Γράφει ο Γιάννης Κουτρουμπής
Την Πέμπτη παρουσιάστηκε από το Υπουργείο Παιδείας το νέο Πολυνομοσχέδιο για την Εκπαίδευση, το οποίο περιλαμβάνει μία σειρά από αλλαγές στον τομέα αυτόν, αλλά και αρκετές εκπλήξεις στα συστήματα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και στο ζήτημα των «αιώνιων φοιτητών».
Πριν παρουσιαστούν στο παρόν άρθρο οι νέες ρυθμίσεις που περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο χρήσιμο θα ήταν να αναφερθεί πως το εκπαιδευτικό σύστημα εδώ και αρκετά χρόνια μεταβάλλεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα μετά από την αλλαγή της Κυβέρνησης και αυτό προκαλεί πολλά προβλήματα στο σύστημα, αλλά και πολλές επιπλοκές.
Ως προς το νέο νομοσχέδιο, με τροπολογία πλέον θα λήξει η θητεία όλων όσοι είναι επικεφαλής στους 500 περίπου οργανισμούς που εποπτεύονται από το Υπουργείο, και η ενίσχυση του ελέγχου της Πολιτείας στις αθλητικές ομοσπονδίες, μία ρύθμιση που βρίσκεται στην σωστή κατεύθυνση καθώς έχουν γίνει πλέον πιο συχνά τα φαινόμενα βίας στα γήπεδα και σίγουρα με κάποιον τρόπο θα πρέπει το φαινόμενο αυτό να σταματήσει.
Παράλληλα, αλλάζει ο τρόπος εκλογής των πρυτανικών Αρχών, καθώς δικαίωμα συμμετοχής θα έχουν όλοι οι φοιτητές, εκπρόσωποι των οποίων θα συμμετέχουν και στα συλλογικά όργανα. Επίσης, αναγνωρίζεται το ακαδημαϊκό άσυλο, όπου διατηρούνται, πάντως, οι προβλέψεις του «νόμου Διαμαντοπούλου» για την άρση του και επανέρχονται στα μητρώα των πανεπιστημίων οι λεγόμενοι «αιώνιοι» φοιτητές.
Στο θέμα της εκλογής των πρυτάνεων θα υπάρξει διάστημα προσαρμογής ενός χρόνου, ενώ οι νυν πρυτάνεις, των οποίων η θητεία δεν θα έχει λήξει, θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής στις επόμενες εκλογές.
Επιπρόσθετα τα συμβούλια των ιδρυμάτων πλέον θα έχουν ένα συμβουλευτικό καθαρά λόγο και όχι τα καθήκοντα που είχαν έως τώρα κάτι που είναι εντελώς αντίθετο με το Νομοσχέδιο που ψηφίστηκε επί Υπουργίας της Άννας Διαμαντοπούλου.
Στο θέμα των μετεγγραφών, θα υπάρξει ρύθμιση στο πνεύμα πρόσφατης απόφασης του ΣτΕ. Όπως ανέφερε ο κ. Μπαλτάς, τα βασικά κριτήρια σε όλες τις κατηγορίες (πολύτεκνοι κ.λπ.) θα ειναι το οικονομικό και η υγεία.
Προχωρώντας στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση το νέο νομοσχέδιο περιλαμβάνει την κατάργηση της τράπεζας των θεμάτων, την κατάργηση των εσωτερικών φροντιστηρίων στα ιδιωτικά σχολεία. Ως προς αυτό ίσως να υπάρξει μεγαλύτερη αύξηση της κίνησης στα φροντιστήρια, τα οποία έως τώρα είχαν αρχίσει να μειώνονται οι εγγραφές τους λόγω των εσωτερικών φροντιστηρίων.
Ακόμη, το νομοσχέδιο καταργεί το πλαίσιο αξιολόγησης, μία ρύθμιση που είναι λανθασμένη καθώς είναι ορθό να αξιολογούνται οι καθηγητές για την διδασκαλία που προσφέρουν. Το ζήτημα της αξιολόγησης υπάρχει σε όλο τον κόσμο και κυρίως στον Τομέα της Παιδείας είναι πάρα πολύ σημαντικό.
Ως προς την καταπολέμηση της φτώχειας, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει την εισαγωγή μίας κάρτας, την οποία οι δικαιούχοι θα χρησιμοποιούν για την προμήθεια των γευμάτων τους από το κυλικείο, κάτι που είναι σωστό καθώς είχαν παρατηρηθεί φαινόμενα λιποθυμίας των μαθητών στα σχολεία και με αυτόν τον τρόπο ίσως να περιοριστεί το φαινόμενο αυτό. Επίσης, διαχωριζονται τα πρότυπα από τα πειραματικά σχολεία, ενώ αλλάζει ο τρόπος επιλογής των διευθυντών των σχολικών μονάδων.
Τέλος, θα υπάρξει ανασυγκρότηση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων, προκειμένου να γίνει οικονομικά αποδοτικό. Σε αυτό το πλαίσιο, θα εισαχθεί ηλεκτρονικό εισιτήριο σε όλα τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους.
Εν κατακλείδι, το νομοσχέδιο έχει ρυθμίσεις που κάποιες είναι λανθασμένες και θα πρέπει να διορθωθούν, αλλά και ρυθμίσεις που είναι στην σωστή κατεύθυνση και θα πρέπει να παρατηρηθούν για να δούμε κατά πόσο είναι αποδοτικές. Το κυριότερο είναι όλα αυτά τα μέτρα να λύνουν το πρόβλημα, που έχει παρατηρηθεί από τον νομοθέτη.