Γράφει ο Κωνσταντίνος Μπαλτάς
Η διδασκαλία της Ιστορίας θα βρεθεί στο επίκεντρο του εθνικού διαλόγου για την παιδεία που ξεκινάει με πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας. Ήδη από τα πρώτα δημοσιεύματα διαμορφώνεται αρνητικό κλίμα απέναντι σε έναν διάλογο που δεν έχει ξεκινήσει καν και ο οποίος προμηνύει θύελλα. Οι επικεφαλής του διαλόγου με το έργο και τις θέσεις τους δίνουν ήδη το αίσθημα ότι θα επιχειρηθεί συνολική ανατροπή του πώς διδασκόταν μέχρι σήμερα στο σχολείο η Ιστορία.
Σύμφωνα με την Καθημερινή ο εθνικός διάλογος θα οργανωθεί σε τρεις κύκλους. Ο πρώτος θα είναι στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, υπό την καθοδήγηση του βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ, πανεπιστημιακού Κώστα Γαβρόγλου. Ο δεύτερος θα οργανωθεί στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας με πρόεδρο τον καθηγητή του Παντείου Νίκο Θεοτοκά, που κινείται στον χώρο του ΣΥΡΙΖΑ. Ο τρίτος κύκλος θα οργανωθεί από επιτροπή στην οποία θα μετάσχουν άνθρωποι της εκπαίδευσης με πρόεδρο τον ιστορικό, ομότιμο καθηγητή του Παντείου Αντώνη Λιάκο. Στο ΕΣΥΠ μετέχουν φορείς όπως ο ΣΕΒ, η ΓΣΕΕ, η ΑΔΕΔΥ, η ΔΟΕ, η ΟΛΜΕ κ.ά.
«Θεωρώ ότι η ελληνική εκπαίδευση είναι στην εντατική, αλλά αυτό που έχει πεθάνει είναι το Λύκειο, το οποίο έχει μετατραπεί σε μονόδρομο για το πανεπιστήμιο. Αυτό έχει ιδιαίτερα αρνητικές συνέπειες στη διαμόρφωση των νέων (για παράδειγμα, το γεγονός ότι δεν έχουν χρόνο να διαβάσουν ένα εξωσχολικό βιβλίο) αλλά και στην πολιτική συμπεριφορά των νέων πολιτών. Ετσι, θα δοθεί προτεραιότητα στη διάσωση του Λυκείου, ενώ για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο –που έχουν λιμνάσει– στόχος είναι οι μαθητές “να εργάζονται λιγότερο και με πιο έξυπνο τρόπο”», δήλωσε ο κ. Λιάκος στην Καθημερινή.
Στο Rizopoulos Post δημοσιεύσαμε αναλυτικό ρεπορτάζ για την πρόσφατη εκδήλωση που διοργανώθηκε από το περιοδικό Χρόνος και στην οποία μίλησαν ο κ. Γαβρόγλου, η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας, Σία Αναγνωστοπούλου, ανάμεσα σε άλλους, ενώ ανάμεσα στο κοινό βρέθηκαν η Μαρία Ρεπούση και ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης. Πολλά από όσα ειπώθηκαν εκεί, χρησιμοποιούνται ήδη από μέσα για να δημιουργήσουν κλίμα πριν την έναρξη του εθνικού διαλόγου. Διαβάστε τι είδαμε εμείς.
Στην πρόσκληση για την εν λόγω εκδήλωση αναφερόταν Τι ονομάζεται «γενοκτονία» και τι «εθνοκάθαρση»; Γιατί παρόμοια ζητήματα στην Ελλάδα παίρνουν τις διαστάσεις ηθικού πανικού; Είμαστε «Ελληναράδες» ή «δυστυχισμένοι που είμαστε Ελληνες»; «Περιούσιος λαός» ή «βδέλυγμα»; «Κακομαθημένα παιδιά της Ιστορίας ή κακομάθαμε Ιστορία»; Τι απαντά το σχολείο; Μπορεί η Ιστορία να προετοιμάσει τους μαθητές πώς να επεξεργάζονται τα εθνικά τραύματα και κυρίως πώς να προσανατολίζονται σε έναν πολύπλοκο κόσμο όπου λείπουν τα συνεκτικά οράματα και τη θέση τους καταλαμβάνουν τα φαντάσματα του παρελθόντος; Τι και πώς πρέπει να αλλάξει στη θέση και τη διδασκαλία της Ιστορίας στην εκπαίδευση;