*Αναδημοσίευση από Πρώτο Θέμα
Του Νίκου Μελέτη
Ότι η πολιτική επικοινωνία έχει αλλάξει δραματικά τα τελευταία χρόνια λόγω της καταιγιστικής εισβολής στην ζωή μας των social media είναι δεδομένο. Οι πολιτικοί είτε ταιριάζει στο προφίλ τους είτε όχι υιοθετούν όλο και περισσότερο νέους τρόπους προσέγγισης των πολιτών θεωρώντας ότι το πολιτικό μάρκετινγκ πρέπει να ακολουθήσει τους κανόνες της αγοράς προβολής και τοποθέτησης προϊόντων.
Το ΤικΤοκ είναι ένα αμφιλεγόμενο δίκτυο όχι μόνο λόγω της παρεμβατικής επιρροής της Κίνας, αλλά για το πως διαμορφώνει την σκέψη , την πρόσληψη ερεθισμάτων, την συμπεριφορά και τις κοινωνικές σχέσεις της νέας γενιάς και όχι μόνο. Με τα ουδέτερα χιουμοριστικά η σοκαριστικά βιντεάκια, με την εξάρτηση των εναλλασσόμενων εικόνων χωρίς ειρμό και συνοχή ,με την επιρροή που αποκτούν οι κάθε λογής influencers που παρουσιάζουν έναν παράλληλο σύμπαν.
Οι πολιτικοί μας αποφάσισαν ξαφνικά να ανακαλύψουν το ΤικΤοκ, θεωρώντας ότι είναι το κλειδί για να περάσουν από το παράθυρο στο «ραντάρ» της νέας γενιάς και να κερδίσουν έτσι την συμπάθεια και ίσως την ψήφο της . Αγνοώντας πως λειτουργούν οι νέοι χρήστες του ΤικΤοκ και πόσο επιφυλακτικοί είναι με όσους προσπαθούν να παρεισφρήσουν στο αγαπημένο τους «παιγνίδι».
Ο μεγάλος προβληματισμός τις τελευταίες δεκαετίες είναι η όλο και μεγαλύτερη αποστασιοποίηση της νεολαίας από την πολιτική. Οι νέοι θεωρούν ότι η πολιτική και οι πολιτικοί είναι κάτι ξένο από τους ίδιους . Ότι δεν αφορά τις ζωές τους ,ότι οι αποφάσεις είναι προειλημμένες ,ότι οι ίδιοι είναι αποκλεισμένοι από την πραγματική πολιτική εάν μένουν έω από τα στενά κομματικά γραφεία. Και ο πολιτικός λόγος με συχνές αναφορές σε διαχωριστικές γραμμές και αντιθέσεις του παρελθόντος είναι κάτι ξένο με την δική τους κουλτούρα και τις δικές τους προσδοκίες. Σε αυτό δεν είναι αμελητέος ο ρόλος που έχει παίξει και το κομματικό σύστημα και η κομματικοποίηση του φοιτητικού συνδικαλισμού ,που έχει γίνει επαγγελματικός…
Έτσι οι πολιτικοί θεώρησαν ότι ο τρόπος για να προσεγγίσουν την νέα γενιά δεν είναι να στραφούν στους ίδιους τους νέους με καθαρό πολιτικό λόγο με προτάσεις ,βάζοντας μπροστά τις προκλήσεις που θα βρουν οι ίδιοι στην επαγγελματική και κοινωνική ενηλικίωση τους ώστε να αντιληφθούν ότι η πολιτική τους αφορά, αλλά ότι θα μπορέσουν να τους ξεγελάσουν εμφανιζόμενοι σαν TikTokers.
Υποτιμούν την νέα γενιά ,θεωρώντας ότι μπορεί να ξεγελαστεί με πολιτικά μηνύματα υπό την μορφή κινουμένων σχεδίων . Και με τους ίδιους του πολιτικούς να αυτοσαρκάζονται στα όρια της γελοιότητας μερικές φορές και την προβολή του life style τους. Δυστυχώς η συνταγή αυτή θα αποδειχθεί σύντομα ότι δεν δουλεύει .Εξάλλου η συμμετοχή των νέων ψηφοφόρων στις ευρωεκλογές είναι μετρήσιμη και πιθανόν οι έρευνες μπορεί να δείξουν πόσο πείστηκαν από τον ευτελισμό της πολιτικής μέσω TikTok.
Διότι το πρόβλημα δεν είναι να πέσει η πολιτική στο επίπεδο του TikTok ,αλλά να βρεθεί ο λόγος εκείνος που θα φθάσει στην νέα γενιά και θα την πείσει για την αξία του να είναι ενεργοί πολίτες… Ποιος νέος άκουσε στην Ελλάδα στην διάρκεια της προεκλογικής περιόδου τον προβληματισμό που εξέφρασαν οι ηγέτες της Γερμανίας και της Γαλλίας Ολ. Σολτς και Ε. Μακρόν στο προχθεσινό κοινό άρθρο τους για τις πραγματικές προκλήσεις του κοινού ευρωπαϊκού μας αύριο:
«Σε λίγες εβδομάδες, εμείς οι Ευρωπαίοι θα αρχίσουμε να καθορίζουμε την ατζέντα μας για την επόμενη θητεία στην ΕΕ. Κοιτάζοντας πίσω στις προκλήσεις των τελευταίων πέντε ετών – είτε πρόκειται για την πανδημία, τον συνεχιζόμενο ρωσικό επιθετικό πόλεμο κατά της Ουκρανίας ή τις αυξανόμενες γεωπολιτικές αλλαγές – είναι σαφές: η Ευρώπη βιώνει το σημείο καμπής της (Zeitenwende). Δεν μπορούμε να θεωρούμε δεδομένα τα θεμέλια πάνω στα οποία έχουμε οικοδομήσει τον ευρωπαϊκό τρόπο ζωής μας και τον ρόλο μας στον κόσμο. Η Ευρώπη μας είναι θνητή και πρέπει να ανταποκριθούμε στην πρόκληση.
Η ενίσχυση της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητάς μας και η ενίσχυση της ανθεκτικότητάς μας, με παράλληλη επιτυχία της Πράσινης Συμφωνίας και της ψηφιακής μετάβασης, βρίσκεται στο επίκεντρο της αντιμετώπισης αυτών των προκλήσεων.
Με μια φιλόδοξη βιομηχανική πολιτική, μπορούμε να καταστήσουμε δυνατή την ανάπτυξη και τη διάθεση βασικών τεχνολογιών του αύριο, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, οι κβαντικές τεχνολογίες, το διάστημα, το 5G/6G, οι βιοτεχνολογίες, οι τεχνολογίες μηδενικού ισοζυγίου, η κινητικότητα και τα χημικά προϊόντα..»
Θα ήταν λίγο δύσκολο να διατυπωθεί τόσο περιεκτικά η επόμενη ημέρα για την ζωή μας, μέσα από το TikTok.Και έτσι μείναμε με την μισόκιλη φέτα και το λάδι. Επιβεβαιώνοντας ότι το Μέσο τελικά μετατρέπεται στο Μήνυμα. Αλλά εκεί θα κερδίσουν οι κανονικοί TikTokers και κανείς δεν θα έχει δικαιολογία να κλαίγεται εκ των υστέρων για την απολιτίκ νέα γενιά…
Πηγή : Πρώτο Θέμα