Στα θετικά νέα των τελευταίων ημερών συγκαταλέγεται η μελέτη που πραγματοποίησε το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών, της οποίας τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το 87,1% των εσόδων από τον τουρισμό την περυσινή χρονιά, παρέμεινε στη χώρα, ενώ το 12,9% διέρρευσε στο εξωτερικό.
Το βασικό συμπέρασμα επιβεβαίωσε για άλλη μία φορά πόσο σημαντική πηγή εσόδων είναι για τη χώρα ο τουρισμός και μάλιστα, μία πηγή που τροφοδοτεί σε μεγάλο βαθμό τα μεσαία στρώματα της οικονομίας.
Σύμφωνα με τη μελέτη που εκπονήθηκε για λογαριασμό του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, χωρίς να υπολογίζονται οι δαπάνες των τουριστών κρουαζιέρας, το ποσοστό που διέρρευσε πέρυσι στο εξωτερικό εκτιμάται ότι ανήλθε σε 13,2%, δηλαδή 1,92 δισ. ευρώ εκ των 14,5 δισ. ευρώ του εισερχόμενου τουριστικού εισοδήματος. Το συγκεκριμένο ποσοστό σε ό,τι αφορά τα καταλύματα ανήλθε στο 13,3% (δηλαδή 978 εκατ. εκ των 7,4 δισ. ευρώ), ενσωματώνοντας διαρροές από αμοιβές σε απασχολούμενους μη κατοίκους Ελλάδας και από εισαγόμενα προϊόντα τεχνολογικού εξοπλισμού. Η μελέτη δείχνει ότι ο τουρισμός αποτελεί έναν από τους πλέον βασικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας (8ος επί συνόλου 64), επηρεάζοντας σε πολύ μεγάλο βαθμό το σύνολό της, ενώ παρατηρείται ισχυρός συσχετισμός με τον αγροτικό τομέα, ιδιαίτερα στα υψηλής κατηγορίας ξενοδοχεία, αναφέρει σε δημοσίευμά της η ηλεκτρονική έκδοση της Καθημερινής.
Στον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, (ΣΕΤΕ), πιστεύουν ότι με την εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων μπορεί να αυξηθεί το ποσοστό του τουριστικού εισοδήματος που παραμένει στη χώρα.
Καθιέρωση και υιοθέτηση των τελικών προδιαγραφών και πιστοποίησης «Made in Greece» προϊόντων, καθώς και προώθηση διαδικασιών καθετοποιημένης παραγωγής τυποποιημένων αγροτικών προϊόντων με σταθερή και αξιόπιστη τροφοδοσία είναι κάποια από αυτά τα μέτρα. Στις ίδιες προτάσεις του ο ΣΕΤΕ, αναφέρει τη διαμόρφωση ευνοικότερων όρων χρηματοδότησης και δανεισμού μέσω τραπεζών για τις τουριστικές επιχειρήσεις που αγοράζουν Made in Greece, προϊόντα, σχεδιασμό ειδικά προσαρμοσμένων πακέτων all inclusive (όλα εντός τιμής) με προκαθορισμένο ποσοστό κατανάλωσης τοπικών προϊόντων και προγράμματα εκπαίδευσης-κατάρτισης και διαφήμισης-προβολής για την ανάδειξη των εγχώριων και πιστοποιημένων τοπικών προϊόντων.
Ειδικά η ενίσχυση της κατανάλωσης Made in Greece προϊόντος, (για παράδειγμα η μεγαλύτερη διείσδυση των εγχώριων αγροτικών προϊόντων και τροφίμων στα εστιατόρια των ξενοδοχείων και τους υπόλοιπους χώρους εστίασης) θα αντισταθμίσει τις αρνητικές συνέπειες από τα εισαγόμενα προϊόντα ως προς τη μετακύληση των μεταβολών τιμών τους στις εγχώριες τιμές καταναλωτή.
Όλα τα παραπάνω είναι πολύ θετικά βήματα για την ανάπτυξη του τουρισμού αλλά και την όσο τον δυνατόν καλύτερη εκμετάλλευση του από τις τοπικές κοινωνίες και το κεφάλαιο που δραστηριοποιείται σε αυτή τη βιομηχανία. Είναι ωστόσο ορατός ο κίνδυνος, με την φτωχοποίηση του ελληνικού λαού που επιχειρείται μέσα από τις μνημονιακές πολιτικές και την παντελή απουσία προστασίας του μικρομεσαίου κεφαλαίου και των εργασιακών δικαιωμάτων, μεγάλες ξένε επενδύσεις στον τουρισμό να οδηγήσουν σε μεταβολή της τουριστικής βιομηχανίας της Ελλάδας σε κάτι που μοιάζει περισσότερο με χώρες της Νοτιονατολικής Ασίας όπως η Ταϊλάνδη. Πολύ μεγάλο ξένο ή εγχώριο κεφάλαιο να κυριαρχεί στην αγορά και ελάχιστα αμειβόμενοι εργαζόμενοι να δουλεύουν ως σκλάβοι προς τέρψιν του φθηνού ξένου τουρισμού. Άλλωστε ο θάνατος της νεαρής εξασκούμενης σε ξενοδοχειακή μονάδα από την εργασιακή εξάντληση ήρθε πρόσφατα ως είδηση από τη Ζάκυνθο και όχι κάποιο μακρινό μέρος στις Φιλιππίνες.
Με πληροφορίες από Καθημερινή