Την άμεση και συνεχή χρήση των βιοκαυσίμων ως μια βασική λύση μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των στόλων τους εξετάζουν ναυτιλιακές εταιρείες, ανάμεσά τους και αρκετοί Έλληνες πλοιοκτήτες.
Για πρώτη φορά το Παγκόσμιο Κέντρο για την Απανθρακοποίηση της Ναυτιλίας (GCMD) της Σιγκαπούρης σε συνεργασία με την ιαπωνική ναυτιλιακή εταιρεία NYK Line ανακοίνωσε ότι θα εξετάσει τη συνεχή εκτενή χρήση μίγματος βιοκαυσίμων επί του πλοίου, στο πλαίσιο της έναρξης του εξαμηνιαίου έργου LOTUS.
Το FAME
Το βιοκαύσιμο FAME που θα αποτελείται από 24% μεθυλεστέρες λιπαρών οξέων και μαζούτ πολύ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (VLSFO) θα δοκιμαστεί επί ενός οχηματαγωγού πλοίου μικρών αποστάσεων το οποίο θα προσεγγίζει πολλούς λιμένες.
Η χρήση βιοκαυσίμων μετά από ανάμιξη με ορυκτά καύσιμα αποτελεί, σύμφωνα με τους ειδικούς, μια άμεση λύση, καθώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι υπάρχουσες υποδομές δεξαμενισμού καυσίμων, αλλά και μεταφοράς.
Οι ίδιοι αναφέρουν εξάλλου ότι την τελευταία δεκαετία έχουν γίνει δοκιμές διαφόρων βιοκαυσίμων σε πλοία, αλλά αυτές επικεντρώθηκαν μόνο στα χαρακτηριστικά καύσης τους και στον βαθμό μείωσης των εκπομπών. Τα δεδομένα σχετικά με τον αντίκτυπο της μακροχρόνιας και συνεχούς χρήσης τους στην απόδοση του κινητήρα και στις λειτουργίες του συστήματος παροχής καυσίμου ήταν περιορισμένα.
Εμπειρογνώμονες στον τομέα των καυσίμων αναφέρουν ότι η χρήση ενός πλοίου που εκτελεί δρομολόγια μικρών αποστάσεων θα επιτρέψει την τακτική πρόσβαση στα καύσιμα που είναι αποθηκευμένα επί του πλοίου για δειγματοληψία και δοκιμές κατά τη διάρκεια συχνών προσεγγίσεων στα λιμάνια.
Σημειώνεται ότι το FAME, ένα άμεσα διαθέσιμο βιοκαύσιμο, που προέρχεται από πρώτες ύλες δεύτερης γενιάς, όπως χρησιμοποιημένα μαγειρικά έλαια και απόβλητα ελαιοτριβείων φοινικέλαιου, αποτελεί μια πολλά υποσχόμενη εναλλακτική λύση καυσίμου για την άμεση μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Ενώ η συμβατότητά του με τις υπάρχουσες μηχανές και τις υποδομές δεξαμενισμού το καθιστά ελκυστικό πράσινο καύσιμο «drop-in», παραμένουν οι ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπο της εκτεταμένης χρήσης του στις λειτουργίες των πλοίων, αλλά και η αξιολόγηση του συνολικού κόστους υιοθέτησης.
Και από Έλληνες
Πρόσφατα η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Carras (Hellas) S.A. έκανε το επόμενο βήμα στο «ταξίδι βιωσιμότητας», λαμβάνοντας προδιαγραφές για χρήση βιοκαυσίμων (Biofuel-1 notation) από τον Αμερικανικό Νηογνώμονα ABS. Το notation αφορά το bulk carrier, τύπου ultramax, Aquataurus, που μάλιστα γίνεται το πρώτο πλοίο που θα πληροί τις σχετικές προϋποθέσεις.
Ο χαρακτηρισμός αποδίδεται στα πλοία που χρησιμοποιούν μίγματα έως και 30% βιοκαυσίμων, σε ευθυγράμμιση με τις απαιτήσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και του ABS.
Η Carras (Hellas) S.A. σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει βιοκαύσιμα ονομαστικά έως Β30, όπου το 70% είναι ορυκτό καύσιμο και το 30% βιομάζα που προέρχεται είτε από υδρογονωμένο φυτικό έλαιο (HVOs) είτε από μεθυλεστέρες λιπαρών οξέων (FAME).
Πιλοτικό πρόγραμμα χρήσης βιοκαυσίμων έχουν πραγματοποιήσει παράλληλα η Alpha Dry, o βραχίονας ξηρού φορτίου του μεγάλου ομίλου της Άννας Αγγελικούση, σε συνεργασία με την Cargill International S.A., η Maran Dry Management της Μαρίας Αγγελικούση, η Safe Bulkers, συμφερόντων Πόλυ Χατζηιωάννου, η Seanergy Maritime Holdings Corp, συμφερόντων Σταμάτη Τσαντάνη, κ.ά.
Παρά την πολλά υποσχόμενη αύξηση του όγκου των βιοκαυσίμων σε βασικούς κόμβους, όπως η Σιγκαπούρη και το Ρότερνταμ, με τις πωλήσεις να αυξάνονται από αμελητέα επίπεδα το 2020 σε 1 εκατομμύριο μετρικούς τόνους το 2023, η χρήση τους εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει μόνο το 1,7% των συνολικών πωλήσεων καυσίμων σε αυτούς τους κόμβους.
Με αυστηρότερους κανονισμούς σε ισχύ, η χρήση βιοκαυσίμων στη ναυτιλία είναι πιθανό να αυξηθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια στο πλαίσιο της ανθρακοποίησης της ναυτιλίας.
Πάρης Τσιριγώτης
Πηγή naftemporiki.gr