Γράφει ο Γιώργος Κοκκόλης
Είναι πραγματικά θλιβερό σε μια εποχή που η κρίση και η ματαιότητα αγγίζει κάθε κύτταρο της ελληνικής κοινωνίας να υπάρχουν άνθρώποι που με τόση ευκολία καταχρώνται τον ρόλο και τη θέση που τους έχουν εμπιστευθεί οι πολίτες για να στηρίζουν τη μικρότητά τους – γιατί πώς αλλιώς να χαρακτηρίσει κανείς αυτούς που παίζουν «εν ου παικτοίς».
Τις ημέρες αυτές στο Αντίρριο έχει ξεσπάσει ένα άνευ προηγουμένου ζήτημα μεταξύ του Δήμου Ναυπακτίας και της «Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου» το οποίο έχει ως πυρήνα του το πρόσωπο του Μίκη Θεοδωράκη και τη Λαϊκή Ορχήστρα που φέρει το όνομά του.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Για σήμερα Κυριακή είχε προγραμματιστεί μεγάλη -δωρεάν- συναυλία στο Κάστρο του Αντίρριου από την «Λαϊκή Ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης» μαζί με την Πέγκυ Ζήνα και τον Άκη Δείξιμο. Η συναυλία διοργανώθηκε από το «Αντίρριο+» το οποίο απαρτίζουν οι σύλλογοι της περιοχής και τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου.
Ενώ λοιπόν η περιοχή ετοιμαζόταν για την ιστορική διοργάνωση, οι επιχειρηματίες έκαναν και εκείνοι τις δικές τους ετοιμασίες για να υποδεχθούν τους χιλιάδες ανθρώπους οι οποίοι θα έφταναν για να τιμήσουν τον μεγάλο μας μουσικοσυνθέτη, ο Δήμος Ναυπακτίας αποφάσισε πως ήταν η στιγμή να ιδεολογικοποιήσει την εκδήλωση και να προτάξει ως μείζον θέμα την κόντρα του με τη διοίκηση της Γέφυρας αναφορικά με την τιμολογιακή της πολιτική.
Έτσι ο αντιδήμαρχος Αντιρρίου Ανδρέας Κοτσανάς τίναξε στον αέρα την συναυλία, προχωρώντας σε καταγγελία σε κάθε αρμόδιο ή μη φορέα: την Πυροσβεστική Ναυπάκτου, την εισαγγελία πρωτοδικών Μεσολογγίου, το ΑΤ Ναυπάκτου, το Τμήμα Τροχαίας Ναυπάκτου, το Κεντρικό λιμεναρχείο Πατρών, την Εφορία Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας, το Υπ. Προστασίας Πολίτη, το Υπ Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Ενώ η Εφορία Αρχαιοτήτων έσπευσε να απαντήσει αναφέροντας πως ο χώρος είναι στην δικαιοδοσία της και μάλιστα έχουν πραγματοποιηθεί δεκάδες αντίστοιχες συναυλίες, η απάντηση της Πυροσβεστικής που ζήτησε μελέτη πυρασφάλειας, μπλόκαρε τα πάντα, καθώς είναι αδύνατον να γίνει μελέτη πυροπροστασίας σε τρεις ημέρες.
Δεν ξέρω τι αξίζει να πρωτοσχολιάσει κανείς σε αυτή την υπόθεση. Την ανακοίνωση της ίδιας της ορχήστρας η οποία κάνει λόγο για απρέπεια του Δήμου; Την ίδια την κίνηση του αντιδημάρχου και συνολικά της διοίκησης του Δήμου η οποία «πυροβολεί τα πόδια της» και χάνει το όποιο δίκιο μπορεί να έχει ως προς τις διεκδικήσεις της; Το οξύμωρο να κάνει την καταγγελία ο ίδιος Δήμος που ομόφωνα έχει αναγορεύσει σε επίτιμο δημότη τον Μίκη Θεοδωράκη; Την απώλεια εσόδων για την τοπική οικονομία από την αναβολή μιας τέτοιου μεγέθους εκδήλωσης;
Δυστυχώς κάποιοι άνθρωποι δεν έχουν αντιληφθεί τον ρόλο που καλούνται να υπηρετήσουν. Αν ο Δήμος Ναυπακτίας είχε στοιχειώδη σοβαρότητα στη στρατηγική που επέλεξε να ακολουθήσει ως προς το αίτημά του για μείωση των διοδίων δεν θα ενέπλεκε τον Μίκη Θεοδωράκη ούτε εν γένει τον χώρο του πολιτισμού, σε μια περιοχή που περιμένει την καλοκαιρινή περίοδο για να μπορέσει να αποκτήσει έσοδα. Οι σοβαρές κινήσεις απαιτούν συνεργασίες με άλλους δήμους, κοινωνικές ομάδες, lobbying και μια ρητορική που να είναι δημιουργική και όχι καταγγελτική. Εκτός αν κατά τη δική τους κρίση το μεγαλύτερο και πιο πολύπλοκο τεχνικά έργο που έγινε ποτέ στην χώρα έκανε κακό στην περιοχή τους. Αν ισχύει αυτό να βγουν δημοσίως να πουν οτι θέλουν να παύσει η λειτουργία του. Μπορούν επίσης να προβούν σε κινήσεις ανάλογες των αλήστου μνήμης «αποπυρηνικοποιήσεων» που έκαναν οι δήμοι τη δεκαετία του 1990.
Με την κίνησή τους αυτή οι δημοτικοί άρχοντες δεν αντελήφθηκαν μέσα στον ιδεολογικό τους ζήλο, οτι μόνοι τους άνοιξαν το Κουτί της Πανδώρας. Τι εννοώ; Αρχικά διέρρηξαν επικοινωνιακά και ουσιαστικά τη σχέση τους με πλήθος συλλόγων (άρα δυνητικών ψηφοφόρων τους) το οποίο εξέθεσαν παντοιοτρόπως – αφού στην πράξη οι άνθρωποι καταγγέλθησαν οτι προσκάλεσαν τον Μίκη Θεοδωράκη σε μια συναυλία που δεν πληρούσε τα κριτήρια ασφαλούς διοργάνωσης. Το δεύτερο και πιο υπονομευτικό για τους ίδιους είναι οτι δημιούργησαν ένα προηγούμενο προσφυγών το οποίο η οποιαδήποτε ομάδα μπορεί να εκμεταλλευθεί προκειμένου να τινάξει στον αέρα το πολιτιστικό ή οποιοδήποτε άλλο πρόγραμμα του Δήμου. Αυτό στα μέτρα της Ναυπάκτου είναι αντιληπτό τι κλίμακας ζημιά μπορεί να κάνει στην τοπική οικονομία. Διότι φαντάζομαι δεν είναι μόνο το κάστρο στο Αντίρριο που δεν έχει μελέτη πυρασφάλειας στην περιοχή.
Καλή λοιπόν η νομιμότητα, καλύτερη όταν μπορείς να την επικαλεστείς για να δημιουργήσεις και όχι για να καταστρέψεις. Αν ο Δήμος θεωρεί πως με τέτοιες ενέργειες θα καταφέρει να πιέσει την εταιρία να μειώσει την τιμή διέλευσης, μάλλον δεν καταλαβαίνει οι ίδιοι οι δημότες θα γυρίσουν την πλάτη σε ενέργειες αναχρονιστικές που θυμίζουν την πολύ χαμηλού επιπέδου αυτοδιοίκηση που νομίζαμε οτι είχαμε αφήσει οριστικά πίσω μας. Είναι πολύ μικροί για να παίζουν παιχνίδια εντυπώσεων στην πλάτη του Μίκη Θεοδωράκη – αφού ήταν ανίκανοι να σεβαστούν την προσφορά του, ας είχαν σεβαστεί τουλάχιστον την ηλικία του.
ΥΓ. Δυστυχώς η απάντηση του Δήμου, διανθισμένη με Κατσιμίχα, Σιδηρόπουλο και Μικρούτσικο, αποδεικνύει δυστυχώς οτι οι άνθρωποι αυτοί δεν έχουν καταλάβει τη ζημιά που κάνουν στους δημότες τους, στον τόπο τους, στους εαυτούς τους. Ως δημοτικός σύμβουλος Ραφήνας-Πικερμίου και άνθρωπος της Αυτοδιοίκησης, αισθάνομαι πραγματικά ντροπή.
Παρακάτω ολόκληρη η ανακοίνωση της «Λαϊκής Ορχήστρας Μίκης Θεοδωράκης» για την πρωτοφανή αυτή ενέργεια του Δήμου Ναυπακτίας:
«Η Λαϊκή Ορχήστρα ΄΄ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ΄΄ με θλίψη ανακοινώνει την ακύρωση της προγραμματισμένης για την Κυριακή 30 Ιουλίου συναυλίας της στο Κάστρο Αντιρρίου, για λόγους οι οποίοι στην πραγματικότητα βρίσκονται πέρα από τα τυπικά κωλύματα.
Ένας αρχαιολογικός χώρος γνώριμος από το 1995 για τους συνεργάτες του Μίκη Θεοδωράκη και της ορχήστρας μας,
τελικά δεν κατέστη εφικτό να δώσει τη χαρά της δωρεάν απόλαυσης σε χιλιάδες φίλους της μουσικής του, αλλά και των εκλεκτών ερμηνευτών.
Η θλίψη και η απορία εντείνονται από το γεγονός ότι ο Δήμος Ναυπακτίας στα εδάφη του οποίου θα γινόταν η συναυλία, είναι αυτός που έχει αναγορεύσει τον Μίκη σε επίτιμο δημότη, έχει δημιουργήσει τακτικό χορωδιακό φεστιβάλ με το όνομά του και διατηρεί και παιδική χορωδία επίσης με το όνομά του.
Είναι ο Δήμος του οποίου σύλλογοι δημοτών έστειλαν τις προηγούμενες ημέρες ένα ευγενέστατο γράμμα στον συνθέτη, προσκαλώντας τον με αφορμή τη συναυλία και τα 92α γενεθλία του.
Επίσης θεωρώντας αυτονόητο ότι μία συναυλία της ορχήστρας του θα αποτελούσε ιστορικό γεγονός για τη μικρή πόλη του Αντιρρίου.
Αποτελεί τουλάχιστον απρέπεια να είναι ο Δήμος αυτός, εκείνος που προβαίνει σε καταγγελία σε εισαγγελία και σε άλλες αρχές σε βάρος μιας εγκεκριμένης από το Κ.Α.Σ. εκδήλωσης στο συγκεκριμένο αρχαιολογικό χώρο, για όποιο λόγο και αν επικαλείται.
Κάθε εμποδισμός συναυλίας του Μίκη Θεοδωράκη παραπέμπει ιστορικά σε πρόσωπα με στρατιωτικές στολές, καπαρντίνες και διαταραγμένες συνειδήσεις.
Το πρωτοφανές όνειδος της καταγγελίας αυτής δεν το αξίζει ο Μίκης, αλλά ούτε και οι δημότες Ναυπακτίας. Κρίμα και για τους φίλους της ορχήστρας από άλλες περιοχές που είχαν προγραμματίσει να έλθουν.
Ζητάμε συγγνώμη εμείς αφού δεν θα ζητήσει κανένας άλλος.»