Στην κόκκινη περιοχή βρέθηκαν οι επιδόσεις του Μετρό της Αθήνας την περσινή χρονιά με το κοντέρ να “γράφει” ζημίες δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ παρά το γεγονός ότι ο τζίρος κινήθηκε ανοδικά, ωφελούμενος ιδιαίτερα από τις πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών. Η εταιρεία Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑ.ΣΥ), η οποία διαχειρίζεται το μετρό, επέστρεψε στα γνώριμα μονοπάτια των ζημιογόνων αποτελεσμάτων, καθώς μόνο το 2022 αποτέλεσε χρονιά εξαίρεση κατά την οποία εμφάνισε κέρδη 1,445 εκατ. ευρώ.
Εξετάζοντας την πορεία της χρήσης του 2023, ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 129,411 εκατ. ευρώ έναντι 110,374 εκατ. το προηγούμενο διάστημα, αυξημένος κατά 17,25%. Από το συνολικό τζίρο, τα 80,08 εκατ. ευρώ προήλθαν από τις πωλήσεις εισιτηρίων (56,6 εκατ.) και χρονικών και ετήσιων καρτών (23,47εκατ. ευρώ) έναντι 65,97 εκατ. ευρώ το 2022. Το ποσό της επιχορήγησης από το ελληνικό δημόσιο, το οποίο αφορά στην κάλυψη των μετακινήσεων για τις κοινωνικά ευαίσθητες ομάδες (ΑΜΕΑ, ηλικιωμένοι, φοιτητές) ανήλθε στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά στα 41,98 εκατ. ευρώ.
Τα έσοδα από τους χώρους στάθμευσης παρουσίασαν αύξηση κατά 36,46% στα 1,229 εκατ. από 900.859, με την πλήρη επαναφορά στην κανονικότητα καθ’ όλο το 2023 ενώ τα έσοδα από πρόστιμα αυξήθηκαν κατά 44,61% με την εντατικοποίηση των ελέγχων καθώς έφθασαν τα 2,42 εκατ. έναντι 1,673 εκατ. το προηγούμενο διάστημα. Τα έσοδα από τη διαφημιστική αξιοποίηση σταθμών και συρμών του δικτύου των μέσων σταθερής τροχιάς εντός του 2023, ήταν τα υψηλότερα όλων των εποχών , παρουσιάζοντας εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 89,21 % στα 3,727 εκατ. σε σχέση με το 2022, με την διοίκηση της εταιρείας να διατηρεί προσδοκίες για περαιτέρω αύξηση μέσα στο 2024.
Σερί ζημιογόνων χρήσεων
Τα έσοδα από την αξιοποίηση των Ακινήτων, των ΑΤΜ , των αυτοματοποιημένων ταχυδρομικών θυρίδων και της ενοικίασης της αίθουσας του Συντάγματος, παρουσίασαν και νέα άνοδο της τάξεως του 10,42% (2,226 εκατ.), η οποία αναμένεται επίσης να αυξηθεί το 2024, λαμβάνοντας υπόψη τις νέες μισθώσεις ακινήτων και την αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής και του τρόπου διάθεσης του χώρου πολλαπλών χρήσεων στο σταθμό Σύνταγμα.
Το θετικό πρόσημο στα έσοδα δεν αποτυπώθηκε ωστόσο σε επίπεδο καθαρού αποτελέσματος καθώς το 2023 έκλεισε με σημαντικές ζημίες της τάξεως των 17,663 εκατ. ευρώ από κέρδη 1,445 εκατ. το 2022. Το ζημιογόνο αποτέλεσμα δεν συνιστά έκπληξη καθώς η ΣΤΑ.ΣΥ διαχρονικά “μπαίνει” μέσα. Με μοναδική παραφωνία το 2022, είναι ενδεικτικό ότι το 2021 οι ζημίες ήταν -20,772 εκατ., το 2020 άγγιξαν τα -22,899 εκατ., το 2019 στα -27,651 εκατ., το 2018 στα -16,72 εκατ. ευρώ με το σερί των ζημιογόνων χρήσεων να φθάνει αρκετά μακριά. Σε γενικές γραμμές, κατά την περσινή χρήση, τα έξοδα της εταιρείας διέγραψαν ανοδική πορεία, κάτι που πίεσε προς τα κάτω τα περιθώρια.
της Ματίνας Χαρκοφτάκη / Capital.gr