«Η ανάγκη για καταστροφή είναι επίσης μια δημιουργική ανάγκη». Με αυτή τη φράση σχολίασε ο διάσημος καλλιτέχνης Μπάνκσι, ο ανώνυμος Άγγλος street artist και πολιτικός ακτιβιστής, την καταστροφή που ο ίδιος προκάλεσε στο έργο του «Κορίτσι με μπαλόνι».
Αυτή η πράξη «καλλιτεχνικής τρομοκρατίας», όπως χαρακτηρίστηκε, συνέβη την προηγούμενη Παρασκευή στον οίκο Sotheby’s, τη στιγμή που το έργο κατακυρώθηκε σε αγοραστή έναντι του υψηλότατου ποσού του ενός εκατομμυρίου λιρών. Ο μηχανισμός καταστροφής είχε τοποθετηθεί στην κορνίζα από τον ίδιο τον καλλιτέχνη και στο βίντεο που ανήρτησε στο Διαδίκτυο εξηγούσε τον τρόπο που το έκανε.
Ο Μπάνκσι δήλωσε πως το είχε σχεδιάσει πριν από χρόνια ώστε να καταστραφεί σε περίπτωση που κάποτε «έβγαινε στο σφυρί» .
Και επειδή η τέχνη εξηγεί το ανεξήγητο, τα κομμάτια αυτά του πίνακα θεωρείται πλέον πως αποτελούν ένα νέο έργο, που ο ίδιος ο Μπάνκσι έχει ονομάσει Love is in the Bin (Η αγάπη είναι στον σκουπιδοτενεκέ). Και όπως ήταν αναμενόμενο το νέο αυτό έργο έχει διπλάσια αξία από το πρώτο και βρήκε άμεσα τον εκατομμυριούχο αγοραστή.
Για κάποιους από τους σχολιαστές, αυτή η πράξη αποτελεί το κορυφαίο έργο του Μπάνκσι: μια επαναστατική κίνηση που καταγγέλλει και «τιμωρεί» το διεθνές εμπόριο της σύγχρονης τέχνης πράγμα το οποίο φυσικά έρχεται σε αντίθεση με την είδηση ότι η τιμή του έργου διπλασιάστηκε μετά από αυτό το «κόλπο».
Η γυναίκα που αγόρασε την περασμένη εβδομάδα έναντι 1,04 εκατομμύριο στερλίνες (1,18 εκατ. ευρώ) τον πίνακα του αινιγματικού καλλιτέχνη Μπάνκσι (Banksy) , ο οποίος αυτοκαταστράφηκε αμέσως μετά την πλειοδότησή του στο Λονδίνο, επιβεβαίωσε την Πέμπτη πως θα καταβάλλει το τίμημα του έργου στον στον Οίκο δημοπρασιών Sotheby’s .
Η νυν ιδιοκτήτρια του έργου είναι μία “Ευρωπαία συλλέκτρια” με μακρά συνεργασία με τον συγκεκριμένο Οίκο δημοπρασιών, τονίζουν στην ανακοίνωσή τους οι Sotheby’s, που απέφυγαν να αποκαλύψουν την ταυτότητά της.
«Όταν το σφυρί σήμανε την τελική πράξη της δημοπράτησης του πίνακα, την περασμένη εβδομάδα, αρχικά συγκλονίστηκα, όπως σταδιακά άρχισα να αντιλαμβάνομαι πως μόλις είχα κάνει δικό μου έναν σταθμό στην ιστορία της τέχνης», τονίζει η ίδια η αγοράστρια, σύμφωνα με την ανακοίνωση των Sotheby’s. Ο Οίκος προσθέτει επίσης πως το ‘ξαναβαπτισμένο’ έργο του Μπάνκσι θα εκτεθεί για το κοινό στα τέλη της επόμενης εβδομάδας στην έδρα του Sotheby’s, στην οδό Νιου Μποντ Στριτ του Λονδίνου.
Η «αναπάντεχη περφόρμανς» του Μπάνκσι «μετατράπηκε αυτοστιγμής σε ένα μοναδικό γεγονός στην παγκόσμια ιστορία της Τέχνης», υπογραμμίζει ο Sotheby’s, που θεωρεί ότι αυτή «ήταν η πρώτη φορά που ένα νέο έργο τέχνης δημιουργείται κατά τη διάρκεια μίας δημοπρασίας».
Τα βρετανικά μέσα ενημέρωσης εκτιμούν πως με το κόλπο γκρόσο του Μπάνκσι, η αξία του έργου του έχει διπλασιασθεί στην παγκόσμια αγορά της τέχνης, εξαιτίας ακριβώς της έκπληξης που προκάλεσε η αυτοκαταστροφή του.