Καθώς το lockdown που είχε επιβληθεί λόγω της πανδημίας χαλαρώνει σε όλο τον κόσμο, οι πόλεις προσπαθούν να αντιμετωπίσουν ένα νέο πρόβλημα: την αύξηση της κοσμοσυρροής στους δρόμους, η οποία σημειώθηκε αμέσως μετά την άρση του lockdown. Σε πολλές πόλεις, οι αξιωματούχοι ανησυχούν ότι οι άνθρωποι θα αποφύγουν τη δημόσια συγκοινωνία λόγω του φόβου ότι θα μολυνθούν από τον ιό και θα αποφασίσουν να οδηγήσουν αντ ‘αυτού, κάτι που θα ωθήσει την κυκλοφορία των οχημάτων να αυξηθεί πάνω από τα κανονικά επίπεδα.
Οι μεταφορές αντιπροσωπεύουν το ένα τέταρτο των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον κόσμο, και οι εκπομπές από οχήματα ειδικότερα έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία 50 χρόνια. Υπάρχουν ήδη προειδοποιητικά σημάδια: Περισσότερες από 30 μεγάλες πόλεις που βγαίνουν από το κλείδωμα, συμπεριλαμβανομένων των Χονγκ Κονγκ, Σενζέν, Όσλο και Γενεύη, κατέγραψαν περισσότερη συμφόρηση στους δρόμους τους στα μέσα Ιουνίου σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας πλοήγησης TomTom.
Η πανδημία έχει δώσει ώθηση στους αξιωματούχους της πόλης να κάνουν πράγματα που ήταν πολιτικά αμφισβητούμενα στο παρελθόν, όπως να πάρουν χώρο από αυτοκίνητα. Το Σαν Φρανσίσκο, όπου η αναβάθμιση των λεωφορείων μειώθηκε κατά περίπου 80 τοις εκατό μεταξύ αρχές Μαρτίου και τέλους Μαΐου, άνοιξε 24 μίλια δρόμων χωρίς αυτοκίνητα για περιπατητές και ποδηλάτες. Άλλα 10 μίλια βρίσκονται σε εξέλιξη, και οι περισσότεροι από αυτούς τους διαδρόμους εκτείνονται σε πολλά οικοδομικά τετράγωνα.
Σε άλλες πόλεις που αναδύονται από lockdown , όπως το Βερολίνο, το Λονδίνο και το Παρίσι, δεδομένα που συλλέχθηκαν από μετρητές ποδηλάτων έδειξαν ότι η ποδηλασία είχε γίνει πιο δημοφιλής από ό, τι πριν από την πανδημία, σύμφωνα με τον Felix Creutzig, ειδικό μεταφορών στο Mercator Research Institute on Global Commons και Κλιματική αλλαγή, μια δεξαμενή σκέψης στο Βερολίνο.
Αλλά καθώς οι πόλεις ανακτούν δρόμους από αυτοκίνητα, αγωνίζονται επίσης με βαθιές ανισότητες στην πρόσβαση στις μεταφορές. Η Νέα Υόρκη, για παράδειγμα, έχει κατασκευάσει ιστορικά λιγότερες λωρίδες ποδηλάτων και αποβάθρες με ποδήλατο σε γειτονιές που φιλοξενούν μεγάλες μερίδες βασικών εργαζομένων, η πλειονότητα των οποίων είναι άνθρωποι χρώματος.
Ορισμένες πόλεις προσπαθούν να αποτρέψουν τους οδηγούς από το να φέρουν παλαιότερα, πιο ρυπογόνα οχήματα στα κέντρα της πόλης, κυρίως επιβάλλοντας εισφορές για να εισέλθουν σε περιοχές με συμφόρηση κατά τη διάρκεια της ώρας αιχμής. Τον Μάιο, καθώς χαλάρωσε το lockdown, το Λονδίνο άρχισε να αποκαθιστά ζώνες χαμηλών εκπομπών γύρω από την πόλη, οι οποίες επιβάλλουν τέλη σε παλαιότερα αυτοκίνητα, φορτηγά και φορτηγά που δεν πληρούν τα πρότυπα ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Για να κάνουν τις δημόσιες συγκοινωνίες ασφαλείς, πολλές πόλεις έχουν επικεντρωθεί στη μάσκα και τον συνεχή καθαρισμό. Στη Σεούλ, απαιτούνται μάσκες κατά τη μαζική μετακίνηση και επειδή η συζήτηση μπορεί να εξαπλώσει τον ιό, οι θορυβώδεις συνομιλίες στα αυτοκίνητα του μετρό μπορούν να προκαλέσουν καταγγελίες στις αρχές. Η Ταϊπέι ξεκίνησε ελέγχους θερμοκρασίας στους σιδηροδρομικούς σταθμούς.
Ορισμένοι χρησιμοποιούν πιο υψηλής τεχνολογίας λύσεις για να διατηρήσουν τους επιβάτες σε ασφαλή απόσταση: Το πρακτορείο διαμετακόμισης του Πεκίνου επιτρέπει τώρα στους εργαζόμενους να κάνουν κράτηση θέσεων λεωφορείων με εφαρμογή για κινητά και παρέχει προσαρμοσμένες διαδρομές για τη μεταφορά αυτών των εργαζομένων, επιτρέποντας χώρο μεταξύ θέσεων.
New York Times: How Cities Are Trying to Avert Gridlock After Coronavirus Lockdowns
Απόδοση: Γιάννης Κουτρουμπής