Ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον εκδηλώνεται για την προσεχή ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, μιας εταιρείας που άλλαξε τον ενεργειακό χάρτη της χώρας και που έχει ήδη εισφέρει στο ευρύτερο δημόσιο κέρδη πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Η απολύτως επιτυχημένη πορεία της που πιστοποιήθηκε στην πορεία των χρόνων την καθιστά «πολύφερνη νύφη». Μια πορεία που πιστοποιείται από την πώληση της ΔΕΣΦΑ στην κοινοπραξία «SENFLUGA Energy Infrastructure Holdings S.A.» των εταιρειών Snam S.p.A., Enagás Internacional S.L.U. και Fluxys S.A. με συνολικό τίμημα 535 εκατ. Ευρώ. Μια εταιρεία που έχει αναπτύξει σε όλη τη χώρα δίκτυα με τη συνεργασία στρατηγικών επενδυτών, που μεταξελίσσεται συνεχώς με το όφελος να αφορά τόσο στην εθνική οικονομία όσο και στους καταναλωτές.
Όπως αναφέρουν πηγές ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ αναμένεται να εκδηλώσουν κορυφαίες εταιρείες και funds που τοποθετούνται σε υποδομές στο εύρος και στο μέγεθος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Οι εκπλήξεις αναμένονται με τη διεκδίκηση της ΔΕΠΑ Υποδομών, όπου έχουν περάσει οι συμμετοχές της επιχείρησης στις ΕΔΑ Αττικής, ΔΕΔΑ (Υπόλοιπη Ελλάδα) και ΕΔΑ ΘΕΣΣ (Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης). Το Δημόσιο πουλά όλο το ποσοστό του, το 65%, και αναμένεται ενδιαφέρον από την ιταλική Italgas, τη γερμανική EON αλλά και εταιρειών από την Ισπανία.
Το ενδιαφέρον για τα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου είναι έντονο, καθώς προσφέρουν σταθερά ρυθμιζόμενα έσοδα και συνεπώς ενδείκνυνται για τη σίγουρη απόδοση των κεφαλαίων που θα τοποθετήσουν οι επενδυτές.
Στο θέμα της ΔΕΠΑ οι τελικές ρυθμίσεις, που θα συμπεριληφθούν στο νομοσχέδιο, στηρίζονται στο σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης που προέβλεπε διάσπαση και ξεχωριστή πώληση του τομέα Εμπορίας και Υποδομών, με σημαντικές ωστόσο διαφοροποιήσεις ως προς τα ποσοστά αποκρατικοποίησης. Σε αντίθεση όμως με το σχέδιο Σταθάκη που προωθούσε τη διατήρηση του ελέγχου της ΔΕΠΑ Υποδομών από το Δημόσιο, διαθέτοντας μέσω διαγωνισμού μόνο το 14% και τη διάθεση του 50,1% των μετοχών του Δημοσίου στη ΔΕΠΑ Εμπορίας, η νέα νομοθετική ρύθμιση προβλέπει τη διάθεση του 100% των μετοχών του Δημοσίου και στις δύο εταιρείες σε στρατηγικό επενδυτή, δηλαδή το 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας και το 65% της ΔΕΠΑ Υποδομών.
Oι δύο διαγωνισμοί μάλιστα θα προχωρήσουν παράλληλα. Το ενδιαφέρον είναι ότι η νέα νομοθετική ρύθμιση δεν θα προβλέπει κάποιον ειδικό όρο για το 35% που κατέχουν τα ΕΛΠΕ στη ΔΕΠΑ και τα οποία, όπως έχουν δημοσίως δηλώσει, θα επιδιώξουν είτε τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας είτε την έξοδό της από αυτή και την αυτόνομη είσοδό τους στην αγορά φυσικού αερίου. Η αρχική φόρμουλα που είχε εξετάσει το υπουργείο, προκειμένου να δοθεί διέξοδος και στη στρατηγική των ΕΛΠΕ, ήταν η δέσμευση του πλειοδότη να εξαγοράσει και το ποσοστό των ΕΛΠΕ σε τιμή χαμηλότερη από αυτή που θα προσφέρει στον διαγωνισμό για το ποσοστό του Δημοσίου. Η φόρμουλα αυτή τελικά δεν έχει συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο.
Η λογική που επικράτησε στο αρμόδιο υπουργείο είναι ο διαγωνισμός να αφορά ξεκάθαρα και μόνο το ποσοστό του Δημοσίου και στη συνέχεια ο επενδυτής που θα προκύψει να διαπραγματευθεί με τα ΕΛΠΕ για το μερίδιο που κατέχουν στη ΔΕΠΑ. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, στις τελικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου δεν περιλαμβάνεται πρόβλεψη για τη μετοχική συμμετοχή της ΔΕΠΑ στο FSRU Αλεξανδρούπολης και τη μεταφορά της στη ΔΕΠΑ Υποδομών, ενδεχόμενο που εξετάστηκε ενδελεχώς από τις αρμόδιες υπηρεσίες της εταιρείας και του υπουργείου Ενέργειας. Η άποψη που επικράτησε, σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Ενέργειας, είναι ότι δεν μπορεί να υπάρξει τέτοια πρόβλεψη γιατί δεν έχει οριστικοποιηθεί η σχετική συμφωνία μεταξύ ΔΕΠΑ και Gastrade που ελέγχει το σχετικό project.
Σε ό,τι αφορά τέλος τις διεθνείς δραστηριότητες της ΔΕΠΑ αυτές θα αποτελέσουν μια διακριτή εταιρεία η οποία θα παραμείνει υπό τον έλεγχο του Δημοσίου και θα εξεταστεί σε επόμενο χρόνο η ιδιωτικοποίησή της. Τις τελικές αποφάσεις της κυβέρνησης αναμένουν εγχώριοι και ξένοι ενεργειακοί όμιλοι, το ενδιαφέρον των οποίων επικεντρώνεται κυρίως στο κομμάτι της Εμπορίας. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται, εκτός των ΕΛΠΕ, η «Μυτιληναίος Α.Ε.», ο όμιλος Κοπελούζου, η Motor Oil και η ιταλική Edison, η οποία αποτελεί συνεταίρο στη ΔΕΠΑ στα διεθνή έργα του IGB και του ελληνοϊταλικού αγωγού φυσικού αερίου αλλά και των ΕΛΠΕ στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής και των υδρογονανθράκων.