Την πορεία της εταιρείας αλλά και το πλάνο για την επόμενη 5ετια σχολίασε στην “Καθημερινή” ο Διευθυντής Επικοινωνίας & Εταιρικών Σχέσεων της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης Α.Ε. κ. Νικόλαος Μπήλιος, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι το επενδυτικό πρόγραμμα, θα επικεντρωθεί στρατηγικά στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της βασικής παραγωγικής της μονάδας αλλά και σε μια σειρά σημαντικών παρεμβάσεων.
-Πορεία εταιρείας το 2023 και α’ εξάμηνο 2024.
Αναφορικά με τα οικονομικά στοιχεία της εταιρίας μας, κατά το περασμένο έτος, επιβεβαιώνεται η αυξητική μας δυναμική με την ετήσια ανάπτυξή μας να προσεγγίζει το 30%. Ειδικότερα, το 2023 ολοκληρώθηκε με κύκλο εργασιών 30,6 εκατ. ευρώ έναντι των 26,19 εκατ. ευρώ του 2022, και με προ φόρων κέρδη 3,5 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 850.000 ευρώ το 2022. Τα δε EBITDA του 2023 εκτινάχθηκαν στα 5,5 εκατ. ευρώ έναντι 2,6 εκατ. ευρώ του 2022. Το 2023 (και αυτό συνεχίζεται σταθερά και το 2024) έχουμε εξαιρετικούς δείκτες για την Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης , σε μια χρονιά ιδιαίτερης παγκόσμιας γεωπολιτικής και οικονομικής αστάθειας, ακόμη μια χρονιά «πολυκρίσεων» (όρος που τείνει να είναι η νέα νόρμα για τον πλανήτη) πολέμων και αναταραχών. Παράλληλα, ας μη ξεχνάμε και τις διαδοχικές αυξήσεις επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα με συνέπεια την αύξηση του Euribor, γεγονός που επηρέασε το κόστος δανεισμού διεθνώς.
Εμείς στη Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης σχεδιάζουμε βήμα -βήμα τις κινήσεις μας. Με προσοχή μελετάμε ενδελεχώς την αγορά, πορευόμαστε και προετοιμαζόμαστε συνεχώς για να μπορούμε να διαμορφώνουμε απρόσκοπτα την αναπτυξιακή μας πορεία απέναντι σε κάθε κίνδυνο. Η αποστολή μας και η επιτυχία μας έγκειται στην καινοτομία και τη δημιουργία προϊόντων υψηλής ποιότητας από Ελληνικές πρώτες ύλες. Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε προστιθέμενη αξία στην Ελληνική γεωργία στηρίζοντας έμπρακτα τους ανθρώπους που καλλιεργούν την Ελληνική γη, αυτό κάναμε από την πρώτη μέρα της ίδρυσή μας. Ενδυναμώνουμε την τοπική και εθνική οικονομία επανεπενδύοντας στον τόπο μας, δημιουργώντας θέσεις εργασίας, εστιάζοντας στη βιώσιμη και αεροφόρο ανάπτυξη της εταιρίας μας. Η πορεία της εταιρεία μας σηματοδοτεί τη δυναμική μας εξέλιξη στη νέα εποχή για το πρώτο εξάμηνο του 2024 η αύξηση όγκου πωλήσεων και λοιπών δεικτών είναι της τάξεως του 10%.
Με τη δημοσίευση του ισολογισμού τον Σεπτέμβριο του 2024 θα υπάρχει αναλυτική περιγραφή των δραστηριοτήτων μας.
-Τι επενδύσεις πραγματοποιείτε το 2024 και τι προβλέπει το πλάνο σας για την επόμενη τριετία – πενταετία;
Η επενδυτική μας δυναμική είναι το DNA της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης Α.Ε. Η δυναμική μας είσοδο στη νέα σελίδα της ιστορίας μας, με επενδύσεις που ανέρχονται σε άνω των 11 εκατ. Ευρώ στις παραγωγικές μας εγκαταστάσεις στη Βιομηχανική Περιοχή Κομοτηνής κάνει την εταιρεία μας, πρωταγωνιστή στη νέα εποχή της μπύρας στην Ελλάδα.
Το επενδυτικό μας πρόγραμμα, που αφορά τη διετία 2024-2025 επικεντρώνεται στρατηγικά στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της βασικής παραγωγικής της μονάδας και σε μια σειρά παρεμβάσεων, από καινούρια γραμμή εμφιάλωσης και ρομποτικά συστήματα στα logistics και τις αποθήκες μέχρι επενδύσεις στον ποιοτικό έλεγχο. Το παραπάνω θα αυξήσει σημαντικά την παραγωγική δυναμικότητα της εταιρείας ως ανταπόκριση στη «συγκινητική», όπως τη χαρακτηρίζουν τα στελέχη μας, αύξηση της ζήτησης για τα προϊόντα μας. Οι νέες επενδύσεις εντάσσονται στη μακρόπνοη στρατηγική της εταιρίας μας να καταστήσει τη «ΒΕΡΓΙΝΑ» την πρώτη μπύρα στη χώρας και να ενισχύσει το επενδυτικό μας χαρτοφυλάκιο και με νέα σύγχρονα και καινοτόμα προϊόντα. Οι παραγωγικές εγκαταστάσεις της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης Α.Ε. καταλαμβάνουν σήμερα μια επιφάνεια 12.500 τ.μ. σε συνολική έκταση 50 στρεμμάτων, όπου έχουν αναπτυχθεί τα 2 υπερσύγχρονα ζυθοποιεία και βυνοποιεία, όπου παράγεται η «Βύνη Θράκης», μέσω του οποίου επετεύχθη και η πλήρης καθετοποίηση της εταιρείας και μαζί η αυτονομία και ο απόλυτος έλεγχος της ποιότητας του προϊόντος. Πέραν των εγκαταστάσεών μας στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής –όπου απασχολεί περί τα 150 άτομα από την περιοχή της Θράκης- η εταιρεία διατηρεί δύο υποκαταστήματα στη ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης και στην Παλλήνη Αττικής. Πριν από λίγο καιρό επίσης η εταιρεία μας ολοκλήρωσε και νέα επένδυση για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις στέγες των παραγωγικών της εγκαταστάσεων, που λειτουργούν από τον Ιανουάριο του 2023 και καλύπτουν το 100% των αναγκών της σε ηλεκτρική ενέργεια κατά τη διάρκεια των ημερών με ηλιοφάνεια. Στο πλαίσιο δε της μείωσης του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος υπήρξε από τις πρώτες ζυθοποιίες στην ΝΑ Ευρώπη που από το 2021 διέκοψε κάθε χρήση πλαστικού στις συσκευασίες της, ενώ ακολουθεί σειρά δράσεων για τη βιώσιμη ανάπτυξη.
-Εξετάζετε να εισέλθετε σε άλλες κατηγορίες μπύρας αλλά και ποτών συνολικότερα, όπως τα αναψυκτικά ή το εμφιαλωμένο νερό, ειδικά αφού εν μέρει έχετε δραστηριότητα στην ευρύτερη κατηγορία των μη αλκοολούχων μέσω του σήματος tuvunu;
Η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης Α.Ε, διαθέτει σήμερα 8 ετικέτες υπό το brand «ΒΕΡΓΙΝΑ» και προγραμματίζει κατά το προσεχές διάστημα να βγάλουμε στην αγορά και νέες, ιδιαίτερες μπύρες, με έμφαση στις… δυνατές συγκινήσεις και όχι μόνο.
Στα τελευταία μας προϊόντα δώσαμε βαρύτητα στη στροφή της νέας γενιάς σε χαμηλού αλκοολικού δείκτη ή no alcohol μπύρες. Μάλιστα, για τη δημιουργία της Vergina Alcohol Free εφαρμόζουμε μια πρωτοποριακή διαδικασία παραγωγής κατά την οποία η ίδια η μαγιά δεν μεταβολίζει τα σάκχαρα της βύνης. Αυτή είναι μια πραγματική καινοτομία στην διαδικασία ζυθοποίησης που μεθοδολογικά εφαρμόζουμε και αντανακλά στην εξαιρετική ποιότητα του προϊόντος μας.
Παράλληλα, στο πενταετές επενδυτικό πλάνο μας, έχει διαμορφωθεί και ένα χαρτοφυλάκιο νέων προϊόντων και για τη σειρά TUVUNU , καθώς διεθνώς τα trends μαρτυρούν μια αύξηση της ζήτησης για τα φυσικά αναψυκτικά.
Αξίζει να υπογραμμίσουμε, ότι το κρύο τσάι του βουνού (TUVUNU) με μέλι και λεμόνι και σκέτο με λεμόνι (free) καθώς και το αντίστοιχο ανθρακούχο νερό στο ίδιο brand, είναι κάτι μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα. Τα προϊόντα TUVUNU αποτελούν παγκόσμια καινοτομία. Το εγχείρημα ξεκίνησε όταν σκεφτήκαμε το 2010 να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό την παραγωγική δυνατότητά μας για την παραγωγή ενός νέου, 100% φυσικού και υγιεινού αφεψήματος, που θα άλλαζε τα δεδομένα στην παγκόσμια αγορά αναψυκτικών.
Η επιλογή του Σιδερίτη, κοινώς γνωστού ως «Τσάι του Βουνού», έγινε μετά από την απόφασή μας να βασίσουμε το νέο μας εγχείρημα αποκλειστικά και μόνο σε πρώτες ύλες που μας παρέχει η ελληνική γη. Αφού, λοιπόν, αξιολογήσαμε τις ευεργετικές ιδιότητες που μας παρέχουν μια σειρά από ελληνικά βότανα και φυτά και συνυπολογίσαμε παράγοντες όπως η γεύση, η ευκολία στην καλλιέργεια, η διαθεσιμότητα γενετικού υλικού και καλλιεργήσιμων εκτάσεων, καταλήξαμε στον Σιδερίτη. Επίσης, ένας σημαντικός παράγοντας στην απόφαση αυτή ήταν το γεγονός ότι οι ορεινές περιοχές της Θράκης όπου βρίσκεται η μονάδα παραγωγής, είναι ιδανικές για την καλλιέργεια Σιδερίτη.
Ο Σιδερίτης που χρησιμοποιούμε στα προϊόντα μας προέρχεται αποκλειστικά από ελληνικές καλλιέργειες, και αξίζει να σημειώσουμε ότι αρνούμαστε να δεχθούμε προϊόν από συλλέκτες που αλωνίζουν στα βουνά και κάνουν πολύ μεγάλη ζημιά στα οικοσυστήματα του τόπου μας. Η περιφερειακή οικονομία, όπου η πρώτη ύλη προέρχεται από τα Βουνά της Ροδόπης, μια κατεξοχήν παρθένα περιοχή, όπου η καλλιέργεια του Βοτάνου γίνεται από ντόπιους καλλιεργητές με παραδοσιακή μέθοδο(πράσινες πρακτικές παραγωγής), μέσα στα ορεινά χωριά. Με αυτό το τρόπο, το προϊόν συμβάλει ουσιαστικά στην τοπική κοινωνία δημιουργώντας κερδοφορία- συναλλαγή αγρότη εταιρείας- η οποία διασκορπίζεται τοπικά. Η αγορά, όσο το προϊόν παίρνει μερίδιο της Ελληνικής αγοράς, έχει ως συνέπεια να αυξάνεται και να διακινείται όλη η κερδοφορία στην Ελληνική επικράτεια.
Σημαντικό φυσικά είναι και το εξαγωγικό αποτύπωμα του προϊόντος μας, αλλά πρώτο μέλημα για κάθε Ελληνικό προϊόν είναι να ενσωματωθεί στην Ελληνική Οικονομία και να επιλέγεται από τους Έλληνες καταναλωτές.
Εξάλλου, το σύνολο της παραγωγής μας προέρχεται από τις συμβολαιακές μας καλλιέργειες, που ξεκίνησαν από τα Πομακοχώρια της Ξάνθης και σήμερα έχουν επεκταθεί σε αρκετές ορεινές περιοχές της Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδος. Αξίζει να σημειωθεί ότι για τη σημαντική πρόσφορα της εταιρείας μας στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη τιμήθηκε ο ιδρυτής μας κ. Δημήτρης Πολιτόπουλος με τον Αστέρα Αξίας και Τιμής από την Ελληνική Πολιτεία.
– Η πώληση βύνης εντός και εκτός Ελλάδας τι μέρος του τζίρου σας αντιπροσωπεύει; Ποια είναι η προοπτική αυτής της δραστηριότητας;
Η αυτονομία, ο απόλυτος έλεγχος για σταθερή ποιότητα του προϊόντος μας καθώς και η εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας ήταν οι αιτίες που μας ώθησαν να δημιουργήσουμε το δικό μας υπερσύγχρονο στην Κομοτηνή, που ολοκληρώθηκε το 2013 και αποτελεί την πλέον άρτια εγκατάσταση της Ευρώπης στο είδος του. Με την επέκτασή του το β’ εξάμηνο του 2017, διπλασιάσαμε την παραγωγική μας δυνατότητα, εξασφαλίζοντας τη σταθερή
ποιότητα, καλύπτοντας παράλληλα τις ανάγκες των συνεργαζόμενων ζυθοποιείων μας στην Ελλάδα και το εξωτερικό με Βύνη Θράκης.
Mε αποκλειστική χρήση νερού και κριθαριού, χωρίς πρόσθετα και χωρίς φυτο-ορμόνες, κάτω από απόλυτα ελεγχόμενες συνθήκες θερμοκρασίας, υγρασίας και αερισμού και χρησιμοποιώντας την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στην παραγωγή, η Βύνης Θράκης αποτελεί την ιδανική πρώτη ύλη για εταιρείες που εφαρμόζουν πιστά τον παραδοσιακό γερμανικό νόμο αγνότητας (Reinheitsgebot) για την παραγωγή μπύρας. Έτσι, ανταποκρινόμαστε στις ειδικές ανάγκες των πελατών μας, προσφέροντας σταθερές και ανταγωνιστικές τιμές, ενώ παράγουμε βύνη που υπερκαλύπτει τα πιο υψηλά πρωτόκολλα ποιότητας, επενδύοντας σε μακροχρόνιες και αμοιβαία επωφελούμενες σχέσεις με όλους τους πελάτες μας.
Επιπρόσθετα, με τη στρατηγική θέση των εγκαταστάσεων μας στο επίκεντρο των καλλιεργήσιμων εκτάσεων της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης (30.000 στρέμματα το 2024 ) και με την εξοικονόμηση ενέργειας και νερού σε όλα τα στάδια παραγωγής, έχουμε καταφέρει να μειώσουμε τις εκπομπές CO2, καθώς και να επιτύχουμε μέσω της εφαρμογής των συστημάτων ολοκληρωμένης διαχείρισης (Agro 2.1, 2.2) τη μείωση των εισροών και την ελαχιστοποίηση της υπολειμματικότητας περιβαλλοντικών επιμολυντών στη Βύνη Θράκης.
Να υπογραμμίσουμε ότι από το 2006 μέχρι σήμερα έχουν συμμετάσχει στο πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης χιλιάδες παραγωγοί, καλλιεργούνται περίπου 30.000 στρέμματα ετησίως και συγκομίζονται περί τους 14.000- 15.000 τόνους κριθαριού, από τη Μακεδονία, τη Θράκη, τη Χαλκιδική και τη Λάρισα. Η συμβολαιακή καλλιέργεια της εταιρείας μας προσφέρει σταθερό εισόδημα και τεχνική υποστήριξη από τους γεωπόνους της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης στον παραγωγό, εξασφαλίζοντας προκαθορισμένες τιμές και βέλτιστη απόδοση για τα προϊόντα του. Αυτό δημιουργεί ένα αίσθημα ασφάλειας και οικονομικής σταθερότητας, επιτρέποντας στους αγρότες να προγραμματίσουν καλύτερα τις δραστηριότητές τους και να επενδύσουν με μεγαλύτερη σιγουριά στην καλλιέργειά τους ενισχύοντας έτσι την κυκλική οικονομία.
Πρακτικά αυτό μεταφράζεται στο ότι, παρά τις απώλειες των δύσκολων καιρών (πληθωρισμός, γεωπολιτική αστάθεια, ακρίβεια) η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης θα απορροφήσει – όπως πάντα – το σύνολο της παραγωγής των συμβεβλημένων καλλιεργητών της, στην προσυμφωνημένη τιμή. Το κριθάρι πλέον έχει φτάσει από το 2023 να έχει και συνδεδεμένη ενίσχυση (28,4 ευρώ ανά στρέμμα) το οποίο επετεύχθη και με τη σθεναρή διαμεσολάβηση της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης και είναι έξτρα πηγή εισροών για τον παραγωγό. Η επιλογή των ποικιλιών είναι εξαιρετικά ανθεκτικές στο μικροκλίμα της περιοχής και αυτό είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντικό και οδηγεί σε αυξημένη παραγωγικότητα και ποιοτικότερα προϊόντα με έμφαση στην ποιότητα και την αειφορία.
-Είχατε ξεκινήσει ως μικροζυθοποιία. Πλέον ποια είναι η παραγωγή σας, το μερίδιο αγοράς και ποιος ο στόχος σας;
“Ό,τι γεννιέται, γεννιέται μικρό και μεγαλώνει με αγάπη”. Αυτό αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της ζυθοποιίας μας. Να τονίσουμε ότι το 2015 ο ιδρυτής της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης κ. Δημήτρης Πολιτόπουλος έδωσε έναν ακόμη σημαντικό αγώνα, ανάμεσα στους πολλούς που έχει δώσει διαχρονικά, εκπροσωπώντας το Σύνδεσμο Μικρών Ανεξάρτητων Ζυθοποιών Ελλάδος (ΣΜΑΖΕ), μέσα στη Βουλή των Ελλήνων, ο οποίος απέτρεψε την τελευταία στιγμή την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης για τις μικροζυθοποιίες. Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, μετά από αυτή την παρέμβαση, αυξήθηκε για όλες τις ζυθοποιίες της χώρας. Η Ε.Ε έχει νομοθετήσει από το 1992 κίνητρα για την υποστήριξη των ανεξάρτητων μικροζυθοποιιών που παράγουν στην χώρα μας και σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ. Αυτή ,ακριβώς, την οδηγία της Ε.Ε του 1992 η εταιρίας μας νομοθέτησε το 2003 στη χώρα μας , ανοίγοντας το δρόμο για τη δημιουργία δεκάδων μικροζυθοποιίων στην πατρίδα μας.
Οι μικρές ελληνικές ζυθοποιίες αυξήθηκαν έντονα τα τελευταία χρόνια καθώς ανέρχονται σε 73, συγκεντρώνοντας όλες μαζί μερίδιο περίπου 10%. Αλλάζουν σταδιακά το τοπίο της αγοράς καθώς δραστηριοποιούνται σε όλη την επικράτεια μικρά ζυθοποιεία με παραγωγή από 500 εκατόλιτρα ζύθου σε ετήσια βάση έως τις μεγάλες μονάδες που αγγίζουν το ετήσιο όριο των 200.000 εκατόλιτρων ζύθου αποδεικνύοντας ότι στην Ελλάδα μπορούν να παραχθούν εγχώριες ποιοτικές μπύρες με ιδιαίτερες γεύσεις και χαρακτηριστικά αποσπώντας και διεθνείς διακρίσεις.
Όλα τα στελέχη της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης, με απόλυτη εξειδίκευση, στρατηγική και μεράκι, με επιμονή στο στόχο, αντιμετωπίζουμε τις δυσκολίες και τα προβλήματα που προκύπτουν στην αγορά, συνεχίζοντας να επενδύουμε και να σχεδιάζουμε την ανάπτυξη των επιχειρηματικών μας δραστηριοτήτων στον τόπο μας.
Μετράμε 28 χρόνια πορείας μέχρι σήμερα και ετοιμαζόμαστε βάζοντας τα θεμέλια για τα επόμενα, ώστε η εταιρεία να ξεδιπλώσει τις πλήρεις προοπτικές και την αναπτυξιακή της δυναμική για τη νέα εποχή που ήδη ξεκίνησε.
Ο στόχος μας είναι να είμαστε η πρώτη μπύρα στην Ελλάδα.
-Είχατε διαδραματίσει ενεργό ρόλο στην υπόθεση που εξέτασε η Επιτροπή Ανταγωνισμού κατά της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας. Η εγχώρια αγορά λειτουργεί πλέον με συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού; Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η υπόθεση της προσφυγής σας κατά της Heineken;
Η εγχώρια αγορά πόρρω απέχει από το να λειτουργεί σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού. Είναι άλλωστε γνωστή η πρόσφατη δικαίωση της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης Α.Ε, καθώς, στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία έχει επιβληθεί πρόστιμο 31,4 εκατ. ευρώ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, το μεγαλύτερο πρόστιμο για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης και αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές από την επιτροπή στην Ελλάδα. Στο εφετείο το πρόστιμο μειώθηκε στα 26,7 εκ. ευρώ. Σε συνέχεια της απόφασης αυτής που τελεσιδίκησε το 2023 στο ΣτΕ , η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης, διεκδικεί καταβολή αποζημίωσης από τον όμιλο Heineken Ολλανδίας, λόγω των αθέμιτων αντι-ανταγωνιστων πρακτικών που μετήλθε η θυγατρική τους στην Ελλάδα (Αθηναϊκή Ζυθοποιία). Η αστική αυτή υπόθεση είναι σε εξέλιξη.
–Πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι να παράγει κάποιος σήμερα στην Ελλάδα και μάλιστα σε μια ακριτική περιοχή;
Ως game changers στο χώρο της μπύρας (και όχι μόνο) μπορούμε να πούμε με σαφήνεια ότι τίποτα δεν γίνεται και δεν κάνουμε τυχαία . Για εμάς η Θράκη και δη η Κομοτηνή είναι ο γενέθλιος τόπος της πρώτης γνήσιας 100% ελληνικής μπύρας στην ιστορία της χώρας που εμείς δημιουργήσαμε. Επενδύουμε και στηρίζουμε από την ίδρυση μας το 1996 την περιοχή και πάρα τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει μια επιχείρηση που επενδύει σε δύσκολες ακριτικές περιοχές, για εμάς είναι στρατηγικής σημασίας η θέση και παραμένουμε ενεργοί φύλακες και αρωγοί της δυναμικής αυτού του υπέροχου τόπου.