Η παραγωγική και επιτυχημένη καριέρα του Γούντι Άλεν, κάτοχου τεσσάρων Όσκαρ, ο οποίος βρίσκεται στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας με την 50ή ταινία του, “Coup de chance” – («Γυρίσματα της τύχης»), αμαυρώθηκε από την κατηγορία της σεξουαλικής κακοποίησης της υιοθετημένης κόρης του.
Ο 87χρονος σκηνοθέτης και σεναριογράφος θεωρείται ο καινοτόμος της σύγχρονης κωμωδίας και ένας μάστορας στην ανάλυση των φοβιών και των αγωνιών του αστικού διανοούμενου. Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, ωστόσο, η ιδιωτική ζωή του πιο Ευρωπαίου Αμερικανού σκηνοθέτη έχει κάνει τόσα πρωτοσέλιδα όσα και οι ταινίες του. Οι κατηγορίες που δεν αποδείχθηκαν ποτέ ότι χούφτωσε σεξουαλικά την υιοθετημένη κόρη του Ντίλαν Φάροου όταν εκείνη ήταν επτά ετών έπληξαν την καριέρα του και ανάγκασαν τον σκηνοθέτη, ο οποίος πάντα αρνιόταν την υποτιθέμενη κακοποίηση, να περάσει σε άμυνα καθώς έβλεπε τις πόρτες να κλείνουν πάνω του, ιδίως στον απόηχο του κινήματος #MeToo.
Γεννημένος στο Μπρονξ την 1η Δεκεμβρίου 1935 και μεγαλωμένος στο Μπρούκλιν, ο Άλεν Στιούαρτ ασχολήθηκε με την stand-up comedy και έγραψε για την τηλεόραση στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και στις αρχές της δεκαετίας του 1960, προτού εισέλθει στον κόσμο του κινηματογράφου, όπου οι εκκεντρικότητες και το χιούμορ του καθήλωσαν μια στρατιά οπαδών.
«Όταν ξεκίνησα, ονειρευόμουν να γίνω ο Γκοντάρ, ο Φελίνι, ο Τρυφό ή ο Ρεζνέ. Μαζί με τον Μπέργκμαν και τον Αντονιόνι, ήταν οι σκηνοθέτες που μου έδωσαν την επιθυμία να κάνω αυτή τη δουλειά», δήλωσε στο γαλλικό περιοδικό Le Nouvel Observateur το 2014. Με τρία Όσκαρ ως σεναριογράφος και ένα ως σκηνοθέτης και 24 υποψηφιότητες, επίσης ως ηθοποιός, στη μακρά καριέρα αυτού του σκηνοθέτη που γυρίζει ουσιαστικά μία ταινία το χρόνο, υπάρχουν αξέχαστοι τίτλοι όπως «Νευρωτικός γαμπρός, νευρική νύφη», «Μανχάταν», «Η Χάνα και οι αδελφές της», “Match Point”, “Blue Jasmine”, «Μεσάνυχτα στο Παρίσι» ή «Μια βροχερή μέρα στη Νέα Υόρκη». Το 2002 κέρδισε το βραβείο του πρίγκιπα των Αστουριών για τις τέχνες, γεγονός που άνοιξε το δρόμο για μια στενή σχέση με την Ισπανία και με τον Χαβιέρ Μπαρδέμ και την Πενελόπε Κρουζ, η οποία πρωταγωνίστησε μαζί με τη Σκάρλετ Γιόχανσον στο “Vicky Cristina Barcelona”.
Το Σκάνδαλο
Το 1992, η τότε σύντροφός του Μία Φάροου, η οποία πρωταγωνίστησε σε 13 από τις σπουδαίες ταινίες του, όπως το «Η Χάνα και οι αδελφές της» – μία από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες του σκηνοθέτη – τον κατήγγειλε, αφού βρήκε στο διαμέρισμα του σκηνοθέτη κάποιες φωτογραφίες στις οποίες ο ηθοποιός και η υιοθετημένη κόρη του τότε συζύγου της Αντρέ Πρεβέν, Σουν-Γι, εμφανίζονταν γυμνές. Η νεαρή κορεατικής καταγωγής γυναίκα ήταν 21 ετών και ο σκηνοθέτης 56 ετών. Παντρεύτηκαν το 1997 και είναι ακόμη και σήμερα μαζί. Εν μέσω του θυελλώδους χωρισμού τους, η Μία Φάροου τον κατηγόρησε ότι χούφτωσε σεξουαλικά την υιοθετημένη κόρη τους, Ντίλαν, όταν εκείνη ήταν επτά ετών. Οι έρευνες από δύο υπηρεσίες παιδικής προστασίας δεν μπόρεσαν ποτέ να αποδείξουν τις κατηγορίες εναντίον του Άλεν και, αν και ένας δικαστής της Νέας Υόρκης έκρινε τους ισχυρισμούς ασαφείς, τον Ιούνιο του 1993 ανέθεσε την επιμέλεια της Ντίλαν στη μητέρα και περιόρισε τα δικαιώματα επίσκεψης στον πατέρα, τον οποίο χαρακτήρισε «εγωκεντρικό, αναξιόπιστο και αναίσθητο».
Στα απομνημονεύματά του, «Σχετικά με το τίποτα – Αυτοβιογραφία.», στο οποίο αναλύει το γεγονός αυτό, ο σκηνοθέτης μας διαβεβαιώνει ότι, αν οι κατηγορίες αυτές ήταν αληθινές, οι αρχές δεν θα του επέτρεπαν ποτέ να υιοθετήσει τις δύο κόρες του με τη σημερινή του σύζυγο.
Έκτοτε, ζει στην άμυνα, παρά το γεγονός ότι δηλώνει στην αυτοβιογραφία του ότι «αφού δεν πιστεύω στη ζωή μετά θάνατον, δεν έχει σημασία αν οι άνθρωποι θα με θυμούνται ως κινηματογραφιστή ή ως παιδόφιλο».
«Το Κυνήγι των μαγισσών»
Η εκστρατεία #MeToo κατά της σεξουαλικής παρενόχλησης -που τροφοδοτήθηκε από τις αποκαλύψεις του μοναδικού βιολογικού γιου του, του δημοσιογράφου Ρόναν Φάροου, για τον πανίσχυρο παραγωγό ταινιών του Χόλιγουντ Χάρβεϊ Γουάινστιν, ο οποίος εκτίει ποινή φυλάκισης- συνέβαλε στο να αποκηρύξουν αρκετοί ηθοποιοί τον σκηνοθέτη. Τον Ιανουάριο του 2018, ο Ντίλαν Φάροου έδωσε την πρώτη του τηλεοπτική συνέντευξη, στην οποία χαρακτήρισε με δάκρυα τον πατέρα του ψεύτη.
Ο Άλεν απάντησε κατηγορώντας την οικογένεια της πρώην συντρόφου του ότι «εκμεταλλεύεται κυνικά την ευκαιρία που προσφέρει το κίνημα Time’s Up για να επαναλάβει αυτή την αβάσιμη κατηγορία». Επικρίθηκε επειδή είπε ότι αισθάνεται «λυπημένος» για τον Γουάινστιν και επειδή μίλησε για μια «ατμόσφαιρα κυνηγιού μαγισσών», στην οποία «κάθε τύπος σε ένα γραφείο που κλείνει το μάτι σε μια γυναίκα πρέπει ξαφνικά να καλέσει έναν δικηγόρο για να υπερασπιστεί τον εαυτό του».
Το 2018, η Amazon, η οποία παρήγαγε κάποιες από τις ταινίες του, έσπασε το συμβόλαιο που είχε υπογράψει με τον σκηνοθέτη για την παραγωγή μιας σειράς. Μετά από φιλική συμφωνία, ο αμερικανικός κολοσσός συμπεριέλαβε τον τίτλο στην πλατφόρμα Amazon Prime το 2021. Μη μπορώντας να βρει χρηματοδότηση στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο Άλεν συνέχισε να γυρίζει ταινίες στην Ευρώπη. Το “Coup de chance” – μια σκοτεινή ερωτική ιστορία που διαδραματίζεται στο Παρίσι- είναι η πρώτη ταινία του Άλεν που γυρίστηκε στα γαλλικά, αλλά θα μπορούσε να είναι και η τελευταία του. «Η ιδέα μου, κατ’ αρχήν, είναι να μην γυρίσω άλλες ταινίες και να επικεντρωθώ στη συγγραφή», δήλωσε ο σκηνοθέτης σε συνέντευξή του στην ισπανική εφημερίδα La Vanguardia πέρυσι.
Πηγή: AFP
Πηγή: ertnews.gr