Γράφει ο Κασσιανός Τζέλης
Μοίρασμα της μικρής πίτας των μεγάλων έργων σε πέντε μεγάλες εταιρείες, καταγγέλλουν οι μικρομεσαίοι εργολάβοι, αντιδρώντας για τον αποκλεισμό τους από τα έργα του νέου ΕΣΠΑ.
Η μεγάλη μερίδα του κατασκευαστικού τομέα ζητεί στοιχεία για την κατανομή των κονδυλίων καθώς θεωρούν πως η πλειονότητα οδεύει προς 5 – 10 μεγάλα έργα τα οποία μπορούν να διεκδικήσουν μόνο οι πέντε μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας.
Σύμφωνα με το Σύνδεσμο Ανωνύμων Τεχνικών Εταιρειών, το δημόσιο ενισχύει λίγους μεγάλους και αποκλείει την ραχοκοκαλιά του κατασκευαστικού δυναμικού της χώρας. Οι μεγαλύτερες εταιρείες και με πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις μπορούν να διεκδικήσουν και μικρότερα έργα ενώ ούτως ή άλλως διαθέτουν θυγατρικές με “μικρά” πτυχία. Αντιθέτως, οι μικροί δεν μπορούν να διεκδικήσουν έργα αξίας άνω των 50 εκ. ευρώ ενώ αγνοείται η τύχη της εξαγγελθείσας ρύθμισης για αύξηση αυτού του ορίου.
Με τον τρόπο αυτό, απειλούνται περίπου 900 επιχειρήσεις και γύρω στις 5.000 ατομικές εταιρείες οι οποίες εκτελούσαν επί δεκαετίες μικρότερα έργα στην περιφέρεια, σύμφωνα με τον ΣΑΤΕ.
Τα κονδύλια του νέου ΕΣΠΑ στρέφονται σε λίγα ακριβά έργα που δεν μπορούν να διεκδικήσουν οι μικρότερες εταιρείες που υποστηρίζουν πως ακόμα και σε περιπτώσεις όπου το δημόσιο μπορεί να προκηρύξει μικρότερα έργα, επιλέγει τους διαγωνισμούς μεγάλου προϋπολογισμού που απευθύνονται σε λίγους, όπως συνέβη πρόσφατα στην Εγνατία Οδό. Η διοίκηση της τελευταίας προκήρυξε δύο διαγωνισμούς συντήρησης ύψους 60 εκατ. ευρώ, που στην ουσία αποτελούσαν απαραίτητη «ένεση» για την ολοκλήρωση άλλων εργολαβιών. Πρόσφατα επίσης, ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων μας είπε πως μπορεί να χρηματοδοτήσει τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), αλλά ως ενιαία εργολαβία
Ο ΣΑΤΕ ήδη έχει ζητήσει να σπάσει σε σε περισσότερες εργολαβίες το τμήμα Πάτρα – Πύργος που προκηρύχθηκε προ ημερών με προϋπολογισμό 475 εκατ. ευρώ.