Θορυβημένες είναι οι διωκτικές Αρχές από την αύξηση των περιστατικών εξαπάτησης πολιτών, οι οποίοι ενώ περιμένουν κάποιο επίδομα στο λογαριασμό τους, διαπιστώνουν ότι έκαναν «φτερά» και οι λιγοστές οικονομίες τους.
Ανυποψίαστοι συνταξιούχοι- και όχι μόνο- πέφτουν θύματα επιτήδειων που τους ζητούν κωδικούς τραπεζικών λογαριασμών τάχα για την πίστωση κάποιας έκτακτης ενίσχυσης π.χ. επιταγής ακρίβειας η ή για έκτακτη επιστροφή φόρου.
Σε άλλες περιπτώσεις, πιο προχωρημένες, τους παρασύρουν σε ΑΤΜ όπου τους πείθουν να πληκτρολογήσουν κάποιον κωδικό-υποτίθεται- αυτόματης πληρωμής, μόνο που η πληρωμή γίνεται σε λογαριασμό του απατεώνα, με μεταφορά ποσών από το λογαριασμό του θύματος.
Η χρήση πλαστικού χρήματος έχει μεγαλύτερη διείσδυση σε σχέση με τρία- τέσσερα χρόνια πριν, μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωποι αποκτούν μεγαλύτερη εξοικείωση με τις ηλεκτρονικές πληρωμές, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές πληθαίνουν, ωστόσο κυκλώματα επιτήδειων βρίσκουν «χώρο» να εξαπατήσουν τους ανυποψίαστους ή τους απρόσεκτους.
Οι τράπεζες υποχρεώθηκαν να υψώσουν πολλαπλά τείχη προστασίας, με διαδικασίες κωδικών ασφαλείας. Ακόμα κι έτσι, οι απάτες συνεχίζονται. Με νέα ενημερωτικά σημειώματα, όπως αυτό της Τράπεζας Πειραιώς, προειδοποιούν τους πελάτες τους για τους κινδύνους και τις μεθόδους που χρησιμοποιούν τα κυκλώματα.
Η απάτη των επιδομάτων
Οι επιτήδειοι καλούν τους ανυποψίαστους πελάτες στο τηλέφωνό τους προσποιούμενοι τους λογιστές τους, τους υπαλλήλους Δημοσίων Οργανισμών κλπ. Πείθουν τους πελάτες ότι θα λάβουν πχ. οικονομική ενίσχυση, επίδομα, αναδρομικά μισθών ή συντάξεων και τους καθοδηγούν να μεταβούν σε ATM για να λάβουν το ποσό ή να πραγματοποιήσουν μέσω winbank, συναλλαγή μεταφοράς χρημάτων προς τρίτους εντός Τραπέζης ή αποστολή εμβάσματος.
Πώς να προστατευτούμε:
Δεν δηλώνουμε και δεν αποκαλύπτουμε προσωπικά μας στοιχεία (κωδικούς Internet Banking, στοιχεία καρτών) σε αγνώστους που μας καλούν και ζητούν να τα παραχωρήσουμε, δήθεν για να λάβουμε χρήματα.
Είμαστε επιφυλακτικοί και δεν παραχωρούμε προσωπικά μας στοιχεία σε αγνώστους. Επιβεβαιώνουμε την αυθεντικότητα του συνομιλητή μας καλώντας οι ίδιοι τον συνεργάτη μας στα τηλέφωνα επικοινωνίας που μας έχει δηλώσει κατά την έναρξη της συνεργασίας μας.
Σε περίπτωση που μας καλέσει κάποιος και μας αναφέρει ότι είναι πχ. ο λογιστής μας και μας ζητά να μεταβούμε σε ATM για να λάβουμε επίδομα κλείνουμε άμεσα το τηλέφωνο.
Εάν μας καλέσουν και μας αναφέρουν ότι πηγαίνοντας στο ATM και επιλέγοντας τις συναλλαγές «ON-LINE ΚΑΤΑΘΕΣΗ» ή «ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ», θα λάβουμε χρήματα θα πρέπει να τερματίσουμε την επικοινωνία. Οι εν λόγω υπηρεσίες είναι υπηρεσίες κατάθεσης ποσών και λειτουργούν αποκλειστικά για μεταφορά ή κατάθεση χρημάτων σε άλλους πελάτες της Τράπεζας και όχι για να λάβουμε από οποιοδήποτε πελάτη ή Οργανισμό, κάποιο ποσό!
Εάν στη συνομιλία μας αναφέρουν ότι κατά τη διενέργεια της συναλλαγής στο ΑΤΜ και για τη λήψη χρημάτων θα πρέπει στο πεδίο «ΠΟΣΟ» να πληκτρολογήσουμε τον κωδικό που θα μας δώσουν, τερματίζουμε άμεσα την κλήση. Ο κωδικός που θα μας δώσουν είναι το ποσό που θα μεταφέρουμε τελικά σε άλλο πελάτη εντός της Τράπεζας.
Έχουμε υπόψιν μας, ότι οι εντολές μέσω winbank για έμβασμα ή μεταφορά προς τρίτους είναι μόνο για να αποστείλουμε χρήματα και ΟΧΙ για να λάβουμε. Στην περίπτωση που λάβουμε email με υποτιθέμενο αποστολέα την Τράπεζα που να αναφέρει ότι «αυτή τη στιγμή το e-banking σας δεν λειτουργεί ως μεταφορά χρημάτων αλλά ως αποδοχή χρημάτων» θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι αφορά σε απάτη. Να τερματίσουμε άμεσα την επικοινωνία με τον επιτήδειο και να μην προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε ενέργεια μας έχει προτρέψει να πραγματοποιήσουμε.
Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να προχωρούμε σε βιαστικές κινήσεις. Παίρνουμε τον χρόνο μας, διερευνούμε και σκεπτόμαστε κατά πόσο μία ενέργεια μπορεί να αποβεί ζημιογόνα για εμάς! Εάν αντιληφθούμε ότι έχουμε εξαπατηθεί, καλούμε την Τράπεζα για αναφορά του συμβάντος και για τυχόν περαιτέρω ενέργειες και οδηγίες.
Πηγή iefimerida.gr