Καλοκαίρι… στον υπολογιστή τους καλούνται να περάσουν και φέτος οι φορολογούμενοι αφού, για άλλη μια φορά, οι φορείς μισθοδοσίας και, κυρίως, αυτοί του Δημοσίου, «πιάστηκαν» να έχουν στείλει και πάλι λάθος ή ελλιπή ενημερωτικά στοιχεία στην ΑΑΔΕ, για τις αποδοχές που κατέβαλαν πέρυσι στους πολίτες!
Το πρόβλημα αφορά όσους έλαβαν τα 253.816 email, με τα οποία η ΑΑΔΕ γνωστοποιούσε στους υπόχρεους ότι πρέπει να υποβάλουν ξανά δήλωση (τροποποιητική εν προκειμένω) επειδή η αρχική που υπέβαλαν δεν είχε τα πλήρη στοιχεία των εισοδημάτων τους.
Σύμφωνα με πηγές της ΑΑΔΕ, το μήνυμα αυτό εστάλη πριν τις 2 Ιουλίου, δηλαδή πριν να γίνει αυτόματα η υποβολή 422.878 προσυμπληρωμένων δηλώσεων μισθωτών και συνταξιούχων από την ίδια την ΑΑΔΕ. Δεν αφορά δηλαδή δηλώσεις που έγιναν «οίκοθεν» από την εφορία, αφού αυτές υπεβλήθησαν με βάση τα ενημερωτικά αποδοχών που έλαβε η ΑΑΔΕ προτού να εκδώσει την ανακοίνωση αυτή.
Ποιους αφορούσε τελικά η ανακοίνωση; Όλους τους υπόλοιπους! Δηλαδή τους περίπου 3,5 εκατομμύρια συνεπείς και νομοταγείς φορολογουμένους (δηλαδή έναν στους 12)που είχαν ήδη αποστείλει ως τότε τη δήλωσή τους, είτε από μόνοι τους είτε μέσω λογιστή, με βάση όσα στοιχεία εμφάνιζε το σύστημα μετά τις 25 Απριλίου, ασχέτως αν είχαν επιλεγεί ή όχι για αυτόματη υποβολή από την ΑΑΔΕ!
Ταλαιπωρία για τους νομοταγείς
Όλοι αυτοί καλούνται να υποβάλουν τροποποιητική δήλωση, χωρίς να φταίνε οι ίδιοι. Αλλά για αυτό τον λόγο δεν αποκλείεται να κληθούν να πληρώσουν και πάλι για νέα υποβολή δήλωσης, αφού δεν φταίνε ούτε οι λογιστές τους!
Για άλλη μια φορά πάντως έτσι, πιάνονται εξ απήνης οι φορολογούμενοι και οι λογιστές που εκπληρώνουν έγκαιρα και εμπρόθεσμα «από τους πρώτους» τις φορολογικές υποχρεώσεις τους μόλις ανοίξει το σύστημα υποβολών, αντί να περιμένουν «την τελευταία στιγμή», για λάθη των φορέων καταβολής μισθών και συντάξεων που στέλνουν ενημερωτικά αποδοχών όποτε να ’ναι και όποτε θέλουν, ενώ η καταληκτική διορία για αυτούς έχει λήξει ήδη από 28 Φεβρουαρίου.
Αιτία του κομφούζιο φαίνεται να είναι και πάλι η απουσία κυρώσεων και προστίμων για αυτούς, ενώ απειλούνται και ταλαιπωρούνται μονίμως οι μισθωτοί και συνταξιούχοι που πέφτουν θύματα των λάθος ενημερωτικών στις προσυμπληρωμένες δηλώσεις.
Η σύγχυση γίνεται μεγαλύτερη από το γεγονός ότι τα 253.816 email καλούν όλα τα «θύματα» της κατάστασης αυτής, να υποβάλουν ξανά δήλωση (τροποποιητική) μέχρι 26 Ιουλίου.
Παρά όμως αυτή τη «γενική» σύσταση, αν και εφόσον έχει αποσταλεί εκπρόθεσμα στην ΑΑΔΕ μηνιαίο ή ετήσιο αρχείο ή διορθωτικό αρχείο από οποιονδήποτε εργοδότη/φορέα, τότε δεν έχει υπαιτιότητα ο φορολογούμενος και η τροποποιητική δήλωση μπορεί να υποβληθεί έως 31 Δεκεμβρίου.
Για την ακρίβεια, η απόφαση του Διοικητή ΑΑΔΕ για την υποβολή των δηλώσεων φόρου εισοδήματος του 2024 (Α1061-22.4.2024), ορίζει τα εξής:
«Οι τροποποιητικές δηλώσεις που υποβάλλονται εκπρόθεσμα, όχι λόγω υπαιτιότητας του δικαιούχου των εισοδημάτων, αλλά εξαιτίας εκπρόθεσμης αποστολής αρχικού ή τροποποιητικού ηλεκτρονικού αρχείου στην ΑΑΔΕ, μηνιαίου ή ετήσιου, από τον εργοδότη/αρμόδιο φορέα που έχει την υποχρέωση, όπως και σε κάθε περίπτωση εκπρόθεσμης έκδοσης, διόρθωσης και χορήγησης βεβαίωσης από υπόχρεο φορέα, όταν αυτή είναι απαραίτητη για την συμπλήρωση και την υποβολή δήλωσης, θεωρούνται εμπρόθεσμες εφόσον υποβάλλονται εντός του φορολογικού έτους που εκδόθηκαν οι βεβαιώσεις από τον φορέα».
Ωστόσο σημειώνεται ότι η ίδια απόφαση προβλέπει ότι πρέπει να υποβληθούν… χειρόγραφα! Όπως τονίζει «προκειμένου να μην επιβληθούν πρόστιμα και να μην υπολογιστούν τόκοι, οι τροποποιητικές δηλώσεις αυτές υποβάλλονται στην αρμόδια υπηρεσία κατά τα αναφερόμενα στην παρ. 1γ του άρθρου 1 της παρούσας», η οποία αναφέρει τα εξής:
«γ. Οι δηλώσεις που, κατ’ εξαίρεση, δεν υποβάλλονται με χρήση της διαδικτυακής Υπηρεσίας υποβολής δηλώσεων μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE, κατά τα αναφερόμενα ανωτέρω, υποβάλλονται στην αρμόδια, σύμφωνα με την υπό στοιχεία Δ.ΟΡΓ. Α 1065199 ΕΞ 2022 (Β’ 3886) απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ για την παραλαβή τους υπηρεσία (χειρόγραφες δηλώσεις) είτε με αποστολή αιτήματος μέσω της εφαρμογής «Τα Αιτήματά μου» στην ψηφιακή πύλη myAADE (https://www1.aade.gr/gsisapps5/myaade/#!/arxiki) σύμφωνα με την υπό στοιχεία Α. 1054/2022 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, στο οποίο επισυνάπτεται αρχείο σάρωσης (scan) του εντύπου Ε1 της δήλωσης και των συνυποβαλλόμενων εντύπων (συμπληρωμένων), των συνοδευτικών δικαιολογητικών και λοιπών εγγράφων είτε με αποστολή των ανωτέρω με φυσικό φάκελο, ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή ή με υπηρεσία ταχυμεταφοράς. Τα στοιχεία επικοινωνίας των αρμοδίων για την παραλαβή δηλώσεων υπηρεσιών είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ στο διαδίκτυο (www.aade.gr/menoy/aade/epikoinonia>Στοιχεία Επικοινωνίας Υπηρεσιών ΑΑΔΕ για ραντεβού). Ως ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων που υποβάλλονται στην αρμόδια για την παραλαβή τους υπηρεσία θεωρείται είτε η ημερομηνία αποστολής του αιτήματος στην εφαρμογή «Τα Αιτήματά μου» και η υποβολή της δήλωσης λαμβάνεται ως εμπρόθεσμη, εφόσον το αίτημα καταχωρηθεί στην εφαρμογή μέχρι το πέρας της τελευταίας ημέρας της καταληκτικής προθεσμίας υποβολής, είτε η ημερομηνία αποστολής του φυσικού φακέλου που προκύπτει από τη σφραγίδα του Ταχυδρομείου ή της υπηρεσίας ταχυμεταφοράς. Το αποδεικτικό του ταχυδρομείου ή της υπηρεσίας ταχυμεταφοράς, αποτελεί αποδεικτικό υποβολής της δήλωσης και υπέχει θέση απόδειξης παραλαβής εκ μέρους του αποδέκτη.
Επίσης, είναι δυνατή η υποβολή των ανωτέρω δηλώσεων με κατάθεση στο γραφείο πρωτοκόλλου της αρμόδιας για την παραλαβή υπηρεσίας. Μέσω της εφαρμογής «τα Ραντεβού μου» στην ψηφιακή πύλη myAADE παρέχεται η δυνατότητα προγραμματισμού ραντεβού για την υποβολή των δηλώσεων».
Γιατί προκαλείται όμως (και φέτος) αυτό το κομφούζιο;
Γιατί προφανώς δεν τηρείται η υποχρέωση από τις υπηρεσίες έκδοσης των ενημερωτικών αποδοχών. Με βάση την ίδια απόφαση πάντως (Α1061/2024) η διαδικασία τυπικά προβλέπει, ότι οι ίδιοι οι φορείς οφείλουν να ενημερώσουν εγκαίρως τον κάθε φορολογούμενο ότι του άλλαξαν τα στοιχεία αποδοχών, ως εξής:
«Όταν αποστέλλεται εκπρόθεσμα στην ΑΑΔΕ μηνιαίο ή ετήσιο αρχείο (…) ή διορθώνεται αρχείο από οποιονδήποτε εργοδότη/φορέα, τότε ο εργοδότης/φορέας ενημερώνει υποχρεωτικά τον φορολογούμενο ότι έχει αποσταλεί ηλεκτρονικά τροποποιημένο αρχείο και του χορηγεί έντυπη βεβαίωση προκειμένου ο φορολογούμενος να λάβει γνώση ότι έχει υποχρέωση να υποβάλει δήλωση, καθόσον (…) έχουν υποχρέωση να χορηγούν σε φυσικά και νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες στα οποία έγινε παρακράτηση, μοναδική βεβαίωση στην οποία αναγράφουν το σύνολο των αποδοχών από μισθωτή εργασία και συντάξεις, αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα και εισοδημάτων από μερίσματα, τόκους και δικαιώματα που κατέβαλαν στο φορολογικό έτος και τον φόρο που παρακρατήθηκε. Ίδια υποχρέωση υπάρχει και στις περιπτώσεις εισοδημάτων για τα οποία δεν προκύπτει φόρος για παρακράτηση, με την επιφύλαξη των οριζομένων στο άρθρο 6 της υπό στοιχεία Α.1025/2024 απόφασης καθώς και για τα ποσά που ειδικότερα ορίζονται στο άρθρο αυτό, τα οποία δεν αποτελούν πληρωμές υποκείμενες σε παρακράτηση».
Για το αν τηρούνται οι υποχρεώσεις ή αν επιβάλλονται πρόστιμα στους φορείς που ταλαιπωρούν πολίτες ή λογιστές… έρευνες ακόμα γίνονται.
Πηγή newmoney.gr