Μία από τις προκλήσεις που καλείται να διαχειριστεί η εκάστοτε ηγεσία της ΔΕΗ είναι να ισορροπήσει την επιχειρησιακή ανταγωνιστικότητα με τον κοινωνικό της ρόλο. Η σημερινή διοίκηση Ζερβού δείχνει να τα καταφέρνει καλύτερα και μάλιστα μέσα στις πιο δύσκολες συνθήκες που θα μπορούσαν να διαμορφωθούν. Όπως και να το κάνουμε δεν είναι λίγο να έχει εξασφαλιστεί μέσα από τα μέχρι σήμερα προγράμματα διακανονισμού η απρόσκοπτη ηλεκτροδότηση περισσοτέρων του 1 εκατ. συνδέσεων. Σκεφτείτε διαφορετικά, τι σκοτάδι θα είχε πέσει.
Το ακόμα καλύτερο νέο είναι πως ανακοινώθηκε και νέο Πρόγραμμα Διακανονισμών. Το οποίο είναι μελετημένο, έχει ανθρώπινο πρόσωπο και ευτυχώς απέχει πολύ από κάτι «γονατογραφήματα» που πλασάρονται ως κοινωνικές παρεμβάσεις και στην πραγματικότητα είναι μια «τρύπα στο νερό». Έτσι δημιουργούνται πέντε κατηγορίες «συνέπειας» του καταναλωτή και με βάση αυτή την κλίμακα δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη στήριξη κυρίως των νοικοκυριών που τα φέρνουν δύσκολα πέρα.
Οι κατηγορίες «συνέπειας» του καταναλωτή είναι:
1. Συνεπείς χωρίς διακανονισμούς
2. Συνεπείς σε πληρωμές και διακανονισμούς
3. Περισσότερες από μια ενσωματώσεις (απλήρωτοι λογαριασμοί) σε επόμενο λογαριασμό ή και μια αθέτηση διακανονισμού
4. Πολλαπλή αθέτηση διακανονισμών
5. Παραβίαση μετρητή μετά από αποκοπή λόγω χρέους
6. Επαναλαμβανόμενες παραβιάσεις μετρητή μετά από αποκοπή ή και ρευματοκλοπή.
Με βάση αυτή την κλίμακα το νέο Πρόγραμμα Διακανονισμών προβλέπει:
• Για τους ευάλωτους καταναλωτές που ανήκουν στις κατηγορίες «συνέπειας»* 1, 2 & 3 η κάθε δόση δεν ξεπερνά το 25% του συνόλου ενός διμηνιαίου λογαριασμού χωρίς το ΕΕΤΗΔΕ. Έτσι. Για παράδειγμα, ένας ευάλωτος καταναλωτής που ανήκει στην κατηγορία συνέπειας 1, 2 ή 3 και έχει συνολική οφειλή €2.000 και μέσο διμηνιαίο λογαριασμό €200 (χωρίς ΕΕΤΗΔΕ) θα μπορεί να το αποπληρώσει σε 40 μηνιαίες άτοκες δόσεις των €50.
• Οι ευάλωτοι καταναλωτές που ανήκουν στις κατηγορίες «συνέπειας» 4 & 5 πλέον δικαιούνται διακανονισμό με προκαταβολή 10% συν 6 άτοκες Διμηνιαίες δόσεις ή 20% προκαταβολή συν 4 άτοκες διμηνιαίες δόσεις αντίστοιχα. Υπενθυμίζουμε πως με το προηγούμενο πρόγραμμα οι κατηγορίες 1, 2 & 3 είχαν δικαίωμα διακανονισμού σε 6, 4 & 3 έντοκες διμηνιαίες δόσεις αντίστοιχα, ενώ οι λιγότερο συνεπείς καταναλωτές των κατηγοριών 4 & 5 έπρεπε να καταβάλλουν 20% προκαταβολή συν 3 έντοκες διμηνιαίες δόσεις και 50% προκαταβολή συν 2 έντοκες διμηνιαίες δόσεις αντίστοιχα.
• Στην κατηγορία «συνέπειας» 6 δεν έχει επέλθει κάποια αλλαγή σε σχέση με το προηγούμενο πρόγραμμα και οι οφειλέτες θα πρέπει να καταβάλουν το 100% της οφειλής ή να προχωρήσουν σε διακανονισμό μετά από την καταβολή εγγυήσεων.
• Στην κατηγορία Ευάλωτοι Οικιακοί Πελάτες και Άτομα με Μηχανική Υποστήριξη εντάσσονται καταρχήν όλοι οι δικαιούχοι του ΚΟΤ. Ιδιαίτερες περιπτώσεις οικιακών πελατών που δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν σύμφωνα με τις παραπάνω ρυθμίσεις, θα εξετάζονται από επιτροπές των κατά τόπους καταστημάτων ΔΕΗ – διαδικασία για την οποία το καταναλωτικό κοινό θα ενημερωθεί το επόμενο χρονικό διάστημα από τη ΔΕΗ ΑΕ.
• Χειμερινοί και Θερινοί Μήνες: Κατά τους χειμερινούς (Νοέμβριος, Δεκέμβριος, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος) και τους καλοκαιρινούς μήνες (Ιούλιος – Αύγουστος) δεν γίνεται διακοπή ρεύματος σε πελάτες με Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) και καμία διακοπή ρεύματος σε ομάδες που έχουν εξάρτηση από μηχανικά μέσα.
Ο σχεδιασμός του Προγράμματος είναι σωστός και δίκαιος. Εκεί όμως που θα κριθούν οι εντυπώσεις είναι στην εξυπηρέτηση του καταναλωτικού κοινού. Οι ατέλειωτες ουρές για ένα διακανονισμό λογαριασμού δημιουργούν εντάσεις. Μαθαίνουμε πως θα γίνει μια προσπάθεια ακόμη και για τηλεφωνική εξυπηρέτηση. Μακάρι. Αν πετύχει η ΔΕΗ και στο ζήτημα της εξυπηρέτησης του καταναλωτή, θα είναι μακράν ο φορέας που μέσα σε συνθήκες κρίσης έκανε πραγματικά το καλύτερο και για την επιχειρηματική βιωσιμότητά του αλλά και για τη στήριξη της κοινωνίας, σε μια χρονική στιγμή που πραγματικά το χρειάζεται.