Η αναπτυξιακή δυναμική του πολιτισμού και οι δυνατότητες συνεργασίας του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα, βρέθηκαν στο επίκεντρο συζήτησης που πραγματοποιήθηκε το πρωί της Παρασκευής στο πλαίσιο του 2ου Thessaloniki Helexpo Forum, με την υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη να επισημαίνει ότι μια βασική παραδοχή είναι ότι πολιτισμός έχει εξαιρετικά ισχυρή κοινωνική αλλά και οικονομική δυναμική, ιδιαίτερα σε μια χώρα σαν την Ελλάδα. «Σαφώς πρέπει να δούμε τον πολιτισμό στην αναπτυξιακή του διάσταση, ως οικονομία, χωρίς να παραβλέπουμε τις κοινωνικές παραμέτρους», επισήμανε η κ. Μενδώνη, τονίζοντας ότι ο πολιτισμός είναι ο τέταρτος πυλώνας της βιώσιμης ανάπτυξης.
«Η πολιτιστική κληρονομιά δεν υφίσταται in vitro. Είναι συνδεδεμένη με μια κοινότητα, με έναν τόπο, προσελκύει επισκέπτες, προκαλεί έμμεση και άμεση οικονομική και επαγγελματική δραστηριότητα», σημείωσε η υπουργός, επισημαίνοντας ότι οι πολιτιστικές δραστηριότητες έχουν πολύ μεγαλύτερο ποσοστό στο ΑΕΠ απ’ ότι άλλοι κλάδοι και οι επενδύσεις είτε είναι δημόσιες, είτε ιδιωτικές, είτε συμπράξεις δημιουργούν πολλές θέσεις εργασίας, διάσπαρτες σε όλη την επικράτεια. Σημείωσε δε, ότι για την περίοδο του τρέχοντος ΕΣΠΑ μόνο στα έργα που εκτελούνται από το ΥΠΠΟ απασχολούνται περίπου 4,5 χιλιάδες εργαζόμενοι.
Ερωτηθείσα από το συντονιστή της συζήτησης, δημοσιογράφο Σάκη Μόσχη, για τα προβλήματα που βγήκαν στην επιφάνεια στον τομέα του πολιτισμού με αφορμή την πανδημία, η κ. Μενδώνη σημείωσε ότι αναδείχθηκαν πολλά, κυρίως στο χώρο του σύγχρονου πολιτισμού, τα οποία επί δεκαετίες, όπως τόνισε, κρύβονταν κάτω από το χαλί, «για αυτό και το κράτος παρενέβει», όπως τόνισε. Κατά την περίοδο της πανδημίας, σημείωσε η υπουργός, στο χώρο του πολιτισμού «δόθηκαν περισσότερα από 400 εκατομμύρια για τη στήριξη των ανθρώπων του πολιτισμού και έρχεται το Ταμείο Ανάκαμψης για να δώσει μεγάλα κεφάλαια πάλι για τη στήριξη του κλάδου. Από το 2021 μέχρι το 2025-6 σε όλους τους τομείς του πολιτισμού θα επενδυθούν περισσότερο από 1,5 δις».
Η Σία Αναγνωστοπούλου Τομεάρχης Πολιτισμού της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, από την πλευρά της, αναφερόμενη στην πανδημία, υπογράμμισε ότι ανέδειξε την ευαλωτότητα των εργαζόμενων στον τουρισμό, αλλά και στο ίδιο πολιτιστικό προϊόν και τόνισε την ανάγκη το κράτος να διασφαλίσει το δημόσιο χαρακτήρα του πολιτισμού. «Για να έχουμε δίκαιο αναπτυξιακό μοντέλο θα πρέπει να έχουμε διαφάνεια και διαύγεια», υπογράμμισε.
Για μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης, έκανε λόγο ο Βασίλης Γάκης, πρόεδρος Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, σημειώνοντας ότι το 2019 η συμμετοχή των κλάδων πολιτισμού στο ΑΕΠ ήταν 1,4% με μέσο ευρωπαϊκό 2,8%, ενώ ο Σταύρος Ανδρεάδης, πρόεδρος της Πολιτιστικής Εταιρίας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος, διαφοροποιήθηκε υπογραμμίζοντας ότι ο πολιτισμός δεν είναι προϊόν. «Πολιτισμό δεν κάνουμε για να δημιουργήσουμε θέσεις εργασίας, ούτε για να φέρουμε τουρίστες», σημείωσε ο κ. Ανδρεάδης, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι δεν πρέπει να προσεγγίζεται ο πολιτισμός με «ωφελιμιστικές», όπως είπε, λογικές. «Πολιτισμός δεν είναι η διαχείριση των μνημείων όταν η καθημερινή ζωή είναι βάρβαρη», σημείωσε ο πρόεδρος της ΠΕΕΒΕ, τονίζοντας ότι ο πολιτισμός έχει να κάνει με τη συνοχή της κοινωνίας και το σεβασμό τους καθένα σε καθημερινό επίπεδο τον κοινό χώρο στον οποίο κινείται.
Αρχαιότητες Βενιζέλου
Η κ. Μενδώνη με κατηγορηματικό τρόπο τόνισε ότι δεν υπήρχε μελέτη για την κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων, προσθέτοντας ότι τώρα υπάρχει μελέτη και απόσπασης και επανατοποθέτησης.
«Στη Βενιζέλου βρέθηκαν σημαντικές αρχαιότητες για τη Θεσσαλονίκη. Συγχρόνως η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη από το Μετρό, διότι θα διευκολύνει την καθημερινότητα των πολιτών. Δε σημαίνει ότι οι αρχαιότητες δεν μπορούν να συνδυαστούν με την κατασκευή του σταθμού, με πρότυπο τρόπο που δε θα δημιουργήσει κανένα πρόβλημα στις αρχαιότητες. Όταν θα ολοκληρωθεί το Μετρό το 2023 οι Θεσσαλονικείς και οι επισκέπτες θα μπορούν να βλέπουμε και ένα επιτόπιο μουσείο στο σταθμό», τόνισε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού.