Μετ’ εμποδίων προχωρά ο μεγάλος διαγωνισμός για τον πολύαναμενόμενο εκσυγχρονισμό του στόλου των αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τελευταία εξέλιξη αποτελεί ο αποκλεισμός της εταιρείας BYD Electric Bus & Truck Hungary KFT, την οποία εκπροσωπεί στην χώρα μας ο εισηγμένος όμιλος Πέτρος Πετρόπουλος, από το τέταρτο τμήμα του έργου, το οποίο αφορά στην προμήθεια100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων, ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ.
Ειδικότερα, σε απόφαση που αναρτήθηκε χθες από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπό τον Χρήστο Σταϊκούρα, η τεχνική προσφορά της BYD Electric Bus & Truck Hungary έγινε μη παραδεκτή από την επιτροπή αξιολόγησης, κάτι που σημαίνει τη μη συνέχισή της στον διαγωνισμό και κατά συνέπεια την ακύρωση της διαδικασίας για τη σύναψη δημόσιας σύμβασης.
Οι καθυστερήσεις
Μετά τη συγκεκριμένη απόφαση, ουσιαστικά μένει στον “αέρα” το τέταρτο τμήμα του έργου. Και αυτό γιατί ο ευρωπαϊκός βραχίονας του κινεζικού ομίλου BYD, υπήρξε η μοναδική εταιρεία, η οποία είχε απομείνει καθώς η ισπανική Irizar, η βελγική Van Hool και η ιταλική IVECO, οι οποίες είχαν, επίσης, αρχικά εκδηλώσει ενδιαφέρον, δεν ανανέωσαν τις προσφορές τους με αποτέλεσμα να τεθούν εκτός διαγωνισμού πριν από περίπου ένα χρόνο. Σήμερα έρχεται και το “κόψιμο” της BYD καθώς η τεχνική προσφορά δεν ήταν σύμφωνη με τις απαιτήσεις του διαγωνισμού. Πάντως, η ακύρωση της συγκεκριμένης συμμετοχής δεν έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία.
Είχε προηγηθεί ένα διάστημα παρατεταμένων καθυστερήσεων, οι οποίες, οφείλονταν σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, στην ολιγωρία από την πλευρά της BYD και της αντιπροσώπου της στην ελληνική αγορά για τα επαγγελματικά οχήματα, Π. Πετρόπουλος, να προσκομίσουν κάποια έγγραφα και να παρέχουν διευκρινίσεις που ζητήθηκαν σε σχέση με τον τεχνικό φάκελο που είχε κατατεθεί.
Από την άλλη, πηγές προσκείμενες στην Π. Πετρόπουλος, αναφέρουν στο Capital.gr ότι επί του παρόντος η κινεζική BYD θα μελετήσει το σκεπτικό χωρίς ακόμη να έχει διευκρινιστεί εάν θα προβεί σε κάποια κίνηση σε βάρος της απόφασης. Θυμίζουμε ότι πριν περίπου ένα χρόνο, η τεχνική προσφορά της BYD για το πέμπτο τμήμα του ίδιου έργου, το οποίο αφορά στην προμήθεια 250 απλών ηλεκτρικών λεωφορείων 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 180 χιλιομέτρων, είχε επίσης κριθεί ανεπαρκής, κάτι που είχε οδηγήσει τους Κινέζους να κάνουν ένσταση στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων. Αξίζει να επισημανθεί ότι προσωρινός ανάδοχος για το πέμπτο τμήμα του διαγωνισμού έχει αναδειχθεί η επίσης κινεζική YTONG Bus, η οποία συνεργάζεται στη χώρα μας με τον όμιλο Κοπελούζου.
Να σημειωθεί ότι συνολικά ο διαγωνισμός του υπουργείου υποδομών και μεταφορών προβλέπει την προμήθεια 650 ηλεκτρικών λεωφορείων με στόχο την αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Τι απάντα το υπουργείο
Σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναφέρει ότι η προμήθεια των 100 οχημάτων του πρώτου διαγωνισμού θα ενταχθεί σε δεύτερο διαγωνισμό, που πλέον θα αφορά συνολικά 750 οχήματα.
Παράλληλα σημειώνει πως από τις αρχικά υποβληθείσες προσφορές για την προμήθεια 100 ηλεκτρικών λεωφορείων μήκους 12 μέτρων χαμηλότερης αυτονομίας (Τμήμα 4 Διαγωνισμού) στον Ανοιχτό Ηλεκτρονικό Διαγωνισμό για την ανανέωση του στόλου αστικών λεωφορείων, μόνο μία παρέμεινε σε ισχύ.
Επιπλέον, στην ανακοίνωσή του το υπουργείο υπενθυμίζει ότι η Επιτροπή Αξιολόγησης σχηματίσθηκε και ασκεί τα καθήκοντά της από το Μάρτιο του 2022. Η Επιτροπή απαρτίζεται από τον Πρόεδρο – Καθηγητή της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ, δύο τακτικά μέλη από τις αρμόδιες Διευθύνσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, και δύο τακτικά μέλη από σχετικές Διευθύνσεις της Ο.ΣΥ., του παρόχου αστικών οδικών συγκοινωνιών στην Αθήνα.
Σημειώνει ότι ο εν λόγω διαγωνιζόμενος είχε υποβάλλει προσφορά και στο Τμήμα 5 του Διαγωνισμού για 250 ηλεκτρικά λεωφορεία. Η προσφορά εκείνη ήταν εξαιρετικά παρόμοια με αυτήν για το Τμήμα 4. Είχε, αντίστοιχα, απορριφθεί από την Επιτροπή Αξιολόγησης, λόγω μη συμμόρφωσης με τις πρόνοιες του Διαγωνισμού. Και το υπουργείο προσθέτει ότι κατόπιν αυτής της εξέλιξης, η προμήθεια των 100 οχημάτων που προέβλεπε το Τμήμα 4 του πρώτου διαγωνισμού θα ενταχθεί στο δεύτερο διαγωνισμό, που πλέον θα αφορά συνολικά 750 οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Αυτός έχει ήδη δρομολογηθεί από τον περασμένο Σεπτέμβριο, σχεδιάζεται μεθοδικά και με πληρότητα, και εκτιμάται ότι θα προκηρυχθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2024.
Το υπουργείο υπενθυμίζει τέλος, ότι ήδη τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία θα βρίσκονται στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης τον Απρίλιο του 2024, ενώ σε κάθε περίπτωση υλοποιείται ο στρατηγικός σχεδιασμός για ανανέωση του στόλου με 1.300 νέα οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, μέχρι το τέλος της τετραετίας.
Η ανακοίνωση της Π. Πετρόπουλος
Η Π. Πετρόπουλος σε δική της ανακοίνωση και κατόπιν σχετικού αιτήματος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς αναφέρει ότι “είναι διανομέας της εταιρίας BYD EUROPE B.V. για την ελληνική επικράτεια.
H εταιρία BYD ELECTRIC BUS & TRUCK HUNGARY KFT που ανήκει στον ίδιο όμιλο με την BYD EUROPE B.V. ήταν η μόνη συμμετέχουσα στο Τμήμα 4 του ηλεκτρονικού ανοικτού διαγωνισμού του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την επιλογή Αναδόχου που θα αναλάβει την προμήθεια λεωφορείων και των παρελκομένων τους, με σκοπό την Ανανέωση Στόλου Αστικών Λεωφορείων για τις μείζονες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης (Διακήρυξη αριθμ. 6/2021 του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών), το οποίο αφορά την προμήθεια εκατό (100) απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ. και των παρελκομένων τους.
Δυνάμει της υπ’ αρ. πρωτ. 479/02.01.2024 απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, η εταιρία αυτή αποκλείστηκε από τον σχετικό διαγωνισμό, ο οποίος στη συνέχεια κηρύχθηκε άγονος.
Ο όμιλος BYD μελετά τις αιτιάσεις της παραπάνω απόφασης και θα αποφασίσει σχετικά για τις περαιτέρω ενέργειές του.
Σε κάθε περίπτωση η εταιρία επισημαίνει ότι δεν υπάρχει καμία επίδραση στις πωλήσεις της από τη σχετική απόφαση, καθώς η πώληση σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού τιμολογείται απ’ ευθείας από τον ανάδοχο”, καταλήγει η ανακοίνωση της εισηγμένης.
πηγή: capital.gr