Το ιστορικό των σκανδάλων της τράπεζας στον τομέα της ασφάλισης οχημάτων: Σκανδάλων συνέχεια για την Wells Fargo μία από τις ελάχιστες τράπεζες που δεν είχαν, έως τώρα, εμπλακεί στα σκάνδαλα της Wall Street. Η κορωνίδα των τραπεζών στον τομέα του αυτοκινήτου βρέθηκε πάλι στο μάτι του κυκλώνα σχετικά με σκάνδαλο που αφορά την ασφάλιση των οχημάτων.
Γράφει ο Γιάννης Κουτρουμπής
Η τράπεζα με την μεγαλύτερη χρηματιστηριακή αξία στην Αμερική πλήττεται για πολλοστή φορά με σκάνδαλο στο τομέα του αυτοκινήτου. Συγκεκριμένα, η Wells Fargo δεν επέστρεφε μέρος των ασφαλίστρων, που εισέπραττε, για κάλυψη φθοράς ή κλοπής του αυτοκινήτου, πριν από την εξόφληση του αντίστοιχου δανείου. Η επιστροφή αυτή προβλέπεται για τους δανειολήπτες οδηγούς που αποπλήρωναν εγκαίρως τα δάνειά τους.
Το αποτέλεσμα της παραπάνω παρανομίας ήταν εννέα πολιτείες των ΗΠΑ (Αλαμπάμα, Μασαχουσέτη, Οκλαχόμα, Ορεγκον, Ν. Καρολίνα, Ιντιάνα, Κολοράντο, Αϊόβα, Μέριλαντ) να απαιτούν για λογαριασμό των πολιτών τους την επιστροφή αυτών των ασφαλίστρων, αν, τελικά, δεν αξιοποιηθούν.
Η μεγάλη παγίδα της ασφάλειας GAP
Η τελευταία υπόθεση αφορά μια διαφορετικού τύπου ειδική ασφάλεια, η οποία πουλούνταν από τη Wells Fargo σε όσους αγόραζαν αυτοκίνητο με δανεισμό. Ονομάζεται «εγγυημένη ασφάλιση για προστασία περιουσιακού στοιχείου» (GAP) και στόχος της είναι η προστασία του δανειολήπτη σε περίπτωση που το αυτοκίνητο, δηλαδή η υποθήκη του δανείου του, χάσει σημαντικό μέρος της αξίας του, όταν το παραλάβει από την αντιπροσωπεία. Η GAP καλύπτει με αυτόν τον τρόπο την τράπεζα, αν, για παράδειγμα, το αυτοκίνητο κλαπεί πριν από την αποπληρωμή του δανείου. Η συνηθισμένη ασφάλεια αυτοκινήτου απλώς καλύπτει μόνον την τρέχουσα αγοραία αξία του οχήματος.
Βέβαια επειδή η τράπεζα διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα μερίδια της αγοράς στα δάνεια αυτοκινήτου, οπότε δεκάδες χιλιάδες πελάτες της υπέστησαν βλάβη λόγω της πρακτικής της να πουλάει ασφάλεια GAP. Πάντως δεν επιβάλλεται από τη νομοθεσία οι οδηγοί να έχουν ασφαλιστεί με αυτόν τον τρόπο, καταβάλλοντας ετήσια ασφάλιστρα από 400 έως 600 δολάρια.
Παρά ταύτα, οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων πιέζουν την πελατεία τους να το κάνει. Οι τράπεζες που χορηγούν δάνεια για αγορά αυτοκινήτου επιδιώκουν να υπάρχει η ασφάλεια GAP, γιατί τους προστατεύει. Οταν, όμως, οι δανειολήπτες οδηγοί εξοφλήσουν προ της λήξης της προθεσμίας τα δάνειά τους, τότε δικαιούνται να τους επιστραφούν ορισμένα από τα ασφάλιστρα που έδιναν στο πλαίσιο της GAP – εφόσον εξοφλούν το δάνειο, η GAP δεν χρειάζεται πλέον.
Το παρελθόν
Βέβαια δεν ήταν η πρώτη φορά, καθώς τον Ιούλιο είχε γίνει γνωστό άλλο ένα σκάνδαλο στον κλάδο των ασφαλίσεων οχημάτων. Η Wells Fargo είχε υποχρεώσει 800.000 πελάτες της με δάνειο αυτοκινήτου να αγοράσουν ασφάλεια που να τους καλύπτει σε περίπτωση σύγκρουσης. Ωστόσο, αυτού τους είδους η ασφάλεια δεν ήταν αναγκαία. Από τους 800.000 δανειολήπτες, οι 274.000 δεν κατόρθωσαν να ανταποκριθούν στις οφειλές τους, και 25.000 αυτοκίνητα κατασχέθηκαν.
Και σαν να μην έφταναν αυτά το 2016 η ίδια τράπεζα είχε πληρώσει ένα «τσουχτερό» πρόστιμο λόγω της πρωτοβουλίας που ανέλαβαν χιλιάδες υπάλληλοι της τράπεζας να ανοίξουν πάνω από 2 εκατ. καταθετικούς λογαριασμούς πελατών της χωρίς να ζητήσουν την άδειά τους.
Μάλιστα το πρόστιμο που της επιβλήθηκε ήταν το μεγαλύτερο που έχει επιβάλλει η Αμερικανική Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτών και ανερχόταν στο ποσό των 185 εκατ. δολαρίων, το οποίο επρόκειτο να κατανεμηθεί ως εξής: Στην CFPB θα καταλήξουν 100 εκατ., 35 εκατ. στην Υπηρεσία Ελέγχου Νομίσματος και τα 50 εκατ. στην πόλη και στην περιφέρεια του Λος Αντζελες.