Μπορεί στο Μετρό της Αθήνας να είναι σε εξέλιξη τα έργα για το πρώτο τμήμα της Γραμμής 4, Άλσος Βεϊκου-Γουδή και να προχωρά ο διαγωνισμός για την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον (Ανθούπολη-Άγιος Νικόλαος), όμως επόμενοι στόχοι για την επόμενη δεκαετία για την Ελληνικό Μετρό είναι βάζουν στο στόχαστρο τις δύο σημαντικές επεκτάσεις, αυτές προς Καλλιθέα και Μαρούσι του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου της πρωτεύουσας.
Μετά από την δεκαετή κρίση που πέρασε η χώρα, άφησε ως αποτέλεσμα το Μετρό να μην μπορέσει να επεκταθεί όσο θα έπρεπε, με αποτέλεσμα έχουν μαζευτεί συσσωρευμένες ανάγκες για την ευρεία επέκταση του δικτύου. Σε αυτό το πλαίσιο βλέπουμε πως αφού έγινε εφικτή η προώθηση των παραπάνω μεγάλων έργων Μετρό έρχονται νέες γενιές επεκτάσεων αλλά και γραμμών.
Η νέα γραμμή Θησείο – Κέντρο Πολιτισμού ΙΣΝ
Η πρώτη επέκταση που εξετάζεται είναι ο νέος κλάδος της γραμμής 1 του Μετρό Θησείο-Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ). Υπολογίζεται πως η ωρίμανση του έργου από την Ελληνικό Μετρό θα πάρει περίπου δύο έτη.
Το διάστημα των 2 ετών είναι απαραίτητο για να ολοκληρωθεί η ωρίμανση του έργου, να ληφθεί η απαραίτητη έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης και να έχουν ετοιμαστεί τα τεύχη του διαγωνισμού. Στον νέο κλάδο της γραμμής 1, (Γραμμή 1Β), έχει προχωρήσει η μελέτη χάραξης και έχουν χωροθετηθεί οι σταθμοί. Επόμενο βήμα είναι να προχωρήσουν οι τοπογραφικές, γεωλογικές και γεωτεχνικές μελέτες. Στη συνέχεια θα πρέπει να εκπονηθούν οι οριστικές μελέτες.
Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμηθεί σε 400 εκατ. ευρώ. Ο σταθμός ΘΗΣΕΙΟ θα είναι κοινός σταθμός για τις δύο γραμμές. Στη συνέχεια η νέα γραμμή θα κινείται υπόγεια σε όλη τη διαδρομή προς Καλλιθέα και έχουν χωροτετηθεί οι σταθμοί ΧΑΜΟΣΤΕΡΝΑΣ, ΠΛΑΤΕΙΑ ΔΑΒΑΚΗ, ΛΟΦΟΣ ΦΙΛΑΡΕΤΟΥ, ΚΠΙΣΝ.
Επέκταση γραμμής 4 προς Μαρούσι – Λυκόβρυση
Ένα βήμα μπρος όμως κάνει και η επέκταση της γραμμής 4. Εδώ μελετάται η επέκταση της γραμμής που θα καλύψει την Λεωφόρο Κηφισίας, έναν από τους πλέον κορεσμένους κεντρικούς άξονες της πρωτεύουσας.
Η επέκταση αυτή εκτός από την κάλυψη της Λ.Κηφισίας μέχρι τη σύνδεση της με την Αττική Οδό, συνεχίζει βόρειο-δυτικά και μέσω Αμαρουσίου και Πεύκης, φτάνει στη Λυκόβρυση αρκετά κοντά στην Εθνική Οδό.
Είναι μία υπερ-απαραίτητη προσθήκη για την περαιτέρω αποσυμφόρηση των οδικών αξόνων της πόλης μιας και πέρα από την προφανή αξία της δημιουργίας νέων σταθμών κατά μήκος της Λεωφόρου Κηφισίας. Οι περιοχές που θα καλύψει είναι η Φιλοθέη, το Χαλάνδρι, το Μαρούσι, η Πεύκη και η Λυκόβρυση.
Οι μελέτες σήμερα είναι σε αρχικό στάδιο και έχουν προχωρήσει οι τοπογραφικές και γεωτεχνικές μελέτες. Αυτό το έργο κόστους 1,2 δισ. ευρώ θα περιλαμβάνει 10 υπόγειους σταθμούς: ΚΑΤΕΧΑΚΗ (σύνδεση με γραμμή 3), ΦΙΛΟΘΕΗ, ΦΑΡΟΣ, ΣΙΔΕΡΑ, ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΣΤΑΔΙΟ, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ (σύνδεση με Προαστιακό Σιδηρόδρομο), ΟΤΕ, ΜΑΡΟΥΣΙ (σύνδεση με γραμμή 1), ΠΕΥΚΗ, ΛΥΚΟΒΡΥΣΗ.
Τα σχέδια των επεκτάσεων του μετρό
Στο Μετρό της Αθήνας εκτός από τις επεκτάσεις προς Καλλιθέα και Μαρούσι, στα μελλοντικά πλάνα της Ελληνικό Μετρό και του υπουργείου ΥΠΟΜΕ, έχουν ενταχθεί οι επεκτάσεις της γραμμής 4 προς Πετρούπολη (γραμμή 4) και ΠΥΡΚΑΛ (μελλοντική γραμμή 5), της γραμμής 2 προς Μενίδι και Γλυφάδα αλλά και η επέκταση της γραμμής 1 προς Βαρυμπόμπη. Τέλος υπάρχει και το θέμα της υπογειοποίησης της γραμμής 1 από το Φάληρο μέχρι τον τερματικό σταθμό ΠΕΙΡΑΙΑΣ.
Οι ανάγκες χρηματοδότησης για τα έργα αυτά, συμπεριλαμβανομένων των επεκτάσεων προς Καλλιθέα και Μαρούσι/Λυκόβρυση, ξεπερνά τα 3,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα ενδεκτικά κόστη. Τα έργα αυτά με την υλοποίηση τους θα αλλάξουν την εικόνα της Αθήνας καθώς πρακτικά θα μιλάμε για ένα δίκτυο 6 γραμμών με πάνω από 110 στάθμους που θα καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της μητροπολιτικής περιοχής της πρωτεύουσας