Ο ρόλος των γονιών δεν περιορίζεται μόνο στην υλική προετοιμασία των παιδιών. Η υλική προετοιμασία είναι βέβαια σημαντική, αλλά η ψυχολογική προσέγγιση και καθοδήγηση από την αρχή του χρόνου, έχουν τεράστια σημασία στην εξέλιξη, απόδοση και ικανοποίηση του παιδιού.
Η σωστή υποστήριξη των γονιών, μεγιστοποιεί την απόδοση και τις πιθανότητες επιτυχίας των παιδιών. Παράλληλα, η προσεγμένη, έξυπνη φροντίδα προς τα παιδιά που θα δίνεται από την έναρξη του σχολικού έτους, θα τα προστατεύει από πολλούς κινδύνους και θα θέτει τις προϋποθέσεις για να είναι ευτυχισμένα.
1. Η ΣΩΣΤΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η πηγή των περισσοτέρων προβλημάτων μεταξύ των γονιών και των παιδιών τους, είναι η έλλειψη καλής επικοινωνίας. Κατά την έναρξη και διάρκεια της σχολικής χρονιάς, έχουν ανάγκη να μιλούν στους γονείς τους για τις εμπειρίες και προβλήματα τους και για αυτό οι γονείς πρέπει να επιζητούν αυτή την επικοινωνία. Η προσεκτική ακρόαση και η τακτική συνομιλία είναι ο θεμέλιος λίθος της καλής επικοινωνίας των γονιών με τα παιδιά τους. Προβλήματα λόγω απουσίας καλής επικοινωνίας παιδιών και γονιών, εμφανίζονται με έντονο τρόπο στη δύσκολη, γεμάτη προκλήσεις εφηβική ηλικία. Τα προβλήματα στο σχολείο επιδεινώνουν την κατάσταση, η οποία συνήθως εκδηλώνεται με επιθετικότητα των παιδιών.
Η σωστή επικοινωνία βοηθά τους γονείς να εντοπίσουν από νωρίς δυσκολίες των παιδιών τους, όπως άγχος, κατάθλιψη, διαταραχές διατροφής, οι οποίες δυσχαιρένουν ιδιαίτερα τη ζωή των παιδιών και θα πρέπει να τους οδηγήσουν άμεσα στην αναζήτηση ιατρικής βοήθειας.
2. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΕΛΕΤΗΣ
Το να μάθουν από πολύ νωρίς τα παιδιά να διαχειρίζονται το χρόνο τους και να μελετάνε μόνα τους από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού, αποτελεί τη σωστή βάση για μια επιτυχημένη σχολική σταδιοδρομία.
Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται από γονείς και εκπαιδευτικούς στον έγκαιρο εντοπισμό διαταραχών, όπως οι Μαθησιακές Διαταραχές και η Διάσπαση Ελλειματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα. Η άμεση αντιμετώπισή τους, από ιατρό Ψυχικής Υγείας, θα βοηθήσει να αποφευχθούν δυσάρεστες επιπτώσεις στην ακαδημαική και κοινωνική τους ζωή.
3. ΚΑΝΟΝΕΣ–ΡΟΥΤΙΝΑ-ΥΠΝΟΣ
Είναι σημαντικό για τα παιδιά να έχουν μια ρουτίνα και κάποιους κανόνες για να ακολουθούν. Είναι καθήκον των γονιών να μεριμνούν για την τοποθέτηση και τήρηση των ορίων αυτών που κατευθύνουν και προσανατολίζουν τα παιδιά κάθε ηλικίας.
Ο ύπνος, οι δραστηριότητες, το ωράριο μελέτης και παιχνιδιού πρέπει να συναποφασίζονται από γονείς και παιδιά και να τηρούνται σαν καθημερινή ρουτίνα. Το καθημερινό πρόγραμμα ανακουφίζει και βοηθάει τα παιδιά, ενώ αποφορτίζει την οικογένεια από περιττoύς καυγάδες και συγκρούσεις.
4. Η ΣΩΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Η διατροφή χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή κατά την προετοιμασία για το σχολείο. Τα παιδιά κατά το καλοκαίρι, τρώνε πιο συχνά λιπαρά εδέσματα, γλυκά, τσιπς, τηγανητές πατάτες, παγωτά, σοκολάτες.
Η προετοιμασία για το σχολείο απαιτεί μια καλύτερη διατροφή πιο πλούσια σε φρούτα και λαχανικά. Παράλληλα τα αναψυκτικά, οι σοκολάτες και άλλα τρόφιμα ή ροφήματα που περιέχουν καφεΐνη πρέπει να αποφεύγονται. Η καφεΐνη προκαλεί στα παιδιά αϋπνία και διαταραχές του ύπνου. Η κακή διατροφή προκαλεί δυσπεψία και εφιάλτες.
5. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΓΟΝΙΩΝ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Θεωρητικά γονείς και δάσκαλοι έχουν πολλά κοινά, αφού και οι δύο προσπαθούν για το καλώς νοούμενο συμφέρον του παιδιού. Όμως, στην πραγματικότητα, γονείς και δάσκαλοι ζουν σε συνθήκες αμοιβαίας δυσπιστίας . Και οι δύο θέλουν το καλό του παιδιού, αλλά είναι τόσο διαφορετική η έννοια του καλού που ο καθένας τους έχει στο μυαλό του, ώστε η σύγκρουσή τους συχνά είναι αναπόφευκτη.
Είναι λοιπόν απόλυτα κατανοητή η δυσκολία των γονιών να εμπιστευτούν τα παιδιά τους , ειδικότερα των μικρότερων ηλικιών σε αγνώστους, αλλά η καλή επικοινωνία γονιών –εκπαιδευτικών ευνοεί τόσο τη διαδικασία μάθησης, όσο και τη συναισθηματική υγεία των παιδιών.
Για κάθε παιδί η σχολική χρονιά αποτελεί έναν μαραθώνιο, ο οποίος χρειάζεται σωστή προετοιμασία, καθοδήγηση και υπομονή, προκειμένου παρά την κόπωση να προκαλεί στα παιδιά ηθική και συναισηματική ικανοποίηση.
ΦΡΙΝΤΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΨΥΧΙΑΤΡΟΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΕΦΗΒΩΝ
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ