Γράφει η Φωτεινή Κωνσταντοπούλου*
Η ανάγνωση είναι για πάρα πολλά παιδιά σε αυτή τη χώρα μία λέξη επιεικώς ανεπιθύμητη. Ευτυχώς, όμως, γνωρίζουμε σε ποιους ακριβώς πρέπει να απευθυνθούμε, προκειμένου να ξεκινήσει η πολυπόθητη αλλαγή.
Μαμάδες και μπαμπάδες, αυτή η δουλειά, να αναζητήσετε τα βιβλία, να τα προμηθευτείτε, αλλά και να βεβαιωθείτε ότι τα διαβάζουν, είναι δίκη σας κι όχι των σχολείων αποκλειστικά.
Μην τρομάζετε! Αυτό μπορεί να γίνει τόσο εύκολα, όσο και η εκμάθηση του ποδηλάτου ή της προπαίδειας.
Η διδασκαλία ξεκινάει με το να πάρουμε από το χέρι το παιδί μας και να το βοηθήσουμε να επιλέξει τα βιβλία που του αρέσουν. Επιλέγοντας εκείνα που του αρέσουν η δεξιότητά του στο διάβασμα είναι δυνατό να βελτιωθεί σημαντικά.
Σε αυτό έρχεται να προστεθεί κάτι άλλο που επίσης ξεχνάμε, αλλά αποτελεί μία ισχυρή βάση:
Όσο περισσότερο διαβάζουν τα παιδιά, τόσο καλύτεροι αναγνώστες μπορούν να γίνουν!
Μιλάω για τη μέθοδο ένα συν ένα. Δηλαδή, ένα καλό βιβλίο ή καλύτερα ένα βιβλίο που τους αρέσει, δημιουργεί την επιθυμία για ένα ακόμα.
Ναι, είναι τόσο απλό: 1 + 1 = 2
Σύμφωνα με έρευνες, τα παιδιά δεν διαβάζουν περισσότερο, κυρίως γιατί δε διαβάζουν βιβλία που τους αρέσουν.
Η ελευθερία της επιλογής είναι το κλειδί για να ισχυροποιήσουμε τα κίνητρα και τον ενθουσιασμό τους. Μάνγκα, κόμικς, ακόμα και βιβλία με αθλητικά. Είπαμε, αρκεί να διαβάζουν!
Και φυσικά, δε χρειάζεται να τα κατευθύνουμε στην κρίση τους, για το αν ένα βιβλίο είναι πολύ εύκολο ή δύσκολο για εκείνα.
Ένα άλλο ερώτημα που απασχολεί είναι αν θα πρέπει τα παιδιά να διαβάζουν και από τάμπλετς; Φυσικά, γιατί όχι; Θα απαντούσα. Ένα e-book είναι μια καλή λύση ώστε να μπορούν να διαβάσουν, ανά πάσα στιγμή, όταν τους γεννηθεί η επιθυμία.
Και να ξαναδιαβάσουν ένα βιβλίο που έχουν ήδη διαβάσει; Οπωσδήποτε, θα απαντούσα.
Από την άλλη, το πρόγραμμα της φιλαναγνωσίας είναι ένα λαμπρό εργαλείο μάθησης που χρησιμοποιείται από πολλά σχολεία και κάποια από αυτά δίνουν μάλιστα και ιδιαίτερη βαρύτητα.
Μια ιδιαίτερη κατηγορία αναγνωστών είναι τα αγόρια, τα οποία εγκαταλείπουν την ανάγνωση πολύ πιο νωρίς από τα κορίτσια και εμφανίζονται πιο απρόθυμα να διαβάσουν.
Για όλα, όμως, υπάρχουν λύσεις!
Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε την αντιπάθειά τους προς την ανάγνωση και κάθε φορά που διαβάζουν θα πρέπει να τα επαινούμε και να τα ενθαρρύνουμε.
Τα αγόρια κλείνουν προς τα graphic novels, τα comics, τα βιβλία που έχουν αστεία, αλλά και βιβλία γενικής πληροφόρησης, για τα ρομπότ, το διάστημα κ.α..
Ανταμείψτε τα με βιβλία που θα τους είναι συμπαθή.
Μην ξεχνάμε και κάτι ακόμα! Όλα είναι θέμα της στάσης, της άποψης και της συμπεριφοράς μας.
Ας το παραδεχτούμε: Οι περισσότεροι από εμάς δεν το συνειδητοποιούμε, αλλά παραλείπουμε να δώσουμε εμάς ως πρότυπο ανάγνωσης στα παιδιά μας. Και τα καλύτερα παραδείγματα αναγνωστών είναι μέσα στο σπίτι. Μαμάδες και μπαμπάδες, είναι σημαντικό τα παιδιά σας να βλέπουν εσάς να διαβάζετε. Όχι μόνο βιβλία – ακόμα και την εφημερίδα σας.
Ας προσπαθήσουμε όλοι να δώσουμε στα παιδιά την εικόνα ότι διαβάζουμε. Αγαπημένοι ηθοποιοί, τραγουδιστές, καλλιτέχνες θα μπορούσαν να δώσουν την εικόνα του προτύπου.
Αλυσίδες fast–food θα μπορούσαν να βάλουν ιστορίες στη συσκευασία του παιδικού γεύματος. Εταιρείες που φτιάχνουν βιντεοπαιχνίδια θα μπορούσαν να ενσωματώσουν γραπτές ιστορίες στα παιχνίδια τους. Πολλοί εκδότες θα μπορούσαν να προμηθεύουν δωρεάν ή με χαμηλό κόστος βιβλία σε σχολεία που έχουν ανάγκη.
Αυτό το άρθρο χρειάστηκε μόλις λίγα λεπτά για να το διαβάσετε. Μη σταματήσετε εδώ.
Αναλάβατε δράση μιλώντας αρχικά στα παιδιά για τη δύναμη και τη λάμψη της ανάγνωσης. Διαβάστε! Αλλά το πιο σημαντικό, σηκωθείτε από τη θέση σας, πάρτε τα παιδιά σας, τα εγγόνια σας ή τους μαθητές σας από το χέρι και οδηγήστε τα σε μια βιβλιοθήκη ή ένα βιβλιοπωλείο.
Η βιβλιοθήκη θα πρέπει να είναι ένας μαγνήτης για τα παιδιά μας. Ένας τόπος όπου θα βρίσκουν και θα καταβροχθίζουν γνώση.
Γιατί η γνώση είναι δύναμη!
*Η Φωτεινή Κωνσταντοπούλου, γεννήθηκε, ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Είναι αστυνομικός και τον ελεύθερο χρόνο της αναλαμβάνει να βοηθάει τους ήρωες των ιστοριών της να φέρουν εις πέρας πότε τις ζαχαρένιες και πότε τις αλμυρές αποστολές τους.
Ως παιδί ξετρελαινόταν με τα παραμύθια και ως έφηβη να ταξιδεύει με πυξίδα πάντα το όνειρο. Όλες αυτές τις εικόνες και τα συναισθήματα που αποκόμισε από τα ταξίδια της αποτύπωσε και στην πρώτη της συγγραφική προσπάθεια, στο διήγημα με τίτλο: “Στιγμές που ταξίδεψαν στις Πρέσπες” (Εκδ. Άπαρσις, α’ έκδοση 2009, β’ έκδοση 2010). Τον Φεβρουάριο του 2016 έγινε η πρώτη γυναίκα στην Ελλάδα που έλαβε τον τίτλο της ‘Υψηλού προφίλ υποστηρίκτριας της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες’, μία διάκριση πολύ σημαντική που ήρθε να επιβραβεύσει την πολύτιμη προσφορά της στην παγκόσμια εκστρατεία ‘Back 2 School’, η οποία στηρίζει την πρόσβαση στην εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων. Η τιμητική αυτή αναγνώριση αφορά στο δεύτερο βιβλίο της με τίτλο “Μια ζαχαρένια συνταγή”, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Iανός τον Νοέμβριο του 2015.
Ο τίτλος High Profile Supporter απονέμεται σε προσωπικότητες απ’ όλο τον κόσμο που με την προσφορά τους στο κοινωνικό σύνολο συμβάλλουν τα μέγιστα στο έργο της Ύπατης Αρμοστείας του Ο.Η.Ε., αποτελώντας πηγή έμπνευσης για όλους τους ανθρώπους.
Πρόσφατα, εξαντλήθηκε η πρώτη έκδοση του τελευταίου της βιβλίου, “Ο Τυροκοφτερός” και επανακυκλοφορεί από τις Εκδόσεις “Ελληνοεκδοτική”.