«Οραματίζομαι μια Ελλάδα που θα είναι σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος. Αυτό πρέπει να είναι το όραμά μας. Πιστεύω ότι μπορούμε να κάνουμε άλμα σε αυτή την κατεύθυνση.
Πάρτε για παράδειγμα τη διαδικασία του εμβολιασμού. Μπορούμε να εκπλήξουμε τους εαυτούς μας ευχάριστα. Δεν θέλω να φαίνομαι ως υπερβολικά αισιόδοξος, περνάμε μια δύσκολη συγκυρία. Και το παρελθόν περάσαμε δυσκολίες», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στο forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου.
Ο πρωθυπουργός επανέλαβε ότι εξακολουθεί να υποστηρίζει αναφορά που είχε κάνει για την ποιότητα ζωής στην Ελλάδα. Αναφερόμενος στις εξελίξεις στην Ουκρανία και τις ανατιμήσεις ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε πως βιώνουμε πρωτοφανείς καταστάσεις, μία παγκόσμια γεωπολιτική κρίση, αποτέλεσμα της εισβολής της Ρωσίας.
«Οδηγεί σε απότομη αύξηση τιμών της ενέργειας. Προκαλεί έντονες πληθωριστικές τάσεις παντού στον κόσμο. Είναι κρίση πρωτίστως εισαγόμενη αλλά πρέπει να αντιμετωπιστεί και με εθνικούς όρους. Πρέπει να αντιμετωπιστεί με παρεμβάσεις στη χονδρική αγορά και τις τιμές», επισήμανε ενώ σημείωσε πως επειδή είμαστε χώρα που ακόμα έχει χαμηλούς μισθούς, η πίεση είναι πολύ μεγάλη.
«Τα μέτρα που πήραμε ήταν κατά κανόνα στοχευμένα. Η επιδότηση λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας, το έκτακτο επίδομα βοήθειας στα πιο αδύναμα νοικοκυριά, η επιδότηση 60 λίτρων τον μήνα για τα καύσιμα, οι παρεμβάσεις για επιχειρήσεις και αγρότες. Θέλουμε να στηρίξουμε την εγχώρια παραγωγή. Αυτά είναι τα εθνικά μέτρα που μπορούμε να πάρουμε», συνέχισε ενώ για την αισχροκέρδεια είπε ότι οι έλεγχοι είναι συνεχείς και όπου εντοπιστούν «δεν θα διστάσουμε να επιβάλλουμε το μέγιστο των προστίμων που μας επιτρέπει ο νόμος ενώ έχουμε και εργαλεία πια διαφάνειας και σύγκρισης τιμών».
Επιπλέον είπε ότι όλοι στόχοι λόγω της κρίσης θα πάνε λίγο πίσω. «Και οι στόχοι του πρωτογενούς ελλείμματος θα αναθεωρηθούν λίγο προς τα πάνω, και συμπληρωματικός προϋπολογισμός θα χρειαστεί να κατατεθεί. Δεν θα θέσουμε σε κίνδυνο την αναπτυξιακή δυναμική και την κοινωνική συνοχή. Δεν είμαστε κολλημένοι σε στόχους. Έχουμε ευελιξία. Ποιος θα το περίμενε ότι μια κεντροδεξιά κυβέρνηση θα προΐσταται της μεγαλύτερης δημοσιονομικής επέκτασης που έγινε τα τελευταία 50 χρόνια για τον covid. Τα επενδύσαμε με τον σωστό τρόπο. Κρατήσαμε εφεδρείες. Και τώρα κρατάμε εφεδρείες και αυτή είναι η υπεύθυνη, η συνετή στάση», δήλωσε.
Ο πρωθυπουργός ρωτήθηκε και για το ενδεχόμενο αλλαγής ξανά του εκλογικού νόμου. «Έχουμε εκλογικό νόμο. Με ρωτάτε αν θα ξαναλλάξω τον εκλογικό νόμο. Αυτά δεν είναι σοβαρά πράγματα. Είμαι ένας υπεύθυνος θεσμικός πολιτικός ο οποίος έχει μάθει να πορεύεται με κανόνες. Αλλάξαμε τον εκλογικό νόμο γιατί πιστεύουμε ότι η απλή αναλογική οδηγεί σε ακυβερνησία και εκτιμώ ότι αυτό θα αποδειχθεί μέσα από την κάλπη της απλής αναλογικής. Έχουμε εκλογικό νόμο με ενισχυμένη αναλογική, με μπόνους και ξεκάθαρο πήχη αυτοδυναμίας. Αυτό τον στόχο θα διεκδικήσουμε. Μακάρι να μην έπρεπε να περάσουμε αυτή την περιπέτεια. Και σίγουρα αυτό δημιουργεί μια μικρή αστάθεια 2-2,5 μηνών. Γι’ αυτό είναι υπεύθυνη η προηγούμενη κυβέρνηση η οποία άλλαξε τον εκλογικό νόμο. Στόχος είναι η σταθερότητα. Όχι επί τούτου η αυτοδυναμία».
Είπε ακόμη: «Εμείς όταν ολοκληρωθεί η τετραετία θα προβάλλουμε στον ελληνικό λαό το έργο μας. Θα είναι ένα έργο το οποίο θα αξιολογηθεί και μέσα στις πρωτοφανείς συγκυρίες που περάσαμε, από τον Έβρο μέχρι την πανδημία, την κρίση με την Τουρκία και τώρα έναν πόλεμο. Θα κριθούμε και για το έργο μας. Ο στόχος η Ελλάδα να γίνει σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα παραμένει στόχος που πιστεύω πολύ βαθιά και ολοκληρώνεται σε μια τετραετία. Κάθε μέρα τα θεμέλια μπαίνουν. Μεγάλες αλλαγές και για αυτές θα κριθούμε και ο ελληνικός λαός θα αποφασίσει για το σχήμα που θα κυβερνήσει την επόμενη τετραετία».
Συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου – Παγκόσμια προβλήματα απαιτούν παγκόσμιες διευθετήσεις
Με αναφορά στον πόλεμο στην Ουκρανία και τις οδυνηρές συνέπειες που προκαλεί ξεκίνησε την εισαγωγική τοποθέτησή του στο Υπουργικό Συμβούλιο, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Τόνισε ότι «τα παγκόσμια προβλήματα απαιτούν παγκόσμιες διευθετήσεις, απαιτούν όμως ταυτόχρονα και σημαντικές εθνικές παρεμβάσεις».
Μίλησε για την προοπτική στον νέο ενεργειακό χάρτη ο οποίος διαμορφώνεται στην Ανατολική Μεσόγειο, η χώρα μας να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο. Επεσήμανε πως στο τραπέζι «βρίσκεται η ελληνική πρόταση για κοινή προμήθεια και αποθήκευση φυσικού αερίου στο όνομα όλων των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωση» αλλά και «η πραγματικά πολύπλοκη διαδικασία του ελέγχου της χονδρικής τιμής του φυσικού αερίου το οποίο, τελικά, είναι αυτό που καθορίζει και τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες».
Ο πρωθυπουργός έκανε ξεχωριστή αναφορά στα μέτρα που έχουν ληφθεί κατά της κερδοσκοπίας υπογραμμίζοντας πως η κυβέρνηση έχει αποδείξει πως δεν διστάζει να δρα υπέρ του πολίτη και να ρυθμίζει, όπου χρειάζεται, την ασυδοσία των αγορών. Ανέφερε πως τα μέτρα κατά του εισαγόμενου πληθωρισμού αγγίζουν τα 4 δισεκ ευρώ και συνεχίζονται σε τέσσερις κατευθύνσεις: «Ενίσχυση του εισοδήματος των πιο αδύναμων με το έκτακτο βοήθημα των 200 ευρώ το οποίο θα έχει δοθεί πριν από το Πάσχα, με την κάλυψη ενός σημαντικού μέρους των ανατιμήσεων στο ρεύμα, με την επιδότηση των καυσίμων και φυσικά με ειδικές πρόνοιες για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, για τους αγρότες, για τις μεταφορές μας».
Διαβεβαίωσε μάλιστα πως «προς το παρόν δύο είναι οι βεβαιότητες. Πρώτον, έχουμε απόλυτη επάρκεια στην αγορά και δεύτερον, οι έλεγχοι στην αγορά θα είναι εντατικοί ώστε να αποτραπεί κάθε φαινόμενο αισχροκέρδειας».
Ειδική μνεία έκανε ο πρωθυπουργός στο νομοσχέδιο για την ποιοτική ουσιαστική αναβάθμιση των πανεπιστημίων. Ολοκληρώνοντας μάλιστα την εισαγωγική τοποθέτησή του ο κ. Μητσοτάκης τόνισε: Η παιδεία ήταν πάντα στη χώρα μας, η δημόσια παιδεία, βασικός ιμάντας κοινωνικής κινητικότητας. Οφείλει να παρέχει σε όλους πραγματικά εφόδια προόδου. Και θα έλεγα ότι είναι και ένα πεδίο που δοκιμάζεται τελικά η φιλελεύθερη σκέψη απέναντι στο δόγμα της καθήλωσης. Και γι’ αυτό και η μεταρρυθμιστική αυτή τομή έχει τόσο μεγάλη σημασία.
Οι τέσσερις άξονες για την αναβάθμιση των Πανεπιστημίων
Κεντρικό θέμα στο χθεσινό Υπουργικό αποτέλεσε το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την ενίσχυση της ποιότητας και της ουσιαστικής αναβάθμισης των πανεπιστημίων.
Συγκεκριμένα:
Η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, παρουσίασε το νομοσχέδιο για την ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων με την κοινωνία.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του κυβερνητικού εκπροσώπου Γιάννη Οικονόμου στόχος του νομοσχεδίου είναι να διαμορφωθεί ένα πανεπιστήμιο πιο ποιοτικό, πιο αυτόνομο, πιο λειτουργικό, πιο εξωστρεφές, σε μεγαλύτερη σύνδεση με την κοινωνία και τις ανάγκες της.
-Πολλαπλασιάζει τις προοπτικές των φοιτητών και διευρύνει τους ορίζοντές τους, τόσο σε γνωστικό – ακαδημαϊκό, όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο.
-Παρακινεί τα μέλη ΔΕΠ να καινοτομήσουν και τα ενθαρρύνει να εξελιχθούν, μέσω ενός πιο αξιοκρατικού, πιο ποιοτικού και λιγότερο γραφειοκρατικού πλαισίου.
-Εξελίσσει το ελληνικό πανεπιστήμιο σε ζωντανή κυψέλη διερεύνησης, επικοινωνίας, δράσης και έκφρασης που πρωτοπορεί και ηγείται των επιστημονικών εξελίξεων του 21ου αιώνα.
-Ενισχύει το αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας, με πανεπιστήμια που διαχέουν τα οφέλη στην κοινωνία, ενώ συνδιαλέγονται με τον παραγωγικό ιστό, καθώς και την αγορά εργασίας. Το Πανεπιστήμιο γίνεται πιο εξωστρεφές, λειτουργεί μέσα στην κοινωνία, για την κοινωνία.
Το νομοσχέδιο διαρθρώνεται σε 4 άξονες:
Πρώτος άξονας: Αναβάθμιση ποιότητας Α.Ε.Ι.
i. Εκσυγχρονισμός προγραμμάτων σπουδών. Ενδεικτικά:
-Διεπιστημονικά κοινά – διπλά προπτυχιακά μεταξύ πανεπιστημιακών Τμημάτων του ίδιου ή άλλων Α.Ε.Ι..
-Δυνατότητα επιλογής μαθημάτων από προγράμματα σπουδών άλλων Τμημάτων της ίδιας ή άλλης Σχολής εντός του Α.Ε.Ι., κατά τις προπτυχιακές σπουδές.
-«Ελληνικό Erasmus». Θέσπιση συστήματος εσωτερικής κινητικότητας φοιτητών μεταξύ Ελληνικών Πανεπιστημίων. Π.χ. ένας φοιτητής της Νομικής να μπορεί να παρακολουθήσει ένα εξάμηνο στην Αρχιτεκτονική.
-Επαγγελματικά μεταπτυχιακά και απασχόληση εμπειρογνωμόνων από την αγορά εργασίας.
-Βιομηχανικά διδακτορικά. Π.χ. έστω ότι μια εταιρεία που παράγει ανεμογεννήτριες αναζητά έναν νέο τρόπο διαχείρισης των αποβλήτων της. Η εταιρεία αυτή μπορεί να κάνει μια προκήρυξη για έναν υποψήφιο διδάκτορα, προκειμένου να πραγματοποιήσει έρευνα πάνω σε αυτό το αντικείμενο.
-Πλήρες πλαίσιο για τη διεξαγωγή πρακτικής άσκησης.
ii. Ενίσχυση ερευνητικής δραστηριότητας. Ενδεικτικά:
-Ίδρυση ερευνητικών κέντρων και διϊδρυματικών ερευνητικών κέντρων (με Πανεπιστήμια του εξωτερικού).
-Δυνατότητα στελέχωσης με ερευνητές επί θητεία.
-Προσέλκυση Επισκεπτών Καθηγητών και Ερευνητών από Πανεπιστήμια του εξωτερικού.
-Προώθηση δράσεων ανταλλαγής-κινητικότητας Ερευνητών.
-Ανάπτυξη κοινών ερευνητικών υποδομών (core facilities), δημιουργώντας οικονομίες κλίμακας.
iii. Σύγχρονο, πιο αξιοκρατικό σύστημα εκλογής και εξέλιξης μελών ΔΕΠ. Ενδεικτικά φίλτρα διαφάνειας και αντικειμενικότητας, ενάντια σε φωτογραφικές επιλογές «ημετέρων»:
-Μητρώο γνωστικών αντικειμένων το οποίο καταρτίζεται σε ουδέτερο χρόνο.
-Μητρώο εσωτερικών και εξωτερικών εκλεκτόρων ανά γνωστικό αντικείμενο του Μητρώου.
-Έλεγχος και επικύρωση των Μητρώων από την Κοσμητεία.
-Εκπόνηση ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων βάσει των αναγκών κάθε Τμήματος.
-Συγκρότηση εκλεκτορικών σωμάτων με διαδικασίες που ενισχύουν το αδιάβλητο.
-Αύξηση κριτηρίων αριστείας για την εκλογή και εξέλιξη Μελών ΔΕΠ.
Δεύτερος άξονας: Ενίσχυση λειτουργικότητας Α.Ε.Ι.
i. Αξιοποίηση θεσμικών εργαλείων για ενίσχυση αποτελεσματικότητας και οργανωτικής λειτουργίας των Α.Ε.Ι., εκτός από Οργανισμό-Εσωτερικό Κανονισμό. Ενδεικτικά:
-Πολυετές Στρατηγικό Σχέδιο και σύστημα στοχοθεσίας.
-Σχέδιο Ψηφιακού Μετασχηματισμού.
-Σχέδιο Αειφορίας και Ανάπτυξης.
-Σχέδιο Προσβασιμότητας ΑμεΑ.
ii. Απελευθέρωση πλαισίου διεξαγωγής έρευνας από γραφειοκρατικές δυσλειτουργίες, ιδίως σε θέματα οικονομικής διαχείρισης των ερευνητικών έργων-προγραμμάτων.
Τρίτος άξονας: Προώθηση σύνδεσης Α.Ε.Ι. με την κοινωνία
i. Αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων-Ενίσχυση επιχειρηματικότητας. Ενδεικτικά, θέσπιση πλαισίου για start-ups φοιτητών-διδακτόρων-μεταδιδακτόρων (incubators/pre-incubators).
ii. Παροχή υπηρεσιών από εργαστήρια προς πολίτες-φορείς. Θέσπιση πλήρους πλαισίου, π.χ. pro bono υπηρεσίες συμβουλευτικής ψυχολογίας σε ευάλωτες ομάδες από πανεπιστημιακό εργαστήριο.
iii. Ενίσχυση της δια βίου μάθησης. Ενδεικτικά:
-Εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας των Κέντρων Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης.
-Δυνατότητα οργάνωσης επιμορφωτικών προγραμμάτων για την κάλυψη αναγκών επιμόρφωσης προσωπικού ιδιωτικών φορέων. Π.χ. επιμόρφωση για διαχείριση αποβλήτων βάσει αρχών κυκλικής οικονομίας σε προσωπικό μιας αλυσίδας ξενοδοχείων.
iv. Υποστήριξη διεθνοποίησης και ανάπτυξης συνεργασιών. Ενδεικτικά, δυνατότητα θέσπισης θερινών – χειμερινών προγραμμάτων σπουδών.
Τέταρτος άξονας: Εκσυγχρονισμός ΔΟΑΤΑΠ
Θέσπιση ευέλικτου πλαισίου για ακαδημαϊκή αναγνώριση πτυχίων από Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Ενδεικτικά:
-Ίδρυση Μητρώων των ακαδημαϊκά αναγνωρισμένων Πανεπιστημίων της αλλοδαπής και των αλλοδαπών προγραμμάτων σπουδών κάθε κύκλου.
-Κατάργηση της υποβολής ατομικής αίτησης για την έκδοση ατομικής πράξης ακαδημαϊκής αναγνώρισης από μέρους των πολιτών που έχουν σπουδάσει στα ανωτέρω Πανεπιστήμια και θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα. Αυτόματη ακαδημαϊκή αναγνώριση εφόσον ο υποψήφιος εμπίπτει στις κατηγορίες του Μητρώου.
Από το νέο δικαστικό έτος η επίδοση δικογράφων θα γίνεται ψηφιακά – Απελευθερώνονται 1.500 αστυνομικοί από χρέη δικαστικού επιμελητή
Από το νέο δικαστικό έτος καθιερώνεται η ηλεκτρονική επίδοση ως ο κύριος τρόπος επίδοσης από τους επιμελητές των ποινικών δικαστηρίων. Με τον τρόπο αυτό, όπως υπογραμμίζουν πηγές, επιταχύνεται η απονομή της δικαιοσύνης, μειώνεται το κόστος των επιδόσεων, καθώς και ο αριθμός των αστυνομικών και δικαστικών υπαλλήλων που είναι επιφορτισμένοι με την επίδοση ποινικών εγγράφων, δίχως να παραβλάπτονται τα δικαιώματα των διαδίκων και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της δίκης. Πρόκειται για μεταρρύθμιση που προωθείται με νομοθετική ρύθμιση των υπουργών Προστασίας του Πολίτη Τάκη Θεοδωρικάκου, Δικαιοσύνης Κώστα Τσιάρα και Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη, με την ενεργοποίηση της οποίας:
-Απελευθερώνονται 1.500 άνδρες της Ελληνικής Αστυνομίας που εκτελούσαν χρέη δικαστικού επιμελητή και επιστρέφουν στις υπηρεσίες τους.
-Απελευθερώνεται μεγάλος αριθμός δικαστικών υπαλλήλων.
-Η επίδοση πραγματοποιείται άμεσα, ηλεκτρονικά, χωρίς καθυστερήσεις και με σεβασμό στη διαφύλαξη των προσωπικών δεδομένων των πολιτών.
Επισημαίνεται, ότι η φυσική επίδοση δεν καταργείται πλήρως. Περιορίζεται, όμως, μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, κατόπιν αξιολόγησης του αρμόδιου εισαγγελέα, αφού ληφθεί υπόψη το ιδιαίτερο γεωγραφικό ανάγλυφο της Ελλάδας, αλλά και η επικινδυνότητα σε εμπλεκόμενους σε ειδικές κατηγορίες παραβατικών συμπεριφορών.