Απαντώντας σε ερωτήσεις των εφήβων Βουλευτών ο Υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης μίλησε για πολλά και φλέγοντα ζητήματα των ελληνικών σχολείων.
Σε ερώτηση του έφηβου βουλευτή σχετικά με την αμφισβήτηση της αξίας της πρωινής προσευχής στο σχολείο, του μαθήματος των Θρησκευτικών και των μαθητικών παρελάσεων, καθώς και την προσπάθεια υποτίμησης της διαχρονικής σημασίας τους για την ελληνική οικογένεια, ο Ν. Φίλης δήλωσε “Υπάρχουν παιδιά, τα οποία πηγαίνουν με το ζόρι το πρωί στην προσευχή ή χωρίς να έχουν συνείδηση ιερότητας για τη στιγμή της προσευχής. Είναι λίγο ρουτίνα, “πάμε για να αρχίσουμε”.
Οι παρελάσεις εφαρμόστηκαν για τον εθνικό φρονηματισμό των ελληνοπαίδων. Μα, θα μου πείτε ότι μετά πέρασαν πολλά χρόνια. Το δέχομαι. Να ξέρουμε, όμως, ότι αυτές οι παρελάσεις δεν αποτελούσαν ποτέ εξ αρχής ούτε μετά στοιχείο της εθνικής ταυτότητας του παιδιού και του Νεοέλληνα. Ήταν ένα στοιχείο φρονηματισμού, όπως λεγόταν. Μετά, ξέρετε, τι σημαίνει παρέλαση: Να πάνε τα παιδιά να τα δουν οι γονείς τους. Εντάξει, να παρελάσουν κι αυτά”.
Για το ζήτημα των θρησκευτικών δήλωσε ότι “έχει ληφθεί απόφαση, μετά από διάλογο πενταετίας -πριν από τη δική μας κυβέρνηση ξεκίνησε αυτός ο διάλογος και η πειραματική εφαρμογή νέων προγραμμάτων σπουδών Θρησκευτικών- και με την Εκκλησία και με άλλους θεωρητικούς κύκλους για το πώς θα διδάσκεται το μάθημα των Θρησκευτικών στο σχολείο.
“Δεν θέλουμε να είναι κατηχητικό. Γιατί; Το κατηχητικό σημαίνει ότι πηγαίνει μέσα ο δάσκαλος, ο θεολόγος, για να κάνει κάποιον χριστιανό. Θα βαθμολογείται αυτό; Δηλαδή, θα βαθμολογούμε αν κάποιος είναι καλός ή κακός χριστιανός;» αναρωτήθηκε ο Νίκος Φίλης, τονίζοντας ότι αυτό είναι παράλογο.”
Ο Υπουργός δήλωσε επίσης ότι ο στόχος του Υπουργείου είναι να το σχολείο να δίνει βάσει σε πρωτεύουσας σημασίας ζητήματα και όχι στα τυπικά. Επίσης πρόσθεσε παραδειγματικά ότι “δεν μπορεί η σεξουαλική ενημέρωση να απουσιάζει από τα σχολεία. Είναι έγκλημα αυτό που συμβαίνει… Δεν μπορεί τα ζητήματα εθισμού -πάσης φύσεως εθισμού, από τα ναρκωτικά μέχρι τα τάμπλετ- να είναι έξω από τη συζήτηση στο σχολείο”.
ο Ν.Φίλης μίλησε επίσης για ζητήματα αλλαγών στις ώρες διδασκαλίας του Γυμνασίου και την μείωση των εξεταστέων μαθημάτων αναφέροντας πως: “Δεν θέλουμε να υπάρχει στο σχολείο, στο Γυμνάσιο ιδιαίτερα, μια αντίληψη ότι τα παιδιά συμμετέχουν απλώς για να δώσουν εξετάσεις. Θέλουμε να έχει μεγαλύτερο χρόνο η διάρκεια του σχολικού έτους, να έχουμε τετράμηνα και όχι τρίμηνα και στο τέλος κάθε τάξης στο Γυμνάσιο να μην δίνονται δώδεκα και δεκαπέντε μαθήματα στην τελική εξέταση, αλλά αυτά που θα εκτιμήσουμε ότι είναι τα πιο βασικά για τη λειτουργία του σχολείου”
Σχολίασε επίσης ζητήματα όπως οι αλλαγές στις Πανελλαδικές εξετάσεις, η παραπαιδεία και η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών, αλλά και η έμφαση που είναι ανάγκη να δοθεί στην λογοτεχνία και τα νέα ελληνικά, ενώ έκανε λόγο και για την ενίσχυση καλλιτεχνικών μαθημάτων.