Η επανεκκίνηση του τουρισμού και τα νέα δεδομένα για το λιανεμπόριο και τον χώρο της εστίασης, που πλέον λειτουργούν με περισσότερη… ελευθερία. Ποιες είναι οι απώλειες που καλείται να καλύψει η αγορά. Τα προβλήματα.
Ο κύβος ερρίφθη για τη σταδιακή επιστροφή των εμπορικών επιχειρήσεων στην κανονικότητα, με την κατάργηση των sms και των ραντεβού, ενώ υποστηρικτικά στην ανάκαμψη τόσο των εσόδων των καταστημάτων όσο και της ψυχολογίας των καταναλωτών αναμένεται να λειτουργήσουν τα μέτρα για την εστίαση που τέθηκαν σήμερα σε ισχύ.
Η πλατφόρμα για τα αιτήματα χορήγησης κεφαλαίων κίνησης για προμήθεια πρώτων υλών σε εστιατόρια και καφέ ενεργοποιείται σήμερα, ενώ ως επιπλέον όπλο είναι το γεγονός πως διευρύνεται το ωράριο λειτουργίας τους. «Αγκάθι», όμως, παραμένει το θέμα της απαγόρευσης της μουσικής αλλά και το γεγονός ότι με βάση την απαίτηση να έχει κάνει μια δόση εμβολίου το 50% του πληθυσμού, μετατίθεται για τα μέσα Ιουνίου (με βάση εκτιμήσεις) η λειτουργία σε κλειστούς χώρους.
Στο νέο τοπίο, από σήμερα το εμπόριο αποχαιρετά το click away και το click inside. Το γεγονός συνιστά ένεση αισιοδοξίας για την αγορά, όπως παρατηρούν επιχειρηματίες που επιζητούσαν άρση του υβριδικού μοντέλου αγορών, το οποίο όχι απλώς αποθάρρυνε τους καταναλωτές από την επίσκεψη στα εμπορικά καταστήματα αλλά ανέδειξε φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού με τα hypermarket του οργανωμένου λιανεμπορίου.
Με το νέο πλέγμα μέτρων εκτιμάται ότι σταδιακά θα περιοριστεί η πτώση πωλήσεων στα εμπορικά καταστήματα, που υπολογίζεται σε 30% κατά μέσο όρο αλλά ξεπερνά, σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 50% σε πολλές περιπτώσεις επιχειρήσεων με θέσεις σε κεντρικές αγορές και κλειστά εμπορικά κέντρα.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ) Σταύρος Καφούνης, με αφορμή την οριστική κατάργηση των περιοριστικών μέτρων στο εμπόριο, εμφανίστηκε βέβαιος ότι πλέον η αγορά αφήνει πίσω τα δύσκολα. «Οφείλουμε όμως για το διάστημα που απομένει μέχρι την οριστική αποδρομή της πανδημίας να συνεχίσουμε τη στοχευμένη στήριξη σε όσους έχουν ανάγκη…», πρόσθεσε μεταξύ άλλων.
Ενέσεις ρευστότητας
Κι ενώ οι εμπορικές επιχειρήσεις αναζητούν βηματισμό υπό την αγωνία της άρσης των προστατευτικών μέτρων σε εύλογο διάστημα, σχετική αισιοδοξία επικρατεί στην εστίαση, γεγονός που σχετίζεται κατά βάση με το πακέτο στήριξης των 330 εκατ. ευρώ.
Όπως και στο λιανεμπόριο, έτσι και στην εστίαση, πάντως, η αγορά ακολουθεί πολλές διαφορετικές ταχύτητες. Ένα ποσοστό 20-25% των καταστημάτων είναι κλειστά, τα περισσότερα λόγω έλλειψης εξωτερικών χώρων. Επίσης, σύμφωνα με εκτιμήσεις, περίπου 1.000 είναι τα επιβεβαιωμένα λουκέτα.
Από τις επιχειρήσεις που ανέβασαν ρολά -οι οποίες λειτουργούν σχεδόν στο 50% της δυναμικότητάς τους-, αυτές που απευθύνονται σε νεανικό κοινό ή/και διαθέτουν παρουσία σε παραθαλάσσια μέρη απολαμβάνουν μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, κυρίως Σαββατοκύριακα και αργίες.
Συνολικά η αγορά μετά την επανεκκίνηση γράφει απώλειες, οι οποίες δεν είναι εύκολο να προσδιοριστούν. Ταυτόχρονα, η πλειοψηφία των επιχειρήσεων αναφέρει χαμηλά ποσοστά ρευστότητας και γι’ αυτό επιχειρείται να βρεθεί λύση και για επιχειρήσεις που μένουν εκτός κάλυψης του προγράμματος των 330 εκατ. ευρώ, δηλαδή με πτώση τζίρου από 20%. Σε αυτές τις επιχειρήσεις μελετάται να κατευθυνθεί μέρος των κεφαλαίων, στην περίπτωση που δεν απορροφηθεί το κονδύλι στο 100%.
Εν κατακλείδι, το εμπόριο έχει άμεση συνάρτηση με την εστίαση. Πρόκειται για συγκοινωνούντα δοχεία, σύμφωνα με τον Γιώργο Καββαθά, πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ) και επικεφαλής της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ). Ο ίδιος εκτιμά ότι η κυβέρνηση πρέπει να εφαρμόσει στοχευμένα μέτρα πέρα από την εστίαση και σε άλλους κλάδους που δέχθηκαν τις μεγαλύτερες πιέσεις, ενώ θα πρέπει να εξετάσει και να θέσει και σε ευρωπαϊκό επίπεδο το θέμα της διαγραφής των χρεών που γεννήθηκαν εντός της πανδημίας και απειλούν τη βιωσιμότητα χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων.