Ενδεχομένως η μόνη νότα αισιοδοξίας στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι, δεν είναι άλλη από την αυξητική πορεία που δείχνουν να ακολουθούν οι εξαγωγές φέτος. Η κατά 6,2% αύξηση της αξίας τους στο οκτάμηνο (11.051,70 εκατ. ευρώ έναντι 10.407,70 εκατ. ευρώ) ήρθε να αναζωπυρώσει τις ελπίδες για θετικό πρόσημο στο σύνολο της χρονιάς.
Ωστόσο, το ζητούμενο ή αν θέλετε το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης είναι, αν η χώρα θα καταφέρει επιτέλους να αποστείλει ένα ηχηρό μήνυμα στις αγορές του εξωτερικού τόσο για τις παραγωγικές της δυνατότητες όσο και τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των ελληνικών προϊόντων.
Το ζητούμενο είναι αν θα καταφέρει επιτέλους με τη συνεργασία όλων των φορέων της αγοράς, να «χτίσει»μια σαφή και ξεκάθαρη εξαγωγική στρατηγική, με στοχευμένες δράσεις. Μια στρατηγική που θα παραμένει σταθερή ανεξαρτήτως κυβερνητικού χρώματος.
Οφείλουμε κάποια στιγμή να παραδεχτούμε πως παρά τις διαχρονικές τυμπανοκρουσίες περί εξωστρέφειας ως μοχλού ανάπτυξης, οι επιχειρήσεις επί της ουσίας πάλευαν μόνες για να μεταφέρουν το ελληνικό γιαούρτι στην Αμερική ή φυτικά καλλυντικά στην Ιαπωνία.
Υπάρχει χαρακτηριστικότερο παράδειγμα της μέχρι σήμερα στρεβλής πολιτικής στον τομέα των εξαγωγών από το λάδι και το κρασί; Μόλις τα τελευταία χρόνια γίνεται μια ουσιαστική στροφή στην προώθησή τους ως τυποποιημένα που στην ούγια να γράφουν made in Greece…
Αν κοιτάξει κανείς τη δέσμη μέτρων που προσφάτως εξήγγειλε ο υπερυπουργός Κ. Χατζηδάκης προκειμένου οι εξαγωγές από το 10,3% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος που είναι σήμερα να φτάσουν στο 16% το 2014, με θλίψη θα διαπιστώσει ότι ακόμη παλεύουμε τους δαίμονες της γραφειοκρατίας που «βγάζουν το λάδι» στους εξαγωγείς.
Ένα από τα εμπόδια της εξαγωγικής δραστηριότητας είναι ότι σήμερα χρειάζονται 19 ημέρες για να εξαχθεί ένα προϊόν, όταν ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι 10 ημέρες. Ένα άλλο είναι το διοικητικό κόστος της εξαγωγής. Το κόστος ανα εμπορευματοκιβώτιο που εξάγεται από την Ελλάδα είναι 1.115 δολ. όταν στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι 1.009 δολ.
Πέρα από τα θετικά μηνύματα για την εξέλιξη των εξαγωγών φέτος, θα πρέπει σαφώς να προβληματίσει και να θέσει σε εγρήγορση όλους τους μηχανισμούς, το γεγονός ότι οι εξαγωγές μειώθηκαν στους 5 από τους 6 βασικούς εμπορικούς εταίρους της Ελλάδας στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, η άνοδος κατά 4,3%, στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2012, οφείλεται στις αυξητικές τάσεις που καταγράφονται στις ελληνικές εξαγωγές προς τη Μ.Ανατολή & Β.Αφρική (31,8%), τις υπόλοιπες χώρες του ΟΟΣΑ (Ισλανδία, Νορβηγία, Ελβετία, Τουρκία 17,4%) τις χώρες της Β.Αμερικής (38,9%), την Κοινοπολιτεία Ανεξαρτήτων Κρατών (ΚΑΚ) κατά 34,3%, τη ΝΑ Ασία (30,3%) και την Κίνα (49%), περιοχές οι οποίες απορροφούν μαζί το 27,2% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών.
Οι αυξητικές τάσεις σε αυτούς τους προορισμούς υπερκαλύπτουν τις μειώσεις των εξαγωγών που παρατηρούνται προς τους κύριους εμπορικούς εταίρους, την ΕΕ (27) κατά -6,8% και τα Βαλκάνια κατά -3,6% (με περίπου 67% στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών). Θα πρέπει να σημειωθεί, μάλιστα, ότι μειώσεις καταγράφονται σε όλες τις χώρες της ΕΕ 15, με εξαίρεση το Βέλγιο (+36%) και τη Σουηδία (+2,1%).