Σε συζητήσεις για την εκτέλεση ναυπηγικού προγράμματος και προγράμματος συντηρήσεων προϋπολογισμού 1 δισεκατομμυρίου ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του στόλου της Attica Group και της ΑΝΕΚ βρίσκονται η ακτοπλοϊκή και τα ναυπηγεία Ελευσίνας.
Οι συζητήσεις αφορούν τόσο την εγκατάσταση νέων μηχανών διπλού καυσίμου σε επιλεγμένα πλοία του στόλου των 41 ιδιόκτητων επιβατηγών και οχηματαγωγών, που ελέγχει η Attica Group μετά και την απορρόφηση της ΑΝΕΚ, όσο και την ναυπήγηση νέων νεότευκτων πλοίων για τις γραμμές της Αδριατικής αλλά και του Αιγαίου.
Εφόσον οι συγκεκριμένες συζητήσεις προχωρήσουν και ξεκινήσει τα επόμενα χρόνια η ναυπήγηση νέων ακτοπλοϊκών πλοίων στην Ελευσίνα θα είναι τα πρώτα που φτιάχνονται στην Ελλάδα μετά από 16 χρόνια.
Τα τελευταία ακτοπλοϊκά πλοία που χτίστηκαν στην Ελλάδα είναι τα Blue Star Μύκονος και Blue Star Χίος που παραδόθηκαν το 2006 και το 2006 αντίστοιχα.
Σύμφωνα με κορυφαίες κυβερνητικές πηγές, στις οποίες έχει κοινοποιηθεί η πρόθεση των ομίλων ONEX Elefsis Shipyards και Attica Group, η επίτευξη μιας τέτοιας συμφωνίας θα σημάνει την πραγματική ανάταξη της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας ενισχύοντας την απασχόληση στην περιοχή αλλά και την ελληνική οικονομία εν γένει.
Προϋπόθεση για την υλοποίηση του συγκεκριμένου ναυπηγικού προγράμματος στην Ελευσίνα αποτελεί η εκτέλεση όλων των απαραίτητων επενδύσεων εκσυγχρονισμού των υποδομών και του εξοπλισμού τους όπως και η εξασφάλιση πρόσβασης σε χρηματοδοτικά εργαλεία που έχουν ως στόχο την επιτάχυνση της μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από την ελληνική ακτοπλοΐα.
Σημειώνεται πως ήδη η Ιταλία έχει εξασφαλίσει εξαίρεση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού από τις πρόνοιες περί απαγόρευσης κρατικών επιδοτήσεων για να χρηματοδοτήσει με κονδύλια ύψους 500 εκατομμυρίων ευρώ το «πρασίνισμα» του ακτοπλοϊκού της στόλου.
Η ανάγκη εκσυγχρονισμού του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου και η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έχει αποκτήσει επείγοντα χαρακτήρα καθώς σταδιακά από την 1 Ιανουαρίου και αρχής γενομένης από τις γραμμές της Κρήτης και της Ιταλίας και με ορίζοντα τα τέλη του 2029 οι ελληνικές ακτοπλοϊκές οφείλουν να αγοράζουν δικαιώματα εκπομπής ρύπων από το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (ETS) και να προχωρήσουν στη συμμόρφωσή τους με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 55% έως το 2030 (Fit for 55).
Τα ναυπηγεία Ελευσίνας δηλώνουν έτοιμα να αναλάβουν ένα τέτοιο εγχείρημα καθώς δρομολογούνται ήδη τις απαραίτητες επενδύσεις.
Υπενθυμίζεται ότι στα τέλη Οκτωβρίου επικυρώθηκε από το αρμόδιο δικαστήριο η συμφωνία εξυγίανσης των ναυπηγείων Ελευσίνας με επενδυτή την ONEX Elefsis Shipyards.
Με την απόφαση ρυθμίζονται υποχρεώσεις ύψους 250 εκατομμυρίων προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία, τους εργαζόμενους, το Πολεμικό Ναυτικό και τις πιστώτριες τράπεζες ενώ ο επενδυτής δεσμεύεται να επενδύσει μεσοπρόθεσμα 250 εκατομμύρια ευρώ για την ανάπτυξη νέων υποδομών και των εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων όπως και του μηχανολογικού εξοπλισμού των ναυπηγείων.
Λίγες εβδομάδες μετά, στις αρχές Νοεμβρίου, η ΟΝΕΧ Shipyards και η αμερικανική κρατική αναπτυξιακή τράπεζα DFC (U.S. International Development Finance Corporation – DFC), υπέγραψαν σύμβαση χρηματοδότησης των Ναυπηγείων Ελευσίνας με ομολογιακό δάνειο ύψους 125 εκατομμυρίων δολαρίων για την χρηματοδότηση μέρους των επενδυτικών και άλλων δαπανών του σχεδίου ανάταξης των ναυπηγείων.
Κύκλοι της ναυπηγικής βιομηχανίας εξηγούν πως τα ναυπηγεία Ελευσίνας παράλληλα θα εξασφαλίσουν και πρόσθετη τεχνογνωσία συνεργαζόμενα με τους κατάλληλους διεθνείς και εγχώριους ομίλους προκειμένου να υλοποιήσουν όχι μόνον το ναυπηγικό πρόγραμμα του στόλου της Attica Group αλλά και άλλες συμβάσεις.
Tο επενδυτικό πλάνο της Attica Group, έχει σχεδιαστεί σε συνεργασία με τη Lloyd’s Register, που ειδικεύεται διεθνώς στην παροχή υπηρεσιών ταξινόμησης και συμμόρφωσης στη ναυτιλία. Προβλέπει δε τρία στάδια: το πρώτο, το οποίο ήδη υλοποιείται, αφορά άμεσες ενέργειες περαιτέρω περιβαλλοντικού εξορθολογισμού του στόλου (εξιδανίκευσης συστημάτων πρόωσης, ψηφιακής αναβάθμισης και εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και άλλων συστημάτων εξοικονόμησης ενέργειας), με συνολικό προϋπολογισμό της τάξης των 160 εκατ., το δεύτερο την εγκατάσταση νέων μηχανών διπλού καυσίμου σε επιλεγμένα πλοία με προϋπολογισμό 400 εκατ. και ορίζοντα έως το 2026-2027 και το τρίτο τη ναυπήγηση ολοκαίνουργιων πλοίων που θα συμμορφώνονται 100% με τους διεθνείς κανονισμούς για δραστική μείωση των εκπομπών άνθρακα, προϋπολογισμού 500 εκατ. και ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2029.
Ήταν τέλη της δεκαετίας του 90 όταν ο επιχειρηματίας Περικλής Παναγόπουλος υπέγραφε την παραγγελία των τελευταίων μεγάλων επιβατηγών οχηματαγωγών ακτοπλοϊκών που χτίστηκαν σε ελληνικά ναυπηγεία. Αρχικά η παραγγελία για τα πλοία, που σήμερα είναι γνωστά στο Αιγαίο με τα ονόματα Blue Star Μύκονος και Blue Star Χίος, έγινε στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Ωστόσο ο όμιλος Σκαραμαγκά τα αμέσως επόμενα έτη χρεοκόπησε με αποτέλεσμα οι γάστρες των πλοίων, το μόνο μέρος που είχε προλάβει να ολοκληρωθεί, να παραμείνουν εκεί ημιτελείς για κάποια χρόνια.
Αγοράστηκαν τελικά από άλλη ακτοπλοϊκή (Strintzis Lines), η οποία αργότερα εξαγοράστηκε και αυτή (Hellenic Seaways) που κατά τη διάρκεια των επόμενων δεκαετιών ενσωματώθηκαν στην Attica Group, και μεταφέρθηκαν κατά το πρώτο μισό της δεκαετίας του 2000 προς ολοκλήρωση της ναυπήγησής τους στις γιάρδες της Ελευσίνας. Όπερ και εγένετο: το Blue Star Μύκονος παραδόθηκε το 2006 και λιγότερο από ένα χρόνο μετά και το Blue Star Χίος. Ονομάστηκαν τότε Νήσος Μύκονος και Νήσος Χίος και την σχεδίαση τους είχε κάνει η Φινλανδική Deltamarin, η οποία σχεδίασε και τα αδελφά Blue Star Ithaki, Paros και Naxos. Τα δύο τελευταία ακτοπλοΐκά σκαριά που ναυπηγήθηκαν στην Ελλάδα σχεδιάστηκαν με μήκος 141 μέτρων, πλάτος 21 και επιχειρησιακή ταχύτητα 27 κόμβων με χωρητικότητα 1.915 επιβατών και 420 οχημάτων. Εξακολουθούν σήμερα να πλέουν περήφανα στις γραμμές του Αιγαίου.
Πηγή mononews.gr