Του Κωνσταντίνου Παντελή
Σημαντική είδηση στο χώρο των πολυμέσων αποτελεί το γεγονός ότι η ελληνική κοινότητα του Minecraft ξεκίνησε τις προσπάθειές της προκειμένου να ενσωματώσει σε αυτό, την Ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας.
Το Minecraft είναι ένα διαδικτυακό παιχνίδι, κατά κύριο λόγο για μικρά παιδιά που ομοιάζει με μία ψηφιακή εκδοχή του δημοφιλούς Lego. Στόχος του παιχνιδιού είναι η κατασκευή κόσμων και η εξερεύνηση. Το δημιούργησε και το ανέπτυξε το 2009 ο Σουηδός προγραμματιστής Markus Persson και μέχρι σήμερα έχει πουλήσει πάνω από 15 εκατ. αντίτυπα στον υπολογιστή και 54 εκατ. σε όλες τις παιχνιδομηχανές. Πρόσφατα, το σταδιακά επικρατέστερο παιχνίδι στις προτιμήσεις των παιδιών αγοράστηκε από τη Microsoft για 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Τώρα λοιπόν, τα μέλη της ελληνικής κοινότητας του Minecraft γνωστοί και ως RFS (Rainbow Family Servers), τα οποία λειτουργούν τον δικό τους server με μεγάλη επιτυχία από το 2011 σχεδιάζουν και αναπτύσσουν το πρώτο Minecraft βασισμένο σε ιστορικά γεγονότα με αναφορές στην Αρχαία Ελλάδα, με στόχους κατά βάση εκπαιδευτικούς. Σύμφωνα με το project, θα παρέχεται η δυνατότητα στους παίκτες να γνωρίσουν ψηφιακά αρχαίες πόλεις-κράτη της Ελλάδας, όπως η Αθήνα και η Σπάρτη, να μάθουν για τις δομές και τους τρόπους λειτουργίας τους, ενώ πέρα από τα ιστορικά και αρχαιολογικά στοιχεία, θα τους παρέχεται η δυνατότητα να «χτίζουν» οι ίδιοι οικοδομήματα όπως ο Παρθενώνας και ο Ναός του Δία. Ακόμα, το συναρπαστικό για τα παιδιά είναι το γεγονός πως θα υπάρχουν πλατφόρμες, τα λεγόμενα Mods (modifications) του παιχνιδιού που θα αφορούν αποκλειστικά την αρχαία ελληνική μυθολογία. Το project βρίσκεται ακόμα υπό κατασκευή σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού αλλά είναι πολλά υποσχόμενο και σκοπεύει να κερδίσει ακόμη περισσότερα μέλη με ενδιαφέρον για την αρχαία Ελλάδα.
Αυτό που επιδιώκεται από το όλο εγχείρημα είναι να συνδυαστεί η διασκέδαση και το παιχνίδι με τη γνώση και την εκπαίδευση, και πλατφόρμες όπως το Minecraft να ενταχθούν, με τις ανάλογες τροποποιήσεις στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Και βέβαια ποιός μαθητής δεν θα ήθελε, αντί να αποστηθίζει δεκάδες σελίδων από απρόσωπα βιβλία ή να ακούει ατελείωτες διαλέξεις από τους δασκάλους, να μαθαίνει διαδραστικά και με τη μεγαλύτερη δυνατή αμεσότητα, με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων, για την αρχαία Ελλάδα;
Προς αυτή την κατεύθυνση, δηλαδή τη ζεύξη παιχνιδιού και παιδείας κινείται από το 2011 μια διεθνής ομάδα εκπαιδευτικών και προγραμματιστών, η TeacherGaming, που δημιούργησε το πρόγραμμα MinecraftEDU με σκοπό να ανακαλύψει πώς τα ψηφιακά παιχνίδια λειτουργούν εκπαιδευτικά σε μια σχολική αίθουσα.
Και ένα από τα σημαντικότερα συμπεράσματα είναι ότι το Minecraft μπορεί να αποτελέσει ένα ανοιχτό εργαλείο εκπαίδευσης και να δώσει τις οδηγίες στους εκπαιδευτικούς για το πώς θα διδάξουν μέσα από προκατασκευασμένους κόσμους τη θεματολογία που επιθυμούν. Γιατί εκτός από τον τομέα της ιστορίας, πλατφόρμες όπως το Minecraft μπορούν να είναι χρήσιμες για τη διδασκαλία και άλλων μαθημάτων όπως η φυσική, η χημεία και η γεωγραφία, ή ακόμα περισσότερο η αρχιτεκτονική. Πράγματι, θα ήταν χρήσιμο για τους μαθητές να μπορούν να «δημιουργήσουν» ψηφιακά μαγνητικά πεδία για να τα παρατηρήσουν, ή να εξερευνήσουν τις μεταβολές των γεωλογικών φαινομένων μέσα από το Minecraft.
Και βέβαια, πρέπει να αναφέρουμε ότι η χρήση τέτοιων παιχνιδιών στην εκπαίδευση βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν στρατηγική σκέψη και δεξιότητες, τις δημιουργικές τους ικανότητες, ενώ μέσα από τις ομάδες που σχηματίζουν οι συμμαθητές μεταξύ τους ενισχύεται το πνεύμα της συνεργασίας αλλά και η καλλιέργεια ηγετικών δεξιοτήτων από μικρή ηλικία.
Παρά τα όσα θετικά αναφέρθηκαν στις προηγούμενες γραμμές, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως το μέτρο χρειάζεται και σε αυτή την περίπτωση, καθώς η εικονική πραγματικότητα του Minecraft και άλλων ανάλογων παιχνιδιών μπορεί και ίσως θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για εκπαιδευτικούς σκοπούς, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει το ψηφιακό περιβάλλον να αντικαταστήσει το φυσικό.
Πηγές:
Ipaideia.gr
Kathimerini.gr
Gameslife.gr