίεση από ισχυρούς ακτιβιστές κατά της φαλαινοθηρίας», είπε. «Τώρα αυτές οι ομάδες δεν είναι τόσο δραστήριες, οπότε προσπαθούμε να αλλάξουμε τις αντιλήψεις για το κρέας φάλαινας και να πείσουμε περισσότερα σούπερ μάρκετ να το πωλούν».
Το 2014, το διεθνές δικαστήριο διέταξε τη διακοπή των αποστολών, αφού κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το κυνήγι δεν γινόταν, όπως ισχυριζόταν η Ιαπωνία, για επιστημονική έρευνα. Πέντε χρόνια αργότερα, η Ιαπωνία αποχώρησε από την IWC και ανακοίνωσε ότι θα τερματίσει τα κυνήγια στην Ανταρκτική, αλλά θα συνεχίσει την εμπορική φαλαινοθηρία στα παράκτια ύδατά της.
Τώρα, οι Ιάπωνες φαλαινοθήρες επιτρέπεται να αλιεύουν περίπου 200 φάλαινες στην αποκλειστική οικονομική ζώνη της χώρας, αν και ορισμένοι παραδέχονται ότι αγωνίζονται να επιβιώσουν, εν μέρει λόγω της έλλειψης ζήτησης μεταξύ των Ιαπώνων καταναλωτών, οι οποίοι προτιμούν να προμηθεύονται τις πρωτεΐνες τους από αλλού.
Η Πιμπράπα Ουεμάτσου, μπλόγκερ και YouTuber από την Ταϊλάνδη, δήλωσε ότι θα ενθάρρυνε τους οπαδούς της να δοκιμάσουν κρέας φάλαινας και να ζήσουν μια «ξεχωριστή εμπειρία» κατά την επίσκεψή τους στην Ιαπωνία. «Τρώμε επίσης πράγματα στην Ταϊλάνδη που άλλοι άνθρωποι δεν τρώνε, πρέπει να είστε ανοιχτόμυαλοι».
Καθώς ετοιμάζονταν να φύγουν, οι θαμώνες, οπλισμένοι με σακούλες δώρου με αποξηραμένο κρέας, κονσέρβες κρέατος φάλαινας και συμπληρώματα βιταμινών, αναρωτήθηκαν πώς θα περιέγραφαν τη γαστρονομική τους περιπέτεια στο διαδίκτυο.
«Είναι δύσκολο, όποια κι αν είναι η γνώμη σας, πρέπει να τη μοιραστείτε με το κοινό σας, και αν αυτό που λέτε παρερμηνευτεί μπορεί να βλάψει την εικόνα σας ως influencer», δήλωσε ο Μεχντί Φλις, ταξιδιωτικός μπλόγκερ από τη Γαλλία.
«Προσπαθώ να είμαι αντικειμενική και θέλω να πω στους ακολούθους μου ότι πρέπει να δουν το θέμα μέσα από τα μάτια άλλων ανθρώπων. Εφόσον ασχολούμαι με τα γεγονότα, νομίζω ότι θα είναι εντάξει. Ωστόσο, είμαι σίγουρα προετοιμασμένη για κάποια αρνητικά σχόλια».
Πηγή: theguardian.com
Πηγή: ertnews.gr