«Καταλαβαίνω και τον προβληματισμό και τη σύγχυση που επικρατεί στους κύκλους των καλλιτεχνών και κυρίως των ηθοποιών, αλλά και την ενόχληση ως προς το εξής. Υπάρχει μια πιο βαθιά και πιο παλιά συζήτηση για το θέμα. Η συζήτηση έχει να κάνει με το εξής ερώτημα. Θέλουμε στην Ελλάδα πανεπιστημιακού επιπέδου σπουδές παραστατικών τεχνών για το θέατρο, για τη μουσική, για το χορό;». Σε αυτό το ερώτημα, συνόψισε ο Υφυπουργός Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Πρωινές Διαδρομές στο Πρώτο» με την Μαρία Γεωργίου και τον Βασίλη Αδαμόπουλο, την ουσία των ζητημάτων που μπήκαν στη δημόσια σφαίρα με αφορμή το Προεδρικό Διάταγμα για τους καλλιτέχνες που διορίζονται στο Δημόσιο.
Ο κ. Γιατρομανωλάκης έκανε λόγο για ένα θέμα περίπλοκο και χρόνιο που δεν συζητιέται πρώτη φορά. Με την επισήμανση ότι αυτή την στιγμή δεν υπάρχουν πανεπιστημιακού επιπέδου σπουδές παραστατικών τεχνών στην Ελλάδα, παρά μόνο σε πιο θεωρητικά κομμάτια, ο Υφυπουργός τόνισε πως γι’ αυτό ξεκίνησε αυτή η μεγάλη συζήτηση που για πρώτη φορά έγινε σε επίπεδο πρωθυπουργού στη χώρα μας και εκεί τονίστηκε ότι «πρέπει να γίνει μια πολύ σοβαρή άσκηση του πώς δημιουργείς ένα ακαδημαϊκό μονοπάτι που να σε φτάνει εκεί».
«Ίσως πρέπει να το εξετάσουμε αυτό που δεν έχει εξεταστεί όλα αυτά τα χρόνια και γι’ αυτό θα κάνουμε και τέτοιες επιτροπές. Και επειδή λοιπόν δεν υπάρχει αυτό, δεν υπάρχει αυτό το κομμάτι, εκεί υπάρχει μια αντίδραση. Γιατί τώρα έχουμε στο θέατρο τις δύο δραματικές σχολές τις κρατικές, τις δικές μας, του Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος με το όνομα Ανώτερες, το οποίο είναι 40 χρόνια πίσω και έχουμε και γύρω στις 24 ιδιωτικές ανώτερες, ας πούμε η Σχολή του Θεάτρου Τέχνης Κουν είναι ιδιωτική. δηλαδή έχουμε τμήματα θεατρολογίας αλλά δεν έχουμε τμήματα που βγάζουν ηθοποιούς, έχουμε τμήματα μουσικολογίας, αλλά όχι τμήματα που βγάζουν μουσικούς μπορεί να μαθαίνουν και λίγη μουσική, αλλά δεν είναι το βασικό αντικείμενο αυτό» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γιατρομανωλάκης.
Σχετικά με το επιχείρημα περί εξίσωσης με το απολυτήριο Λυκείου, ο κ. Γιατρομανωλάκης δήλωσε τα εξής. «Να το δούμε αυτό πρακτικά, ακούγοντας κανείς, εξισώνεται το πτυχίο μου με το απολυτήριο λυκείου, τι σημαίνει αυτό; Μπορεί να σημαίνει κάτι σε επίπεδο ακαδημαϊκό-εκπαιδευτικό ή μπορεί να σημαίνει σε επίπεδο επαγγελματικό, προσόντων, μισθολογικό. Γιατί κάποιες φορές όταν λέμε ότι θα λύσουμε το μισθολογικό, υπάρχει το επιχείρημα ότι το θέμα δεν είναι μισθολογικό, είναι ηθικό. Όταν λέμε ότι εκπαιδευτικά δεν έχει αλλάξει κάτι, λένε ναι αλλά μισθολογικά υπάρχει πρόβλημα. Οπότε θέλω να διαβεβαιώσω τους ακροατές που τους έχουμε βάλει σε μία πολύ βαθιά και σύνθετη και τεχνική κουβέντα ότι δεν αλλάζει κάτι ούτε μισθολογικά στο δημόσιο που μας αφορά, ούτε ακαδημαϊκά εκπαιδευτικά».
Ο κ. Γιατρομανωλάκης εξήγησε ότι «ο ηθοποιός που θα τον πάρει το Εθνικό Θέατρο για να παίξει σε μια παράσταση και κανένας από τους φορείς του Υπουργείου Πολιτισμού δεν προσλαμβάνει με προκηρύξεις που ζητούν ΔΕ, ΤΕ ούτε με αυτό τον τρόπο καθορίζονται οι αμοιβές τους». «Για κάθε παράσταση που ανεβάζει το Εθνικό Θέατρο ο εκάστοτε σκηνοθέτης και διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου κάνουν τις οντισιόν τους, διαλέγουν ανθρώπους και αυτή τη στιγμή, ειδικά στο Εθνικό Θέατρο και στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος υπάρχουν συμφωνίες και με το σωματείο των ηθοποιών που προσδιορίζουν και μισθολογικά το πλαίσιο» συμπλήρωσε ο Υφυπουργός.
«Ακαδημαϊκά είναι εκεί που ήταν, δεν ανέβηκαν ούτε κατέβηκαν. Και επίσης να το πω κι αλλιώς. Πώς θα μπορούσε να ανέβει ακαδημαϊκά ο απόφοιτος μιας ιδιωτικής δραματικής σχολής, όσο καλή και αν είναι, από τη στιγμή που δεν προβλέπεται στην Ελλάδα ιδιωτικό πανεπιστήμιο από το άρθρο 16 του Συντάγματος;» προσέθεσε ο κ. Γιατρομανωλάκης. «Άρα ακαδημαϊκά να το δούμε να φτιάξουμε κάτι, να το στήσουμε, το μελετήσουμε» ανέφερε.
Ως προς το μισθολογικό κομμάτι, ξεκαθάρισε πως στον ιδιωτικό τομέα δεν τίθεται ως θέμα, αλλά αφορά προσλήψεις στο δημόσιο και μάλιστα σε περιορισμένο εύρος. Σύμφωνα με όσα ανέφερε, τα κρατικά θέατρα, τις κρατικές ορχήστρες, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Κρατική Όπερα Θεσσαλονίκης δεν τα αφορά γιατί έχουν δικά τους μισθολόγια. Η ορχήστρα της ΕΡΤ έχει δικό της μισθολόγιο, όπως δεν αφορά και τους χορευτές της Λυρικής. «Άρα, μιλάμε κυρίως για κάποιες προσλήψεις που κάνουν οι δήμοι, κάποιοι έχουν δημοτικά θέατρα, κάποιοι έχουν δημοτικά ωδεία, κάποιοι έχουν ιδιωτικές σχολές χορού και κάποιοι έχουν μπάντες φιλαρμονικές. Εκεί λοιπόν αφενός ούτως ή άλλως δεν προσλαμβάνουν ή δε θα έπρεπε να προσλαμβάνουν μέσω ΑΣΕΠ, γιατί το καλλιτεχνικό έργο εξαιρείται και δεν αξιολογείται βάσει πτυχίου. Δηλαδή πολύ απλά, έχω εγώ τη φιλαρμονική και ψάχνω να βρω έναν να παίζει σαξόφωνο, θα ακούσω 3 σαξόφωνα και θα διαλέξω το καλύτερο. Δεν με νοιάζει τι πτυχίο έχει ο καθένας που θα παίξει και γι’ αυτό το λόγο λέμε εμείς ότι αποσυνδέσουμε την εκπαιδευτική βαθμίδα από την διαδικασία πρόσληψης και αμοιβής. Δηλαδή τι λέμε; Λέμε δεν μας νοιάζει από πού είναι το πτυχίο σας. Δεν είναι πρόβλημα, δεν υπάρχει θέμα, δεν σας θεωρούμε κατώτερους ή ανώτερους ή καλύτερους ή χειρότερους βάσει του τι πτυχίο έχετε» τόνισε ο κ. Γιατρομανωλάκης.
Σχετικά με τα ωδεία, συγκεκριμένα, ο Υφυπουργός Πολιτισμού σημείωσε ότι εκεί υπάρχει ένα μεγάλο, χρόνιο πρόβλημα, ενώ την άλλη εβδομάδα έχει προγραμματιστεί συνάντησή του με τους εκπροσώπους των ωδείων. «Όλο το σύστημα ωδείων στη χώρα μας και μιλάμε για πάρα πολλά ωδεία, πάνω από 100 δημοτικά ωδεία, πάνω από 450 ιδιωτικά και το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, που είναι το δικό μας, είναι αδιαβάθμιτα. Τι θα πει αυτό; Θα πει ότι μέχρι τώρα στην κλίμακα την εκπαιδευτική των προσόντων της χώρας μας, τα ωδεία δεν είναι πουθενά. Αυτό είναι πρόβλημα» εξήγησε. Επιπλέον, προσέθεσε πως «κάποια στιγμή επί ΣΥΡΙΖΑ πήγαν να κάνουν μία κίνηση προκειμένου να τοποθετηθούν σε αυτή την κλίμακα των προσόντων τα ωδεία, όμως οι όροι που έθεσε ο τότε υπουργός Παιδείας, ο κ. Γαβρόγλου επί ΣΥΡΙΖΑ, ήταν τόσο προβληματικοί που ξεσηκώθηκαν τα ωδεία, έγινε μια τεράστια αντίδραση και αναγκάστηκε να αποσύρει τις διατάξεις».
«Εμείς πλέον το κοιτάμε με μια άλλη βάση. Έχουμε καταρτίσει ένα πρώτο σχέδιο μιας πρότασης διαβάθμισης των ωδείων, την οποία πρέπει να συζητήσουμε, αλλά επειδή αυτό αφορά και το εκπαιδευτικό σύστημα, θα είναι αυτή η μεικτή επιτροπή με άτομα του Πολιτισμού και με άτομα του Παιδείας και άλλους ανθρώπους από τον κλάδο, για να το δούμε» είπε καταλήγοντας ο κ. Γιατρομανωλάκης.